سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
پرتو خاکستری نیمجانی بر دشتها. باد سرد تیرهای از جانب مردابها. هفتههاست که زمین یخ بسته، و پوسته سفید خاکستریگونهای بهآرامی دارد جادهها و کشتزارها را میپوشاند.
این اولین تصاویر فیلم «نور زمستانی» ( ۱۹۶۳ ) برگمان است به نقل از فیلمنامه آن. فیلمی همچون دیگر آثار او درباره جستجویی ناامیدانه خدا. بخشی از سه گانه مشهور او که با همچون در یک آینه (۱۹۶۱) شروع شده بود. مراسم کلیسا با شرکت کنندگان انگشت شمارش و نمای خارجی درختان لخت و عور در نور خاکستری زمستان در شروع فیلم را به یاد بیاورید. کشیشی دستخوش تردید واضطراب که راه هرگونه رابطه ای را در قلب خود بسته است. اینجا وادی طرد شدگان است. سرزمینی که خدا در همان آغاز مرده است.
توماس اریکسون با بازی گونار بیونستراند، کشیش دهکده حس می کند پس از مرگ همسرش در پنج سال پیش، از خدا دور شده است. او مشخصات یک مسیح کناره گرفته از دنیا را تداعی می کند. مسیحی عبوس با قلب سنگی. در نماهایی او را می بینیم با نگاهی خیره به شمایل مسیح مصلوب. نگاهی آمیخته با کنجکاوی، بی تفاوت. گونه ای تمسخر و شاید ناباوری به مسیحی که رنج بیهوده تحمل می کند.
توماس کشیش را با همین نگاه خیره اش در نماهای پایانی «همچون در یک آینه» به یاد می آوریم، در حالی که که به جایی ناشناخته در خلاء خیره شده بود. در انتظار چیزی که خواهد آمد. می دانیم که در آن فیلم خدا در قالب عنکبوتی ظاهر شد. موجودی مهاجم که بیشتر ایجاد وحشت می کرد تا آنکه آرامش خاطری را هدیه دهد که در کتاب مقدس وعده اش داده شده بود.
نگاه خیره و غرق در فکر بیورنستراند در آن فیلم حال معنای خود را یافته. آنچه انتظارش را می کشیدیم رخ داده. حتی آن عنکبوت خیالی کارین فیلم «همچون در یک آینه» هم اینجا وجود ندارد. خدا در «همچون در یک آینه» در توهمات کارین به عنوان موجودی مهاجم قابل شناسایی بود. اینجا همان نشانه های ناچیز این خدای ترساننده نیز غائب است. آنچه آمده و سیطره یافته یک پوچی بزرگ است. یک خلاء. نیستی ای که بر شخصیت های داستان سایه افکنده. خدای «نور زمستانی» حتی نام ندارد. او خاطره ها را را نیز از احساس خالی کرده. او یاد آور جهان پیش از شکل گیری است. نیستی مطلق است. تداعی کننده فراموشی. نوعی بی حسی و بی تفاوتی.
توماس را تنها در مراسم عشاء ربانی ابتدای فیلم است که غرق در کار خواندن می بینیم. انگار نماینده خداوند باشد در سرزمینی که کسی دیگر به حضور خالقش ایمان ندارد. راهروی کلیسا در شروع فیلم، تابوتی درازی را به یاد می آورد. کشتی شکسته ای که ناخدایش توماس است. توماس «نور زمستانی» فرقی با شمایل های سنگی کلیسایش ندارد.
در نمای ابتدایی مراسم عشاء ربانی، توماس گویی به آنچه از روی کتاب مقدس می خواند باور ندارد. نمای دوم مراسم را از پشت نشان می دهد. صحن کلیسا خلوت است. نمای سوم ساختمان کلیسا است محصور شده در پوششی از یخ و برف وسرما. در روی این تصویر می شنویم پادشاهی تو در آسمان بر زمین نیز روا خواهد شد. تضادی آشکار با آنچه کشیش به نقل از کتاب مقدس وعده می دهد را در تصویر می بینیم.
نمای بعدی پلان نزدیکتری است از کلیسای یخ زده. می شنویم روزی ما را عطا کن و گناهان ما را ببخش. تصاویر آشکارا می گوید نه روزی ای داده می شود و نه گناهی بخشیده می شود. این تصاویر درخشان از نبود چیزی سخن می گویند که شخصیت های داستان برای تقدیس او در این کلیسا گرد هم آمده اند. خدایی که در کتاب مقدس به آن تمسک می جویند در این تصاویر غائب است. انگار که این مراسم تدفین خدای مرده است. «نور زمستانی» به تمامی در حال و هوای دنیای پس از نبود خدا است.
پس از مراسم زنی از توماس می خواهد به شوهرش، یوناس ماهیگیر کمک کند. چون از شنیدن خبر حمله احتمالی اتمی دچار وحشت شده است. شوکی که یوناس با بازی ماکس فون سیدو را این طور فلج کرده آگاهی یکباره اش است از آنچه رخ داده. یوناس نمی تواند به این موضوع فکر نکند که حمله اتمی ای در راه باشد.
زن و شوهر این صحنه ما را یاد زن و شوهر خوشبخت «مهر هفتم» می اندازند. تنها کسانی که از چنگال فرشته مرگ گریخته و رقص مرگ با قربانیانش را بر بلندای تپه ای در حال غروب دیده بودند. حال این زن و شوهر مثالی نجات یافته اولین قربانیان فاجعه قریب الوقوعند. تخیل مرد در «مهر هفتم» موجب نجاتشان شده بود اینجا اما عامل هلاک اوست.
«اولین اصلاحگر» ( ۲۰۱۷ ) پل شرایدر بازسازی دوباره «نور زمستانی» است. جالب آنکه هر دو فیلم برگمان و شرایدر به شدت تحت تاثیر سینمای روبر برسون اند. شرایدر ابداع کننده سبک استعلایی در سینما است. او جزوه ای در این باب در بررسی سینمای برسون و درایر نگاشته. اولین اصلاحگر قرار است بازتاب دهنده زیبایی شناسانه آن نظریه باشد. تلفیقی از سینمای برگمان، برسون و درایر. سینماگرانی با دغدغه هایی در باب نشانه هایی از خدایی که بر زندگی ما سایه افکنده.
در آخرین دیالوگ های «جیب بر» برسون می شنویم چه مسیر عجیبی برای رسیدن به تو باید طی می کردم. این کلمات گویی در تار و پود فیلم شرایدر تنیده شده. فیلم او به ظاهر درباره ایمان است. در باب سفری معنوی و غریب کشیش فیلم با بازی اتان هاوک ، مردی از دنیا بریده با مشخصاتی همچون شخصیت تراویس بیکل «راننده تاکسی». کسی که هر آن انتظار می رود حمامی از خون در دنیای پرفریب دور و برش راه بیندازد.
شرایدر اما عشق را جایگزین ایمان می کند. عشق در سینمای برسون و درایر هم هست اما زخم خورده و دور از دسترس. در سینمای برگمان نبود عشق است که زخم های روحی شخصیت ها را باعث شده. برگمان راوی کابوس این نبود عشق است. شرایدر به عشق تمسک می جوید و آن را جایگزین خلاء وجود خدا می کند.
درباره فیلم شرایدر می گویند سر از ابرها در آورده در حالی که ریشه هایش در زمین است. زیبایی شناسی فیلم نیز آکنده از مفهوم مسیحی ریاضت است. کادر فیلم مربع است تا عذابی که شخصیت اصلی فیلم، کشیش تالر، بر خود تحمیل کرده و کناره جویی اش از دنیا قابل درک باشد. قاب مربع، حس بودن در مکانی بسته را منتقل می کند. یک سلول. اتاقی در صومعه شاید. جایی که برای ریاضت و عبادت روزانه بدان پناه می بریم.
تصاویر سرد و تخت فیلم برگمان را این بار یک طراحی صحنه مینی مالیستی پر کرده. به این می ماند در یک چیدمان هنر مفهومی پرسه می زنیم. قاب های فیلم به تابلویی از یک هنرمند مدرنیست شبیه شده. شخصیت ها در حالتی از انتظار به سر می برند. گویی مسیحی تازه در راه باشد. در تصاویر فیلم استیصال می بینیم. بی صبری و گونه ای بی تابی. کشیش فیلم تحمل بودن در جمع را ندارد. فاجعه محیط زیست زیستی قریب الوفوع جای حمله اتمی را گرفته. طبیعت طردمان کرده برای آشتی با آن باید به طبیعت بکر درونمان پناه ببریم.
در صحنه ای درخشان کشیش تالر این را با زنی تجربه می کند که به زودی شیفته اش خواهد شد. به پشت درازی کشیده چشم در چشم. گویی یک کالبد واحد باشند. خیلی زود این دو را سیال در فضا و زمان خواهیم دید. در پس زمینه ای از کهکشان وتصاویری از طبیعت نابود شده توسط بشر. صحنه ای که می توانست صحنه از رویا در فیلمی از تارکوفسکی باشد.
این سیر و سلوکی درونی است برای یافتن آنچه گمش کرده ایم. دستیابی به بینشی است که شاید نجات مان دهد. دعوتی به صلح و آشتی همان گونه که مسیح بشارت دهنده آن بود. فیلم شرایدر کاوشی در زوایای پنهان این عشق گمشده است که تنها با حضور یک زن و مرد معنا پیدا میکند. به این می ماند که همچون کتاب «آخرین وسوسه مسیح» نیکوس کازانتزاکیس مسیح از صلیب پایین آمده باشد تا عشق زمینی را ستایش کند.
در زمانه شرایدر کابوسی که فیلم برگمان هشدارش را می داد فرا رسیده. ما پیش طلیعه فاجعه را نمی بینیم. در دل خود فاجعه ایم. شخصیت گرفتار در دوزخ فیلم شرایدر روزنی از امید را می جوید. هر چند که در دلش نفرت خانه کرده باشد. اتان هاوک در نقش کشیش تالر گونه ای خلسه روحی را در بازی اش نمایش می گذارد. مذهب او در پیوند با طبیعت معنا پیدا می کند.
این ممکن نیست مگر با حضور جفتی که او را همراهی کند. تصاویر از کارخانه های غول آسایی که زمین را می آلایند تنها در همین سیر و سلوک روحی دونفره قابل رهگیری است. مرثیه بر زمین از دست رفته را در دل همین تصاویر میتوان جست. قاب های ثابت فیلم شرایدر چنین آرامشی را می جوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- مصائب روح مسیح، وقتی خود را بر صلیب، رهاشده یافت
- رام کردن اشباح
- «ساموئل ال. جکسون» و «لیو اولمان» اسکار افتخاری میگیرند
- بلوغی مهرورزانه در روزهای کهنسالی/ تاملاتی زنانه بر فیلم «توتفرنگیهای وحشی»
- نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
- سکانس طلایی/ ساعت گرگ و میش
- با نظر اسکورسیزی؛ قرنطینه به بهتر شدن فیلم شریدر کمک کرد/ اتمام کار در دوران کرونا
- برشهای کوتاه/ آینهها در فیلمهای اینگمار برگمان
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- بازیگری که با مرگ شطرنج بازی کرد/ به بهانه مرگ ماکس فون سیدو
- بازیگر فیلمهای برگمان درگذشت
- ماردیک مارتین فیلمنامهنویس «گاو خشمگین» درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد