سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«غریب» جدیدترین ساختهی محمدحسین لطیفی، به لحاظ اجرا و کارگردانی فیلم کاملیست که میکوشد با بهرهگیری مطلوب و کامل از جلوههای ویژه و جلوههای تصویری خود را به الگوهای هالیوودی این دسته از آثار نزدیک کند و تا حد زیادی هم موفق میشود. فیلم سرپا و انرژیک است، از ریتم نمیافتد، میکوشد اکشناش را بینقص و حرفهای جلو ببرد و محمدحسین لطیفی نیز در شناخت و رعایت و اجرای قواعد سینما سنگ تمام میگذارد اما نمیتوان به صرف بهرهگیری از بودجههای کلان، اجرای شسته رفته و تلاش برای دستیابی به استانداردهای هالیوودی فیلمی تمام و کمال ساخت وقتی که فیلمنامه لنگ میزند و به نظر میرسد فیلم تمام پتانسیل خود را در اختیار اجرا، فرم و کارگردانی میگذارد و از پرداختن به ظرایف داستانی بازمیماند.
فیلم قرار است به برههای حساس از زندگی شهید محمد بروجردی بپردازد؛ چهرهای که شاید برخی از جوانان همنسل من او را آنچنان که شایسته است نشناسند. این اتفاق خوبیست که سینما به سراغ قهرمانان ملی دوران جنگ برود و اقدامات، خدمات و وقایع زندگی آنها را به تصویر کشد اما وقتی فیلم در به کارگیری از سیستم قهرمانپروری دچار اغراق شود و یا از الگوهایی ساده و دمدستی به منظور دستیابی به هدفش بهره گیرد، هدف اصلی و کلی درام نیز زیر سوال میرود و مخاطبِ هوشمند این روزهای سینما نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند. درواقع شخصیتپردازیها در سطح باقی میمانند که این نه تنها کمکی به ادای دین به شهید بروجردی نمیکند بلکه حتا دیگر شخصیتهای داستان نیز آنقدر که باید به مخاطب معرفی و شناسانده نمیشوند و در حد تیپهای ساده و گذرا باقی میمانند. واضح است که فیلمنامه بناست بر احساس شفقت، دلرحمی و انساندوستی محمد بروجردی تأکید ورزد اما تلاش ملودراماتیک فیلمساز منجر میشود که این بُعد از شخصیت قهرمان، بر دیگر ابعاد شخصیتی وی سیطره یافته و آنها را در سایهی خود فرو ببرد. اکشن فیلم خوب از آب درآمده اما فرصت پرداختن به دیگر جزئیات را از درام میگیرد. به نظر میرسد فیلمساز مقهور اکشن فیلمش شده و عملاً کنش و واکنشی میان آدمهای داستانش اتفاق نمیافتد به همین جهت گرچه قطبهای مثبت و منفی فیلم از همان ابتدا مشخص میشوند اما گرمای قصه به نحوی قربانی همین پررنگی اکشن و صحنههای زد و خورد فیلم میشود.
«غریب» با آنکه پایانی محتوم دارد اما چنین پایانی با توجه به سکانس آغازین فیلم تاحدودی قابل حدس است و این مسئله عنصر غافلگیری را در درام کمرنگ میکند؛ ضمن آنکه پایانبندی میتوانست بهتر، منسجمتر و باورپذیرتر باشد.
حضور برخی از کاراکترها در فیلم با انفعال همراه است. رحیم نوروزی، مرحوم حسام محمودی و برخی دیگر از شخصیتهای اصلی فیلم حضور بلاتکلیفی دارند و کمکی به پیشبرد درام نمیکنند و بعضاً ممکن است نام کاراکترهایشان در ذهن مخاطب نماند.
«غریب» فیلم کارگردانی و بازیگریست، بابک حمیدیان سابقهی ایفای نقشهای مشابهی را داشته و یاد گرفته و خوب بلد است این تیپ شخصیتها را دربیاورد. بازی او دو وجه بیرونی و درونی را به خوبی بازتاب میدهد و ضمناً او در بخشهای پرتحرک و اکشن فیلم نیز بازی خوشایندی دارد. فیلم یک مهران احمدی متفاوت دارد با بازی چشمگیر و نقشی که فرصت خودنمایی به او داده است. حضور کوتاه پردیس پورعابدینی خوب و کمنقص است اما نه در حد و اندازهی بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و اساساً نقش او هم نقش اول نیست.
با این حال فیلم به رغم ریتم مناسب نتوانسته خرده روایتهایش را در ساختار کلی فیلم به درستی جا دهد، به کاراکترهایش نزدیک نمیشود و الگوی قهرمانپروری در آن از ظرفیت کلی درام بیرون میزند.
به همین جهت «غریب» علیرغم کارگردانی خوب، اجرای حرفهای و دشواریهای تولیدش که هرگز قابل چشم پوشی و انکار نیستند در حد ایدهای بکر متوقف مانده است، ایدهای که جای پرداختن بسیار به جزئیات درگیرکنندهتری را داشت. فیلمی که میتوانست از بستر کلیشهها خارج شود و به داستانی خیرهکننده برسد؛ تماشای فیلمی با پروداکشن عظیم که بیشک زحمت زیادی برای تولیدش کشیده شده بار دیگر به یادمان میآورد که اجرای خوب کمکی به متن و فیلمنامهی متوسط نمیکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ ۱۰ فیلمی که کمتر از انتظار فروختند
- هنرنمایی پس از مرگ!
- پوستر فیلم سینمایی «پروا» رونمایی شد
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- «غریب» به اکران آنلاین رسید
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- حسام محمودی درگذشت
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی