سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
این روزگار تلخ اندیش و نامراد، بد جور پاپیچ انسانهای وارسته، پیوسته و وابسته را اسیر خاک میکند.
درباره همه نوع انسان مصداق بارز دارد، اما در خصوص هنرمندان این مرز و بوم، حکایت غریبی داشته و خواهد داشت.
محمد علی فردین تا آخرین لحظه های عمرش دوست داشت که به حرفه خودش برگردد، اما اجل مهلتش نداد و حسرت را بر دل دوستدارانش گذاشت.
بهمن مفید خیلی دوندگی کرد و در چند جا صدا پیشگی و عروسک گردانی کرد، اما هرگز اجازه جلوی دوربین را نیافت و سر بر بالین خاک نهاد.
از فیلمسازان مطرح همچون فریدون گله و سهراب شهید ثالث و دیگران، در غربت تنهایی و داخل کشور در گمنامی بدرود حیات گفتند و آثاری که میتوانستند در کنار سایر هنرمندان این سرزمین خلق کنند و مثل همه فیلمسازان مطرح، متوسط و حتی ضعیف، چند فیلم قابل تامل را در تاریخچه سینما تا ابد به یادگار بگذارند، اما حیف که اسیر خاک شدند و حسرت دیدن شان را از مخاطبان دریغ کردند.
باید تا کی پاکسازی و تسویه حساب ادامه یابد؟!
این جامعهای که در تفکر، تکه تکه شده و در وجه فرهنگی در شرف رسیدن به انحطاط فکری، تضاد منافع ملی و سست شدن انسجام ملی که هشداری به غایت خطرناک در حال وقوع است.
چه اتفاقی بدتر از وقایع این دوران، باید بیفتد تا به وحدت رویه برسیم.
وقتی در شعار، جذب حداکثری را ملاک میدانیم، ولی در عمل حداقلها را جذب میکنیم.
بهتر نیست این اندک هنرمندان صاحب نام را به سرزمین مادری شان دعوت کنیم و این سالها را در آرامش بسر ببرند و اگه تمایل دارند اجازه فعالیت داشته باشند و این جامعه حداقل از گزند بدخواهان در امان بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- فیلم سهراب شهیدثالث در جشنواره برلین
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- «یک اتفاق ساده»؛ روایتی از دوران کودکی پرملال
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- سهراب شهیدثالث؛ فیلمسازی که در برابر سینمای مبتذل سازشناپذیر بود
- سازشناپذیر/ نگاهی به سهراب شهیدثالث و سینمای او
- گفتگو با مجید برزگر/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
- روایت و نقد «بیتا» در بیستمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- راه جاودانگی؛ سپاس از سینما یا افسوس از تئاتر
- حرفهای جالب محمدعلی فردین، درباره نقش دولت در تولید و عرضه فیلم/ به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت او
- «سینما و ادبیات» آمد، مدیرمسئولش رفت
- نگاهی به سینمای سهراب شهیدثالث
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





