سینماسینما، عقیل قیومی
مادر بودن لذتها و رنجهای خاص خود را دارد. اما رنج مادرانی با کودکانی کم توان، دچار اختلال و بیماریهای خاص مضاعف است. مستند کوتاه «در خود مانده» اثر یاسمن عشقی عزم میکند تا رنج یکی از این مادران را در همراهی و مراقبت از فرزندش روایت کند. مادری دارای پسرکی دوست داشتنی که به اختلال اوتیسم دچار است. مادر از همان آغازِ تولد فرزند بتدریج با ابعاد گستردهای از مشکل خاص پسرکش مواجه میشود.
مادر نیازها و علایق خود را دارد. بازیگر فعال و مستعد تئاتر است. دو پسر دارد که فرزند اولش هیچ گونه مشکلی ندارد. پدر خانواده و فرزند اول را به همراهِ مادر و فرزندِ دچار اوتیسم، در آغاز میبینیم که همگی در اتومبیلی در حال حرکت نشستهاند.
فیلم در چرخهای خوشساخت، با یک ریتم بیرونی و درونی خوب، ما را با خود همراه میکند و علیرغم اینکه شاید به نظر برسد به واسطۀ موضوعش ملالآفرین باشد هیچ اینگونه نیست و فیلم در پایان با سکانسی مشابه در همان اتومبیل به پایان میرسد و در این فاصله همۀ بار فیلم بر دوش مادر و فرزندی رنجور است با صحنههایی تأثربرانگیز و دیدنی از نحوۀ تحمل و تعاملِ مادر با پسرکش.
فیلم بیآنکه وجه احساسی را تحمیل کند شارح بیطرفِ رویدادی از یک زندگیست.
مراقبت از چنین فرزندی چنان طاقت و صرفِ وقت میطلبد که مادر هم در خود مانده پرسشی تأملبرانگیز را مطرح میکند و رو به ما میپرسد که «اگر دنبال علایقم بروم مادر بدی هستم؟!»
اوتیسم طیفهای مختلفی دارد که هر یک از والدین دارای چنین فرزندانی تجارب خاص خود را از شدت و ضعف مشکل فرزندشان دارند. کاش این مادر هم با همسری که گویی قرار نیست چندان همراه و وفادار باشد تاب بیاورد.
«در خود مانده» روایت خلاقانۀ دیگری را از نقایص ناگزیر هستی ثبت و مستند میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از سپیدهدمی در چهارباغ عباسی اصفهان تا…/ به بهانهی نمایش «اصفهان در بوق کارخانهها» در رویدادِ هفتۀ فیلم اصفهان
- دختری هنرمند در جوانی و روزمرگیهای گریزناپذیرش/ نگاهی به فیلم «حاضر شدن»
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- پسرکی شهرآشوب در اصفهان/ نگاهی به فیلم «طلوع جَدی»
- سلام آقای قوکاسیان!
- خاطرات بد خوش آمدید/ در ستایش ژان پیر ملویل به بهانه زادروزش
- ما، زاون و آن روزهای زیبا
- خرده روایتهایی پیش از مرگ محتوم/ نگاهی به مستندهای «مهین داستان نانوشته» و «تنگراه»
- اگر بهار زنده می ماند/ «نفس»؛ از کتاب تا فیلم
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- عاشقی در پیشگاه سینما
- سنگ قبری زیبا برای مرگی نازیبا
- آستینی که از اشک تر شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





