سینماسینما، محمود توسلیان
ژان لوک گدار عبارت سینمایی درخشانی دارد که شاید خاستگاه اصلی سینمای موسوم به موج نو باشد. او گفته بود: «یک داستان باید شروع، میانه و پایان داشته باشد، اما نه لزوماً به این ترتیب». اگر چه این عبارت صرفا بر ساختۀ شخصِ گدار نیست و تقدم و تأخری دارد، اما نباید از خاطر برد که چه تاثیری بر پویایی سینما در تمام نقاط جهان گذاشت. فکرش را بکنید که تمام فیلمهای سینمایی تا چه تاریخی میتوانست بر اساس الگوی سهپردهای ساخته شود. حتماً خیلی زود به پایان تاریخ سینما میرسیدیم. چرا که تکرار و ملال می تواند مرگ هر پدیدهای را رقم بزند.
پس شکی نیست که به هم ریختن قواعد روایت یکی از دستاوردهای جریان موج نوی فرانسه است. اما به راستی این موج فقط از یک آبشخور سیراب میشد. جنبش می ۱۹۶۸ در فرانسه آغاز دیگری در تاریخ سینما بود. اهالی کایهدوسینما و همپالکیهای گدار مانند رفقای فیلم مرسدس کیمیایی پای هم ماندند تا «از آن میانه یکی کارگر شود» که آن یکی گدار بود. البته از یاد نبریم که سایر افراد آن حلقه به تدریج فیلمسازان و تئوریسینهای بزرگی شدند. اما گدار بود که بخش عمدهای از عنوان موج نو را به او نسبت دادند. در واقع شادی بتوان او را «سرحلقۀ رندان» سینمای موج نوی فرانسه دانست.
گدار در نخستین گام بلند ابدی خود در فیلم «از نفسافتاده» با طرحی از فرانسوا تروفو، مدیریت هنری کلود شابرول و گسترش قصه توسط ژان پییر ملویل به جایگاهی دست پیدا کرد که هنوز پس از مرگش هم او را با از نفس افتاده می شناسند. اما واقعاً تمام آنچه از ژان لوک گدار و از نفسافتاده میشناسیم، همین «همسایهها یاری کنید تا من شوهرداری کنم» است؟ بی شک چنین نیست. همه میدانیم که گدار از مادر و پدری نسبتاً متمول برخوردار بوده و همین «نازپرورد تنعم» بعدها به یک رادیکال تجربهگرا در سینما بدل میشود.
نخستین دورهای که گدار را در آن میتوان دید، دورهای است که در آن «از نفس افتاده»، «تحقیر»، «یک زن زن است» و «پییرو خله» را میسازد. تا اینجا هنوز گدار یک فیلمساز است که تا حدودی از قواعد معمول سینما پرهیز میکند و به نسبت خودش یک کلاسیککار تلقی میشود. روایتهایی که چندان کنشمند نیست، نقشمندی موسیقی و صدا، بازیهای کمکنش و بی روح، تاکید بر کاراکترهایی با انگیزههای مبهم به جای داستانگویی، جامپکاتهای مکرر از ویژگیهای آثار این دورۀ کاری او هستند.
تا اینجای کار هنوز گدار برای قصهگفتن ارزش قائل است و تلاش میکند مخاطب را سرگرم نیز کند. اما وقتی به می ۶۸ میرسد، او هم متأثر از جریان روز سراغ اندیشهورزی میرود و آثار بیشتر در پی القای افکار او هستند تا قصهگویی. در واقع سینمای گدار در این دوره بیشتر تجربهگرایی را تجربه میکند و در پی القای شکلی از تعهد اجتماعی ایدئولوژی محور و یک زیبایی شناختی انقلابی است. معمولا در آثار این دوره، پیرنگ مشخصی در فیلمها نیست و بازیگرها در قابی متوسط روبروی هم مینشینند و بحثهای فلسفی و سیاسی میکنند تا روایت فیلمساز به نتیجۀ مطلوب برسد. در همین فاصله (۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹) است که فیلمهای مهمی همچون «دو سه چیزی که از او میدانم»، «تعطیلات آخر هفته» و «چینی» رنگ پرده به خود میبینند.
آثار گدار رفتهرفته شکل سینما-مقالههای اجتماعی- مارکسیسیتی به خودش میگیرد که دیگر چندان رنگ و بویی از سینمای روایی ندارد و بیشتر شبیه گزارشی از وضعیت اجتماعی محیط ذهنی گدار است که نه شخصیتی دارد و نه فضایی و نه روایتی. این سراشیبی در دهۀ هشتاد میلادی سرعت بیشتری به خود میگیرد و کارگردان ما با ساخت مجموعۀ «تاریخ سینما» به شکل دیگری از بودن خودش ادامه میدهد. برای گدار به واسطۀ تعلق خاطرش به مارکسیسم، طبیعی است که به تاریخ تعلق خاطر داشته باشد، اما نه تاریخ به مفهوم اخص آن. بلکه تاریخ سینما. اینچنین می شود که در آثار او ارجاع به فیلمهای تاریخ سینما امری بدیهی و تأثیر گذار میشود. این ارجاعها در آثار اولیۀ او شکلی کلاسیک دارد اما در سومین دوره از حضور او در سینما به ساخت مجموعۀ تاریخ سینما بدل میشود.
گدار در دو دهۀ گذشته، رو به روز رادیکالتر شد، به سینما تاخت و آثارش معجونی از تمام هنرها شد که شاید بتوان آن را ضد سینما تلقی کرد. سینما-مقالههای گدار در این سالهای پایانی عمرش شاید بازگشتی به روزگار جوانی او تا قبل از فیلم از نفس افتاده باشد که میخواهد تمام عناصر سینما از قصه و شخصیت و تدوین و تصویر گرفته تا رنگ و نور و صدا و موسیقی را به شکلی دیگر به کار بگیرد. گویی او از همه چیز، حتی سینما هم، مایوس و دلسرد شده و میخواهد هستی هنریاش را با نیستی سینمایی تاخت بزند. این نیست انگاری تا جایی پیش میرود که اُتانازی را به زندگی پیرانه ترجیح میدهد و مثل همیشه سکانس پایانی را جور دیگری رقم میزند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- سینماسینما/ ستایش ناتوانی/ گفتوگو با میترا فراهانی درباره آخرین فیلم(های) گدار
- چهرههایی که سال ۲۰۲۲ جهان هنر را ترک کردند
- قمارباز بزرگ سینما
- سینما در سوگ اسطوره شگفتیساز/ گدار؛ یاغی سینمایی
- فوت یکی از بنیانگذاران موج نوی سینمای فرانسه/ ژان لوک گدار درگذشت
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- ژان پل بلموندو درگذشت
- یادبود کیارستمی در نشریات خارجی/ نشریه انگلیسی: کیارستمی مردم را نسبت به آینده سینما امیدوار کرد
- بزرگان درباره کیارستمی چه گفتند
- وقتی فرشتهای پیش از این به خواب رفته، چشم باز کند و در شیپور صوراسرافیل گونهاش بدمد
- گدار: به سینما بدرود خواهم گفت
- یک شورشی در جهانی سرکوبگر/ نگاهی به فیلم «آلفاویل»
- برشهای کوتاه/ دو سکانس از فیلمهای «از نفس افتاده» و «پییرو خله»
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟