سینماسینما، سحاب قریشی
جنگ در سینمای ایران صرفا در حد یک جنگ نبوده و آمیزه ای از اعتقادات و دفاع از ارزشهای انسانی است. خصیصه ای که در سینمای ایران با عنوان دفاع مقدس شکل گرفت و آن را از دیگر سینماهای جنگی جهان متمایز ساخته است. اکنون با گذشت سی سال از جنگ تحمیلی و ساخت فیلم های بسیاری از این بخش از تاریخ کشورمان هم چنان قصه های ناگفته بسیار دارد. قصه هایی که سرگذشت قهرمانانش برای هر مخاطبی در هر جای جهان جذاب است و برای مخاطب وطنی حس همراهی و همذات پنداری را طلب می کند. فیلم «۲۳ نفر» روایت جذابی از ۲۳ نفر رزمنده نوجوان ایرانی در سال ۶۱ و قبل از آزاد سازی خرمشهر که اقتباسی است از کتاب «آن بیست و سه نفر» که به قلم احمد یوسف زاده، یکی از آن بیست و سه نفر نوجوان قهرمان، نوشته شده. مهدی جعفری کارگردان این فیلم قبلا مستندی در این باره برای شبکه چهار سیما ساخته بود و اکنون این روایت را در قالب فیلم سینمایی مستندگونه ثبت کرده است. فیلم با یک عملیات آغاز می شود در این عملیات نیروهای ایرانی باعث شکست نیروهای عراقی شده و تعدادی از آنها را به اسارت می گیرند. تحویل اسرای عراقی به نوجوانان رزمنده سرآغازی است برای وارد شدن به دنیای این نوجوانان و تجاربی که در این راه بدست می آورند و زمانی که جای این دو گروه عوض می شود نقطه عطف داستان شکل می گیرد.
جداسازی این ۲۳ نوجوان رزمنده از دیگر اسرا در اردوگاه عراق و سواستفاده تبلیغاتی دولت عراق برای شوآف تلویزیونی در سراسر جهان به سود کشور عراق و عکس العمل قهرمانانه این نوجوانان روایتی است که در ذهن مخاطب ته نشین می شود. رفتارهایی که تلفیقی از شوخی ها و کودکانه های آنها که مقتضای سنشان است تا مواجهه آنان با حقیقت تلخ جنگ و مرگ. کارگردان توانسته بخوبی این تناقضها را به نمایش بگذارد. قصه این نوجوانان به قدری شگفت آور است که فیلم بد ساختن از سرگذشت آنان به مراتب سخت تر از ساختن این فیلم جذاب و درگیرکننده است. با این حال مهدی جعفری با خلق صحنه های بدیع و اکشن ابتدایی فیلم و بازسازی لوکیشنها و موقعیتهایی که برای این رزمنده ها مانند دیدار آنها با صدام،پیش آمده و استفاده از تصاویر آرشیوی دقیق و حساب شده عمل کرده و بازی خوب و قابل توجهی از نابازیگران نوجوانی گرفته که مخاطب را غافلگیر و همراه می کنند و این همذات پنداری با تک تک شخصیتها برگ برنده فیلم است. در بخش فنی فیلم موسیقی قابل قبول و همراه آریا عظیمی نژاد به حس موجود در فضای فیلم کمک کرده و دین خود را به این اثر ادا می کند.
قصه قهرمانانه این ۲۳ رزمنده سالها قبل در قالب کتاب و مستند توانسته بود مردم را از این واقعه آگاه کند اما ورژن سینمایی آن بی شک مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده و آگاه می سازد. روایات تکراری چون سرگذشت این ۲۳ نوجوان با پرداخت و ساختار بدیع و همچنین روایتی چون ماجرایی که در گوشه کنار جنگ تحمیلی هشت ساله اتفاق افتاده و همچنان سربسته مانده مثل روایت فیلم «تنگه ابوقریب»، می تواند برای مخاطبان سینما جذاب باشد چه آنهایی که در زمان جنگ آن را لمس کرده اند که مروری است بر خاطراتشان و چه همنسلان من و نسل های آینده تا بدانیم و بدانند آنچه را که بر مردم و قهرمانان کوچک و بزرگ سرزمینم گذشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- توضیحات تهیهکننده «یدو» درباره افت کیفیت این فیلم در پخش تلویزیونی
- جلوی ضرر را گرفتن!
- پخش تلویزیونی فیلمهای برتر جشنواره فجر قبل از اکران
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- فیلم «یدو» شریف است/ نگاهی به فیلم «یدو»
- فیلم «یدو»، روایت کارگردان «۲۳ نفر» از ماههای اول جنگ تحمیلی
- «دم غنیمت است»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»
- شکوه ایستادگی/ یادداشتی درباره فیلم «۲۳ نفر»
- اکران «۲۳ نفر» در سینماهای کشور آغاز شد/ رونمایی از تیزر فیلم
- رونمایی از پوستر رسمی «۲۳ نفر»/ اکران از ۱۳ آذر
- درگذشت طراح صحنه ” خوابزده”
- اکران «۲۳ نفر» در آبان / تلاش برای حضور فیلم در جشنوارههای بینالمللی
- نگاهی به فیلم«دلبستگی»/ فیلمی که تمام نمیشود
- پوستر انگلیسی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» رونمایی شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
عالی