سینماسینما، حمید عبدالحسینی
عنوان این یادداشت را از فیلم مستندی دربارهی احمدرضا احمدی وام گرفتهام؛ چرا که به خوبی بازگوکنندهی نوع نگرش و برخورد او با بالا پایینهای زندگیاش بود. برای احمدی از میان همهی انتخابها و تصمیماتی که میتوانست زندگیاش را دستخوش بسیاری اتفاقات و تغییرات کند تنها یک روش، ارجح باقی ماند و آن سرودن و نوشتن بود. او در همه حال شخصیت و کاریزمای یک شاعر / نویسنده را حفظ کرد و علیرغم بسیاری ناملایمات و حتی محدودیتها و تنگناها هیچ شکلی از زیستن را بر سرودن و مسیر گذران عمر و زندگیاش برتر ندانست. دوستی و مهر مولفهی همیشگی اشعارش بود که آشکارا از خصایص اخلاقیاش نشات میگرفت و تا انتهای عمر نیز آن را نگاهدار بود. احمدرضا احمدی با وجود درد و رنج و سختیهای بیماری هرگز کنار ننشست و میتوان او را یکی از رکوردداران آثار منتشر شده در حوزه شعر محسوب کرد؛ آنچه او را همچنان به کار و نوشتن پایبند میداشت همین روحیهی ساده و بیآلایش و دلمشغولی او در خلق و آفرینش ادبی بود تا حرفهایش را نه در بیانیه، مصاحبه و سخنرانی که در شعرها و نوشتههایش انعکاس بخشد. احمدی بیشک جزو تاثیرگذارترین شاعران موج نو است که این تاثیر را با روحیهی مولد و بانشاطش در تداوم فعالیتها تا آخرین لحظهی عمر حفظ کرد و قطعا تا سالیان آتی بر جریان شعر ما باقی خواهد گذاشت. سردمداری و جسارت او در ایجاد جریانی تازه در حوزهی ادبیات کودکان و وارد ساختن گونهای سورئال در این دست از آثارش او را به یک نویسندهی صاحب سبک بدل ساخت؛ این هنرمندی تا جایی بود که باوجود پیچیدگیهای سورئال اما نتوانست خللی در سادگی و مناسبسازی نوشتههای متناسب با روحیه کودکان در این قبیل از تالیفاتش ایجاد کند و میتوان گفت احمدی این راه سهل و ممتنع را هوشمندانه و با کامیابی یک تنه پیمود. او مردی بود که حتی از مصائب نیز خوبی بیرون میکشید و اوقات تلخ ما را باچرخش قلمش رنگی از عشق، احساس و عاطفه میزد. وصیتش برای حضور دوستان و رفقای قدیمی بر پای تابوتش قابی ماندگار را حتی بعد از مرگش نیز نقاشی کرد؛ قابی که در کنار کیمیایی و آغداشلو جای خالی خود احمدی نیز بیش از پیش جلوه یافت و تلنگری این بار محکمتر برای دلجویی از بزرگان همچنان حاضر زد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- ارکستر باشکوه/ نگاهی به نمایش «انسان، اسب: پنجاه، پنجاه»
- مهرجویی، روشنفکر محبوب
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- داستان زیرگذر/ نگاهی به نمایش «پایین، گذر سقاخانه»
- اوهام روی صحنه/ نگاهی به نمایش «باغ وهمی شیشهای»
- کهنه سوار در میدان/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- از هم گسیخته/ نگاهی به فیلم ۲۸۸۸
- «بدون قرار قبلی»؛ روایتی از یک سفر معنوی
- تصویر قهرمان بومی و اصیل/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- ظریف و پرجزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





