سینماسینما، پدرام عبهر
فیلم: پشت دیوار سکوت
کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
فیلمنامه: سحر جعفری جوزانی، مسعود جعفری جوزانی
بازیگران: سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، امین تارخ و…
«پشت دیوار سکوت» موضوع مهمّی را مطرح میکند: ایدز. فیلم همزمان، هم به ماجرای ورود خونهای آلوده میپردازد، و هم سعی دارد درباره بیماری ایدز و مشکلات مبتلایان به این بیماری به مخاطب آگاهی بدهد.امّا قصّه فیلم درواقع درباره دختری است خیالپرداز و شاعرمسلک و عاشقپیشه (سحر جعفری جوزانی) که از یک سو با فقدان پدر و اختلالِ حواس مادر دست و پنجه نرم میکند، از سویی دیگر، درگیر یکی دو ماجرای عشقی است و همزمان وارد کانون ایدز میشود و تمامقد خود را درگیر زندگی مراجعین به این مرکز میکند.
فیلم سعی میکند تا جایی که میشود به این قضیه دردناک اندکی مثبت نگاه کند: «هرچه بیشتر از این بیماری میخواندم، وحشتم از غول ایدز کمتر میشد!» (بخشی از دیالوگ فیلم، نقل به مضمون). امّا به وضوح میتوان خشم نهفته از بیعدالتیهای موجود را در لحن فیلمساز تشخیص داد: «از قدیم گفتن مرگِ فقرا و فسادِ پولدارها سر و صدا نداره.» (بخشی دیگر از دیالوگ فیلم.)
«پشت دیوار سکوت» فیلم قابل احترامی است از این جنبه که به موضوع مهمّی پرداخته. حرفهای مهمی هم میزند که گهگاه مخاطب را به فکر وا میدارد. در زمینه آگاهیبخشی درباره ایدز نیز تاحدّی موفق عمل میکند، و در چند صحنه شدیداً تأثیرگذار است و حتّی ممکن است اشکتان را درآورد. امّا همه اینها باعث نشده که با فیلمی خوب طرف باشیم؛ فیلمنامه جذّابیتهای لازم را ندارد. شخصیتهای قصّه بیش از حد تخت و سیاه و سفید هستند و خودِ قصّه کششِ خاصی در مخاطب ایجاد نمیکند. بازیها هم علیرغم کَستِ عمدتاً کهنهکار و شناختهشده چنگی به دل نمیزند. جالب اینجاست که در میان آن همه بازیگر باسابقه، بهترین بازی فیلم را سحر جعفری جوزانی به نمایش میگذارد و البتّه آرمان درویش نیز ضعیفترین بازی فیلم را ارائه میدهد، تا بعد از «کمدی انسانی»، بار دیگر شاهد نمایش ضعیف دیگری از او بر روی پرده باشیم.
فیلمی که قصد دارد درباره ایدز آگاهی بدهد و نگاه جامعه را نسبت به این بیماری مثبتتر کند و تغییری ایجاد نماید، لازم است که آنقدر جذّابیت داشته باشد که مخاطب را به سینما بکشاند. در غیر این صورت، بهترین حرفها را هم که بزند، وقتی کسی حوصله دیدنش را نداشته باشد، فایدهای ندارد… دارد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی در مرحله پیشتولید
- یک سانس به نمایش نسخه مرمتشده فیلم «جادههای سرد» اضافه شد
- برپایی شب «مسعود جعفری جوزانی»
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- ملودرام یا حماسی؟/ نگاهی به «سرو زیر آب»
- یک ایده خوب اما ناتمام/ نگاهی به فیلم «چراغهای ناتمام»
- نگاهی به فیلم «پشت دیوار سکوت»/ موضوعی مهم در قالبی کسلکننده
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- معرفی داوران بخش فیلم جشنواره منطقهای «آگر»
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- مسعود جعفریجوزانی تصادف کرد
- ثبت قرارداد «خاله قورباغه» و «پشت دیوار سکوت»/ تازهترین مصوبات شورای صنفی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





