سینماسینما، یزدان سلحشور
فکر نکنم در این مورد خاص که علیرضا داوودنژاد فیلمساز خوبیست اختلاف نظر چندانی باشد؛ «خوب» از این نظر، که کارنامه قابل دفاعی دارد و دائم هم در حال بهتر شدن است.
شخصاً فکر میکنم که او در مصائب شیرین۲، کاملاً «بهروز» است خودش را از نظر کارگردانی بهتر کرده و با نیمنگاهی به کارنامه راجر کورمن -به عنوان کارگردان و تهیهکننده و سرمایهگذارِ ارزانساز اما «قابلتوجهساز»- به «روشی تک» دست پیدا کرده و آن را هم ارتقاء داده که در این مصیبتِ غیرِ شیرینِ «سقوط مالی روند سرمایهگذاری فیلم در ایران» بتواند فیلم قابل دفاع و آبرومند بسازد با شگردهای سینمای آوانگارد اما برای مخاطب عام.
اینکه سینماگری بتواند با بریدههایی از فیلم قبلی و سکانسهایی در کادرهای بسته و زیرسقف در ایران و چند سکانس توی ماشین و بعد چند دورنما و سکانسهای دو-سه نفره خلوت در انگلستان، فیلمی را جمع کند که قصه داشته باشد و برای مخاطب عام هم جذاب باشد، به خودیِ خود کاریست کارستان چه برسد به اینکه فیلمش خانوادگی هم باشد! خانوادگی به دو معنا، اول به معنای اینکه خانوادهها بروند ببینند و دوم به این معنا که کل خانواده خودش را هم جمع کند در یک فیلم! البته ۶۰ درصد این کارها را در مصائب شیرین۱ هم کرده بود اما ریتم فیلم دوم بهتر است و «بهروز»تر هم هست یعنی مشخص است که چیزهایی دارد که فیلم اول ندارد؛ فیلم ارزانیست که تضمینکننده «سود» با حداقل فروش میتواند باشد حالا اگر فروش حداکثری داشت که نازِ شست تهیهکننده که باز خودش است!
*
«مصائب شیرین۲» با وجود کارگردانیِ خوب، فیلم خوبی نیست! هنوز هم فکر می کنم که داوددنژاد نویسنده، پهلوی داوودنژاد کارگردان کم میآورد همچنانکه معتقدم داوودنژادِ تهیهکننده هم، از داوودنژادِ کارگردان بهتر است! [ بگذارید یک خاطره تعریف کنم از اورسن ولز وقتی که از او درباره «ویلیام وایلر» پرسیدند و جواب داد که «تهیهکننده» بزرگیست! و مصاحبهکننده گفت اما وایلر که کارگردان است! ولز جواب داد وایلر هر نما را از زوایای مختلف میگیرد و بعد بهترین را انتخاب میکند این کار یک کارگردان نیست کار یک تهیهکننده است!] متن «مصائب شیرین۲»، «خرده روایت» کم دارد و کارگردان سعی میکند با «پیچاندن روایی» مخاطب، این نقص را بیاهمیت جلوه دهد اینکه چقدر در این امر موفق است در اکران عمومی مشخص میشود اما مشکل بزرگتر «نظرگاه» فیلم است؛ راوی فیلم واقعاً چه کسیست یا چه کسانی هستند تا «نظرگاه» بر اساس دید آنها تعریف شود؟ از نظر من، راوی فیلم حتی کارگردان هم نیست؛ فیلم بدون راویست و بدون «نظرگاه» و در واقع با «نظرگاه» مغشوش…باقی بقایتان، جانم فدایتان!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





