سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
عباس کیارستمی عاشق زندگی بود و این را می شد در جای جای آثارش در ادای احترام به طبیعت، خاصه درختان و درواقع فردیت و هویت بخشیدن به عناصر طبیعی دید. کیارستمی با استادی هرچه تمام تر پیچیده ترین مفاهیم هستی را در ساده ترین شکل ممکن بیان میکرد و ماحصل کارنامه اش از این رو مجموعه ای ست از بهترین آثاری که می توان با رویکردهای حسی، اخلاقی، اجتماعی، انتقادی و حتی آموزشی بدان نگریست که البته همه ی اینها با زبان و فرم منحصر به فردش به نحوی تلفیق می شود که سبکی یگانه و بی همتا را پدید می آورد. در آثار کیارستمی دغدغه های ملی و بومی به کرات یافت می شود که ازآن جمله می توان به آثاری همچون باد ما را باخود خواهد برد و شیرین اشاره کرد که از این حیث یکی از فوق العاده ترین فیلم هایش در دخیل دانستن مخاطب به منظور تکمیل فرآیند تجسم بخشی روایت درون اثر را شاهد هستیم که این خود یکی از تفاوتهای ماهوی رویکرد کیارستمی به قصه در فیلم هایش نیز به حساب می آید. کیارستمی در پرداخت سوژه نیز بسیار چیره دستانه مرز میان واقع گرایی و واقع نمایی را تا جایی پیش میبرد که در برخی لحظات تشخیص میان مستند گونهگی از داستان پردازی بسیار باریک و ناممکن می کرد تا جایی که خود برای تفکیک این دو وارد عمل می شد و تعمدا به نشانه گذاری هایی می پرداخت که ازآن جمله می توان به کلوزآپ اشاره کرد .
عباس کیارستمی با اتکا به نگاه تصویر گرایانه اش در قامت یک عکاس صاحب سبک، زیباشناسی خاص خود را در قاب بندی و دکوپاژ آثار سینمایی اش نیز امتداد می بخشید و با بهره گیری از ابزار و ادوات سینمای دیجیتال به نوعی سینمای سهل و ممتنع در چهارچوب های ساختاری دست یافته بود که به نظر دست نیافتنی باقی خواهد ماند. سینمایی که درعین ساده گی در فرم حاوی پیچیده ترین مفاهیم و مضامین هستی شناسانه و نیز فرمالیستی است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





