سینماسینما، امیرعلی نصیری
در طول نزدیک به دو دهه فعالیت مطبوعاتی در حوزه سینما و پیگیری نزدیک جشنواره فیلم فجر در پانزده سال گذشته، به این باور رسیدهام که هنرمندان محترم کشورمان (خصوصاً بازیگران عزیز) دو شخصیت دارند: یکی شخصیت حقوقی (بخوانید هنری) و دیگری شخصیت حقیقی (یا فردی). مردم عاشق شخصیت هنری بازیگران هستند و نقشهایشان (یا به اشتباه خودشان) را ستایش میکنند؛ اما شخصیت حقیقی آنها متفاوت است و معمولاً پوشیده بر عامه مردم.*
یکی از دلایلی که فیلمها را در سینمای رسانههای جمعی میبینم یا پیگیر مصاحبههای هنرمندان هستم (از جمله برنامه همرفیق) همین است؛ آشنایی با شخصیت حقیقی بازیگران و هنرمندان در پشت دوربین.
پیمان قاسمخانی را پیشتر سه بار دیده بودم:
ـ کارگاه انتقال تجربه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سینما فلسطین در کنار شادمهر راستین.
ـ نشست مطبوعاتی فیلم خوب، بد، جلف.
ـ گفتگو با فریدون جیرانی در برنامه سی و پنج که به نحوه آشناییاش با شادمهر راستین اشاره میکرد.

ولی وقتی او را برای چهارمین بار در برنامه همرفیق دیدم، دلم گرفت؛ از آن آدم سرزنده و پرانرژی که میشناختم خبری نبود. منظورم درونگراییاش نیست که خودش اشاره کرد؛ بلکه از نظر من نوعی بیتفاوتی نسبت به سینما و شرایط بهچشم میخورد. آرزو میکردم تا دوباره شبیه به نقشی شود که در سکانس واپسین چهار انگشت (حامد محمدی، ۱۳۹۷) بازی میکرد (همین نقشآفرینی کوتاه باعث شد تا او را جزو بهترین کمدینهای دهه ۹۰ در نظرسنجی یکی از نشریات سینمایی انتخاب کنم).
با دیدن او در این برنامه، یاد سکانس پایانی مرد هزارچهره (مهران مدیری، ۱۳۸۶) افتادم که ازقضا قاسمخانی سرپرست نویسندگانش بود؛ جایی که مسعود شصتچی در دادگاه اعتراف میکند: «من اشتباهیام!» واقعاً چه بر سر سینمای ما رفت که اشتباهی شدیم؟
* نصیری، امیرعلی، (۱۳۹۵)، رودررو: گفتگوهایی پیرامون سینمای ایران، نماد اندیشه، ص ۱۰۵٫
عکس: آزاده امیرخان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای شهاب حسینی، مهران احمدی و حسین ریگی اکران میشود
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- راز بیرمقی «همرفیق»
- ادامه تصویربرداری سریال «خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو» در قشم + عکس
- وقتی تحلیل و چالشی در میان نیست/ نگاهی به اولین قسمت برنامه همرفیق
- تولید «همرفیق» آغاز شد
- مجوز ساخت «همرفیق» شهاب حسینی صادر شد
- زندگی یک وَرِ شاد هم دارد/ نگاهی به فیلم «خوب، بد، جلف۲»
- مروری بر فهرست متقاضیان پروانه ساخت، نمایش و تهیهکنندگی/ جیرانی، قاسمخانی و جوان درخواست صدور مجوز دادهاند
- همکاری شهاب حسینی و سروش صحت در «همرفیق»
- بازگشت شهاب حسینی به تلویزیون/ «همرفیق»، پروژه جدید حسینی
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- «چپ، راست» تازهترین فیلم چهار کارگردان کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





