سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
این روزگار تلخ اندیش و نامراد، بد جور پاپیچ انسانهای وارسته، پیوسته و وابسته را اسیر خاک میکند.
درباره همه نوع انسان مصداق بارز دارد، اما در خصوص هنرمندان این مرز و بوم، حکایت غریبی داشته و خواهد داشت.
محمد علی فردین تا آخرین لحظه های عمرش دوست داشت که به حرفه خودش برگردد، اما اجل مهلتش نداد و حسرت را بر دل دوستدارانش گذاشت.
بهمن مفید خیلی دوندگی کرد و در چند جا صدا پیشگی و عروسک گردانی کرد، اما هرگز اجازه جلوی دوربین را نیافت و سر بر بالین خاک نهاد.
از فیلمسازان مطرح همچون فریدون گله و سهراب شهید ثالث و دیگران، در غربت تنهایی و داخل کشور در گمنامی بدرود حیات گفتند و آثاری که میتوانستند در کنار سایر هنرمندان این سرزمین خلق کنند و مثل همه فیلمسازان مطرح، متوسط و حتی ضعیف، چند فیلم قابل تامل را در تاریخچه سینما تا ابد به یادگار بگذارند، اما حیف که اسیر خاک شدند و حسرت دیدن شان را از مخاطبان دریغ کردند.
باید تا کی پاکسازی و تسویه حساب ادامه یابد؟!
این جامعهای که در تفکر، تکه تکه شده و در وجه فرهنگی در شرف رسیدن به انحطاط فکری، تضاد منافع ملی و سست شدن انسجام ملی که هشداری به غایت خطرناک در حال وقوع است.
چه اتفاقی بدتر از وقایع این دوران، باید بیفتد تا به وحدت رویه برسیم.
وقتی در شعار، جذب حداکثری را ملاک میدانیم، ولی در عمل حداقلها را جذب میکنیم.
بهتر نیست این اندک هنرمندان صاحب نام را به سرزمین مادری شان دعوت کنیم و این سالها را در آرامش بسر ببرند و اگه تمایل دارند اجازه فعالیت داشته باشند و این جامعه حداقل از گزند بدخواهان در امان بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- فیلم سهراب شهیدثالث در جشنواره برلین
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- «یک اتفاق ساده»؛ روایتی از دوران کودکی پرملال
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- سهراب شهیدثالث؛ فیلمسازی که در برابر سینمای مبتذل سازشناپذیر بود
- سازشناپذیر/ نگاهی به سهراب شهیدثالث و سینمای او
- گفتگو با مجید برزگر/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
- روایت و نقد «بیتا» در بیستمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- راه جاودانگی؛ سپاس از سینما یا افسوس از تئاتر
- حرفهای جالب محمدعلی فردین، درباره نقش دولت در تولید و عرضه فیلم/ به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت او
- «سینما و ادبیات» آمد، مدیرمسئولش رفت
- نگاهی به سینمای سهراب شهیدثالث
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





