سینماسینما، عقیل قیومی
مادر بودن لذتها و رنجهای خاص خود را دارد. اما رنج مادرانی با کودکانی کم توان، دچار اختلال و بیماریهای خاص مضاعف است. مستند کوتاه «در خود مانده» اثر یاسمن عشقی عزم میکند تا رنج یکی از این مادران را در همراهی و مراقبت از فرزندش روایت کند. مادری دارای پسرکی دوست داشتنی که به اختلال اوتیسم دچار است. مادر از همان آغازِ تولد فرزند بتدریج با ابعاد گستردهای از مشکل خاص پسرکش مواجه میشود.
مادر نیازها و علایق خود را دارد. بازیگر فعال و مستعد تئاتر است. دو پسر دارد که فرزند اولش هیچ گونه مشکلی ندارد. پدر خانواده و فرزند اول را به همراهِ مادر و فرزندِ دچار اوتیسم، در آغاز میبینیم که همگی در اتومبیلی در حال حرکت نشستهاند.
فیلم در چرخهای خوشساخت، با یک ریتم بیرونی و درونی خوب، ما را با خود همراه میکند و علیرغم اینکه شاید به نظر برسد به واسطۀ موضوعش ملالآفرین باشد هیچ اینگونه نیست و فیلم در پایان با سکانسی مشابه در همان اتومبیل به پایان میرسد و در این فاصله همۀ بار فیلم بر دوش مادر و فرزندی رنجور است با صحنههایی تأثربرانگیز و دیدنی از نحوۀ تحمل و تعاملِ مادر با پسرکش.
فیلم بیآنکه وجه احساسی را تحمیل کند شارح بیطرفِ رویدادی از یک زندگیست.
مراقبت از چنین فرزندی چنان طاقت و صرفِ وقت میطلبد که مادر هم در خود مانده پرسشی تأملبرانگیز را مطرح میکند و رو به ما میپرسد که «اگر دنبال علایقم بروم مادر بدی هستم؟!»
اوتیسم طیفهای مختلفی دارد که هر یک از والدین دارای چنین فرزندانی تجارب خاص خود را از شدت و ضعف مشکل فرزندشان دارند. کاش این مادر هم با همسری که گویی قرار نیست چندان همراه و وفادار باشد تاب بیاورد.
«در خود مانده» روایت خلاقانۀ دیگری را از نقایص ناگزیر هستی ثبت و مستند میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از سپیدهدمی در چهارباغ عباسی اصفهان تا…/ به بهانهی نمایش «اصفهان در بوق کارخانهها» در رویدادِ هفتۀ فیلم اصفهان
- دختری هنرمند در جوانی و روزمرگیهای گریزناپذیرش/ نگاهی به فیلم «حاضر شدن»
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- پسرکی شهرآشوب در اصفهان/ نگاهی به فیلم «طلوع جَدی»
- سلام آقای قوکاسیان!
- خاطرات بد خوش آمدید/ در ستایش ژان پیر ملویل به بهانه زادروزش
- ما، زاون و آن روزهای زیبا
- خرده روایتهایی پیش از مرگ محتوم/ نگاهی به مستندهای «مهین داستان نانوشته» و «تنگراه»
- اگر بهار زنده می ماند/ «نفس»؛ از کتاب تا فیلم
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- عاشقی در پیشگاه سینما
- سنگ قبری زیبا برای مرگی نازیبا
- آستینی که از اشک تر شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





