سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
اولین و مهمترین نکته دربارهی فیلم «ناتور دشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان این است که فیلم ارتباطی با شاهکار سلینجر با همین عنوان ندارد پس بهتر است مخاطب دنبال حلقهی ارتباطی میان این دو اثر نگردد و فیلم را در مقام اثری مستقل تماشا کند.
«ناتور دشت» فیلمیست که براساس یک رویداد واقعی ساخته شده و با توجه به واقعی بودن قصهاش فیلمنامهی خوشچفتوبستی هم دارد و در روایتش دچار سکته نمیشود. فیلمنامه از منظر کلی روان و پرکشش جلو میرود و سرشار از تعلیق است.
رویدادی واقعی که «ناتور دشت» براساس آن ساخته شده است، پتانسیل و قابلیت بالایی برای شکل دادن به درامی رئالیستی، پر راز و رمز و نفسگیر دارد. آیا خردمندان موفق شده است از این ظرفیت به شکل کامل بهره برد؟ پاسخ منفی است. با اینکه دراماتیزه کردن رویدادی واقعی اساساً کار سادهای نیست اما به نظر میرسد خردمندان و حمید اکبری خامنه نیز در به ثمر رساندن این چالش دچار مشکلاتی شدهاند. شاید علت این موفق نبودن به شکل کامل، کوتاهی و کمشاخوبرگ بودن رویداد واقعی باشد که منجر به در جا زدن قصه در برخی از بخشهای درام میشود. درواقع کارگردانی ماهرانهی خردمندان و موضوع پرقابلیت و جذاب داستان، زیر سایهی کمملاطی و بیجان بودن درام رنگ میبازد و با اینکه تعلیق دلهرهآمیز درام چندین بار به آستانهی اوج میرسد، اما زود لو رفتن راز درام و تکراری شدن فرآیند تجسس برای یافتن دختربچه، که گاه نیز منجر به شکلگیری لحظات و دیالوگهایی شعارگونه خصوصاً از سوی احمد (هادی حجازیفر) میشود تعلیق و هیاهوی بیرونی درام را بیش از حد پررنگ کرده و از وجوه درونیتر آن کاسته است.
اما نکتهای را نباید فراموش کرد و آن اینکه «ناتور دشت» با تمام حفرههای فیلمنامهاش و ایراداتی که بر آن وارد است در قصهگویی موفق عمل میکند. نه قصد سیاهنمایی دارد، نه پایانبندی بیچفت و بستی دارد و نه دچار بلاتکلیفی میشود. فیلم، مسیر درستی را طی میکند که بیشاخ و برگ بودن فیلمنامه و کمبود داستانکهای فرعی ضربهی مهلکی به آن وارد نمیکند.
عنصر تقابل در درام پررنگ و چشمگیر است. احمد پیران و آیهان (میرسعید مولویان) دو قطب خیر و شر ماجرایند و حُسن فیلم آن است که هیچیک نه سفیدی مطلق خود را فریاد میزنند و نه سیاهی و پلیدی بیچون و چرایشان را. درواقع پیچیدگی کاراکترها و پرداخت درست آنها باعث میشود حضور هیچیک از آنها از فیلم بیرون نزند و گلدرشت به نظر نیاید.
کارگردانی بهجای فیلم و مجموعهی درستی از انتخاب بازیگران موجب آن شده است که فیلم کلکسیونی از بازیگرانِ درست در جای درست باشد که بازیهای درخشانی را ارائه کردهاند. اگر از شباهت نقش حجازیفر با برخی از نقشهای پیشیناش فاکتور بگیریم، حضور او قدرتمند و بهاندازه است. میرسعید مولویان اما برگ برندهی بازیگران فیلم است. بازی کنترلشدهی او، القای توامان حسهایی چون تنفر، عشق، خشونت، ترس و … و تعادل میان انرژی درونی که در چشمها برجسته میشوند و انرژی بیرونی که در حرکات بدنی او به اوج میرسند از جزئیات بازی درخشان او هستند.
حتی نقشهای فرعی مثل پدر حلما (بابک کریمی)، بایرام (علی مصفا) و حلما (شبنم قربانی) بازیهایی همبافت با بازیگران اصلی فیلم ارائه میدهند.
اما فیلمبرداری کار را نیز نباید در موفقیت آن نادیده گرفت. نماهایی که در خدمت دراماند و نه سوار بر آن. لانگشاتهایی که در جهت پیشبرد معنا و هدف فیلم علاوه بر کارکرد دراماتیکشان طبیعت خاص محیطی فیلم را نیز به شکلی زیرپوستی به منصهی ظهور میرسانند.
گرهگشایی درام خیلی زود اتفاق میافتد و بخش اعظمی از فیلمنامه به حلوفصل بحران میگذرد و لحظات پرتعلیق و پرتنشی را هم خلق میکند با این حال پایانبندی اثر تأثیر لازم را بر مخاطب میگذارد و نه به شکلی سرگردان بلکه با منطقی باورپذیر و واقعگرا رخ میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- «ستاره لیلا» رونمایی شد
- از همبستگی دیجیتال تا پرده سینما/ قدرت شبکههای اجتماعی در نجات و الهام
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- بازگشت سینمای اجتماعی ایران؛ روایتهای واقعی دوباره روی پرده
- یک روز مانده به آغاز اکران؛ آنونس رسمی «ناتوردشت» رونمایی شد
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





