سینماسینما، ابوالفضل نجیب
درگذشت تقوایی واکنشهای بسیاری را در میان اهالی سینما و در همسایگی آن در میان جامعه هنری برانگیخت. دامنه این واکنشها علاوه بر سویههای عاطفی و احساسی به چالشها و مشکلات قدیمی و همیشگی حوزه فرهنگ و هنر و بهطور خاص سینما کشیده شد؛ به مهمترین این مشکلات یعنی ممیزی و فراتر حاکمیت سانسور که طی دهههای گذشته یا به خروج فیلمسازان از ایران، یا مثله کردن فیلمها و در نهایت به روزه سکوت فیلمسازان و عزلتنشینی منجر شده است.
آنچه از فردای درگذشت تقوایی شاهد بودیم واکنشهای اعتراضی به سرنوشت تحمیلی بر هنر در این مرزوبوم بود. درگذشت تقوایی را شاید بتوان به نوعی فرصت یا توفیق اجباری برای طرح دوباره معضل سانسور بر سینما و راههای برونرفت از آن تعبیر کرد. فرصتی که اگر چه با مستمسک قرار دادن شرایط موجود سیاسی و اجتماعی و اقتصادی میتواند تبعات غیرقابل پیشبینی و با انگهای مختلف در بر داشته باشد، اما از آنجا که هیچ دستاوردی بدون هزینه نبوده و نخواهد بود، بنابراین با هر میزان تبعات ادامه این مطالبهگری ضروریترین چالش پیش روی اهالی هنر و سینما محسوب میشود.
بدیهی است از کمترین دستاورد و با هر میزان تبعات بیش از هر کس سیاستگذاران نظم و نظام سینمایی منتفع خواهند شد. چنانچه سالهاست علیرغم همه شلکن سفتکنها در این خصوص اما بیشترین انتفاع از همین اندک فیلمهای مستقل و نصف و نیمه از آن همین سینمای دولتی و شبه دولتی بوده است. بیتردید اگر از مسیر این چالش و مطالبهگری فرجی هر چند اندک هم برای احیای سینمای مستقل به معنای خاص آن حاصل شود، پیشاپیش باید مرهون ایستادگی فیلمسازی بدانیم که بیشتر عمر واقعی خود و همه عشق و علاقهاش به نوشتن و فیلمسازی را قربانی استقلال هنرمند و در دفاع از شأن و شرافت هنر کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در حسرت آن سینمای شریف
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





