سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«غریب» جدیدترین ساختهی محمدحسین لطیفی، به لحاظ اجرا و کارگردانی فیلم کاملیست که میکوشد با بهرهگیری مطلوب و کامل از جلوههای ویژه و جلوههای تصویری خود را به الگوهای هالیوودی این دسته از آثار نزدیک کند و تا حد زیادی هم موفق میشود. فیلم سرپا و انرژیک است، از ریتم نمیافتد، میکوشد اکشناش را بینقص و حرفهای جلو ببرد و محمدحسین لطیفی نیز در شناخت و رعایت و اجرای قواعد سینما سنگ تمام میگذارد اما نمیتوان به صرف بهرهگیری از بودجههای کلان، اجرای شسته رفته و تلاش برای دستیابی به استانداردهای هالیوودی فیلمی تمام و کمال ساخت وقتی که فیلمنامه لنگ میزند و به نظر میرسد فیلم تمام پتانسیل خود را در اختیار اجرا، فرم و کارگردانی میگذارد و از پرداختن به ظرایف داستانی بازمیماند.
فیلم قرار است به برههای حساس از زندگی شهید محمد بروجردی بپردازد؛ چهرهای که شاید برخی از جوانان همنسل من او را آنچنان که شایسته است نشناسند. این اتفاق خوبیست که سینما به سراغ قهرمانان ملی دوران جنگ برود و اقدامات، خدمات و وقایع زندگی آنها را به تصویر کشد اما وقتی فیلم در به کارگیری از سیستم قهرمانپروری دچار اغراق شود و یا از الگوهایی ساده و دمدستی به منظور دستیابی به هدفش بهره گیرد، هدف اصلی و کلی درام نیز زیر سوال میرود و مخاطبِ هوشمند این روزهای سینما نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند. درواقع شخصیتپردازیها در سطح باقی میمانند که این نه تنها کمکی به ادای دین به شهید بروجردی نمیکند بلکه حتا دیگر شخصیتهای داستان نیز آنقدر که باید به مخاطب معرفی و شناسانده نمیشوند و در حد تیپهای ساده و گذرا باقی میمانند. واضح است که فیلمنامه بناست بر احساس شفقت، دلرحمی و انساندوستی محمد بروجردی تأکید ورزد اما تلاش ملودراماتیک فیلمساز منجر میشود که این بُعد از شخصیت قهرمان، بر دیگر ابعاد شخصیتی وی سیطره یافته و آنها را در سایهی خود فرو ببرد. اکشن فیلم خوب از آب درآمده اما فرصت پرداختن به دیگر جزئیات را از درام میگیرد. به نظر میرسد فیلمساز مقهور اکشن فیلمش شده و عملاً کنش و واکنشی میان آدمهای داستانش اتفاق نمیافتد به همین جهت گرچه قطبهای مثبت و منفی فیلم از همان ابتدا مشخص میشوند اما گرمای قصه به نحوی قربانی همین پررنگی اکشن و صحنههای زد و خورد فیلم میشود.
«غریب» با آنکه پایانی محتوم دارد اما چنین پایانی با توجه به سکانس آغازین فیلم تاحدودی قابل حدس است و این مسئله عنصر غافلگیری را در درام کمرنگ میکند؛ ضمن آنکه پایانبندی میتوانست بهتر، منسجمتر و باورپذیرتر باشد.
حضور برخی از کاراکترها در فیلم با انفعال همراه است. رحیم نوروزی، مرحوم حسام محمودی و برخی دیگر از شخصیتهای اصلی فیلم حضور بلاتکلیفی دارند و کمکی به پیشبرد درام نمیکنند و بعضاً ممکن است نام کاراکترهایشان در ذهن مخاطب نماند.
«غریب» فیلم کارگردانی و بازیگریست، بابک حمیدیان سابقهی ایفای نقشهای مشابهی را داشته و یاد گرفته و خوب بلد است این تیپ شخصیتها را دربیاورد. بازی او دو وجه بیرونی و درونی را به خوبی بازتاب میدهد و ضمناً او در بخشهای پرتحرک و اکشن فیلم نیز بازی خوشایندی دارد. فیلم یک مهران احمدی متفاوت دارد با بازی چشمگیر و نقشی که فرصت خودنمایی به او داده است. حضور کوتاه پردیس پورعابدینی خوب و کمنقص است اما نه در حد و اندازهی بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و اساساً نقش او هم نقش اول نیست.
با این حال فیلم به رغم ریتم مناسب نتوانسته خرده روایتهایش را در ساختار کلی فیلم به درستی جا دهد، به کاراکترهایش نزدیک نمیشود و الگوی قهرمانپروری در آن از ظرفیت کلی درام بیرون میزند.
به همین جهت «غریب» علیرغم کارگردانی خوب، اجرای حرفهای و دشواریهای تولیدش که هرگز قابل چشم پوشی و انکار نیستند در حد ایدهای بکر متوقف مانده است، ایدهای که جای پرداختن بسیار به جزئیات درگیرکنندهتری را داشت. فیلمی که میتوانست از بستر کلیشهها خارج شود و به داستانی خیرهکننده برسد؛ تماشای فیلمی با پروداکشن عظیم که بیشک زحمت زیادی برای تولیدش کشیده شده بار دیگر به یادمان میآورد که اجرای خوب کمکی به متن و فیلمنامهی متوسط نمیکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ ۱۰ فیلمی که کمتر از انتظار فروختند
- هنرنمایی پس از مرگ!
- پوستر فیلم سینمایی «پروا» رونمایی شد
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- «غریب» به اکران آنلاین رسید
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- حسام محمودی درگذشت
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا