منوچهر اکبرلو
یک)دهه ۶۰: فیلمی برای دیدن نبود. مجله فیلم را ورق میزدیم و گزارش جشنواره های اروپایی را میخواندیم:کن و برلین و ونیز.قصه چند خطی فیلمها را کنار تک عکس ِ آنها میگذاشتیم و فیلم را «تصور» میکردیم.روشنفکر در آن روزها یعنی: هالیوود بد است و سینما یعنی اروپا.
کُشتیم خودمان را با پاراجانف.
دو)دهه ۷۰: مجله ها متنوع شدند. تلویزیون، فیلم امریکایی نشان میداد.کمی فیلم هالیوودی آمد و دیدیم سینما،چیز دیگری هم هست.حالا فقط مجله فیلم نبود وبقیه ، بیشتر از هالیوود و اسکار می نوشتند. ما جذب اسکار شدیم.گرچه جشنواره های اروپایی برای هنریها و روشنفکربازیهایمان، هنوز «با کلاستر» بودند.
سه)دهه۸۰ : ندیدن «فیلم اسکاری» یعنی عقب ماندن بود از دنیا. تمام اتفاقات قبل و بعدش را پیگیری میکردیم.نکند خوابت ببرد و پخش زنده اسکار را از دست بدهی! برای خودمان حدس میزدیم و شرط می بستیم. دستمان به امریکا نمیرسید،بنابراین رفتن به کن و گرفتن عکس،کلاس محسوب میشد.(توضیح ضروری:عکس باید کنار پلکان ورودی سالن اصلی جشنواره می بود!)
چهار)دهه۹۰: فضای مجازی دنیا را عوض کرده است.کسی منتظر انتشار مجلات سینمایی و گزارشهایش نمی ماند.همه چیز آنلاین است. همه دیوارها، شیشه ای شده اند.حالا برای من،اسکار، شوی بزرگی است در یک ایالت امریکا.اما چون آنها استاد برگزاری شو هستند و میتوانند هر چیز معمولی را باشکوه نشان بدهند،همه را به سوی خود میکشانند.ارتباطات جهانی هم، دیگر پنهان کاری را برنمیتابد. پشت صحنهی شو ، دیگر پنهان نیست.دیگر حالا همه میدانند که «قرار است»آرگو جایزه بگیرد. جایزه را خانم رئیس جمهور امریکا میدهد، وزیر دفاع امریکا مهمان برنامه است، سیاهپوستان،اینجا هم شهروند درجه دو هستند ،بخش مهمی از ماندگارترین فیلمهای تاریخ سینما جایی در اسکار ندارند و… .
حالا کن و برلین هم، برای افتتاحیه فیلم هالیوودی میگذارند و مهمان ویژهشان از هالیوود می آید. «سیاستهایشان» هم در حمایتها و نادیده گرفتنها،«قابل پیش بینیتر» است.
پنج) راهم را از جشنواره ها جدا کرده ام.دیدن مراسم اسکار، برایم «فقط» دیدن یک شوی سرگرم کننده است.برای فیلم دیدن،ملاک «اسکاری بودن» و «خرس نقره ای» داشتن را کنار گذاشتهام. دیگر میخواهم «خودم» انتخاب کنم. کافی است قصه فیلم و سلیقه دوستانم را مرور کنم.دیگر نمیخواهم فیلمی را ببینم فقط برای این که گروهی «تصمیم گرفتهاند» به آن «نخل طلا» بدهند.
با وجود این همه فیلمی که ساخته میشود(سریالهای خانمان برانداز، جای خود دارد)دیگر «بازی ِ جشنواره» برایم جذابیتی ندارد.میخواهم به جایش، «فیلم خودم» راببینم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «به کفشات نگاه کن»؛ مردم سرباز به دنیا نمیآیند
- حضور «زرد خالدار» در جشنواره پالم اسپرینگز
- فیلم تئاتر «استخوان ماهی جادویی» به صورت آنلاین اکران شد
- مخالفت اسپیلبرگ با حضور نتفلیکس در اسکار
- فیلمنامهنویس نامزد اسکار در ۹۲ سالگی درگذشت
- ۱۰ فیلم ایرانی که شانس حضور در اسکار را دارند/ از «ماجرای نیمروز» تا «رگ خواب»
- «مردان گریه نمیکنند»٬ نماینده بوسنی در اسکار
- فروش جایزه اسکار در دیجی کالا !/واکنش فراستی و ده نمکی
- این ۲۲ انیمیشن بلند وارد رقابت اسکار می شوند؟
- «آل پاچینو» در یک فیلم بالیوودی!
- انیمیشنهای منتخب اسکار معرفی شدند/ کدام شخصیت کارتونی پیروز میشود؟
- جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار به چه کسی میرسد؟/ نبرد میان غولها آغاز شد
- تغییرات بزرگ در روند عضوگیری آکادمی اسکار / انتقادها به ترکیب نامزدها ادامه دارد
- «بازگشته» نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد / ۱۰ نامزدی برای «مکس دیوانه؛ جاده خشم»
- با پیشتازی «مکس دیوانه»: نامزدهای جوایز انتخاب منتقدین معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





