سینماسینما، محمد حقیقت
در ده سال اخیر ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، موقعیت زنان به عنوان فیلمساز بسیار نسبت به قبل متفاوت شده است. چند سالی است که جشنوارههای جهانی سعی کردهاند موقعیت مهمتر ی به کارگردانان زن بدهند چراکه جنبش می تو (من هم) توجه ها را بسیار به خودجلب کرده است. همین باعث شده حتی مدیریت برخی از جشنواره ها ازجمله لوکارنو و غیره را به تازگی زنان به دست بگیرند. در رابطه با تعداد فیلمهای ساخته شده اخیر، درتحقیقی که از سوی اتحادیه سینمایی اروپا اخیرا انجام شده آمده است مشخص شده که ۲۱ درصد فیلمهای ساخته شده در این قاره را زنان کارگردانی کرده اند که از این بابت روند رو به افرایش قابل توجهی بوده است.
جشنواره کن نیز از سال گذشته پنجاه درصد اعضای هیات انتخاب خود را از زنان انتخاب کرده است تا تساوی مرد وزن برقرارشود. اما آلبرتو باربرا مدیر جشنواره هنوز چنین اقدامی نکرده است. او اعتقاد دارد که فیلمها را براساس کیفیت آنها برای مسابقه اش انتخاب میکند و نه اینکه چون فیلمی کارگرانش زن است برگزیند.
در ونیز ۲۰۱۹، دو فیلمساز زن به مسابقه راه یافتند. همچنین درسال ۱۹۸۱ فیلم سالهای سرب ساخته خانم مارگرت وون تروتا، از آلمان، در سال ۱۹۸۵ فیلم آواره ساخته انیس واردا از فرانسه، درسال ۲۰۰۱ فیلم عروسی موسمی ساخته میرانیر ازهندوستان، در سال ۲۰۱۰ خانم سوفیا کوپولا با فیلم جایی شیر طلا دریافت کرده بودند. بنابراین حداقل این چهارسینما زن در جشنواره ونیز برنده شیر طلا، جایزه اول آن شده بودند. در جشنواره کن خانم جین کامپیون با فیلم درس پیانو، سالها پیش یک بار برای زنان فیلمساز شانس آورد و نخل طلا گرفت. درجشنواره برلین البته دو سال قبل خانم فیلمسازی خرس طلا بدست آورد که البته از نظر کیفی فیلم متوسطی قلمداد شده بود.
حال باید منتظر جشنواره برلین ۲۰۲۰ بود تا مشخص شود چند فیلمساز زن در آنجا خواهند بود. خوشبختانه در طول ده سال اخیر رشد خوبی برای فیلمسازان زن در دنیا وجود داشته، کم و بیش از انتقادات منتقدین و دیگر کارشناسان سینما در این زمینه کاسته شده است. امروزه میتوان به این فیلمسازان زن تبریک گفت که حضور خوبی در عرصه کارگردانی داشته اند از جمله : نادین لبکی از لبنان، نویمی کاواسه از ژاپن، کاترین بیگلو از آمریکا، هودا بنیامینا، دنیس گامز ارگوان از ترکیه، کلردنی و پاسکال فران از فرانسه، ژان هری، هیفا آل منصور ازعربستان، رخشان بنی اعتماد از ایران، ماووین از فرانسه، ماتی دیوپ از سنگال و فرانسه و غیره.
در هیاهوی میدان دادن به فیلمسازان زن که دوسالی است در رسانه ها و جشنواره ها مطرح شده، برخی از زنان معتقدند که باید ۵۰ درصد فیلمهای انتخاب شده جشنواره ها ساخته های زنان باشد! ادعایی که کاملا بی مورد و بچهگانه به نظر میرسید وقتی که در مهمترین قاره فیلمسازی یعنی اروپا تنها ۲۱ درصد فیلمها توسط زنان کارگردانی شده است. البته اعتراض های برخی فمینیست ها در اروپا برای مدیران جشنواره ها دردسر ساز شده است. حال باید دید در سال ۲۰۲۰ چند درصد فیلمها، به ویژه بخش مسابقه جشنواره های مهم برلین، کن و ونیز را ساخته های زنان تشکیل میدهند. و از سویی آیا از نظر کیفیت هنری پا به پای فیلمسازان مرد، پیش میروند؟ آیا با قراردادن یک شخصیت مهم فرهنگی -سینمایی به عنوان رییس هیات داوران در این جشنواره میتواند شانس خوبی برای بدست آوردن جایزه های مهم این جشنواره ها باشد؟ باید منتظر شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





