سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«ابر بارانش گرفته» فیلمی که بی جهت کش میآید
مجید برزگر با فیلم «پرویز» برای سینماروها تبدیل به کارگردانی شد که هر اثرش پیش از اکران توجه ها را به خود جلب می کند. فیلم «ابر بارانش گرفته» هم از این قاعده مستثنی نبود هر چند با توجه به توقعاتی که از برزگر می رفت نتوانست انتظارات را چندان برآورده کند. مشکل اصلی فیلم مصالح و مواد کم فیلمنامه آن است که آنقدری بضاعت ندارد که بتواند برای یک فیلم بلند سینمایی کش بیاید. در واقع فیلم بیشتر در قامت یک اثر نیمه بلند جلوگری بیشتری داشت تا یک فیلم بلند داستانی. فیلم مقدمه ای طولانی دارد با آدم هایی که بود و نبودشان در مسیر داستانی فیلم تاثیری نداشته و حذفشان لطمه ای به روایت اثر نمی زند مثل همسر کاراکتر اصلی فیلم که به نظر می رسد صرفا وظیفه رساندن فیلم به تایم یک اثر سینمایی را بر عهده داشته است.
سارا در مواجهه با پیرمردی که در شرف مرگ است و به گفته دکتر معالجش یک هفته بیشتر زنده نیست به درک تازه ی از زندگی و حیات می رسد اگر پیرمرد در حال احتضار فیلم تحت تاثیر ماری جوانا به همه حقیقت و آرزوهای زندگی اش رسیده و گویی دیگر نیازی به ادامه زندگی نمی بیند سارا به چه نحوی توانسته نهنگ صورتی زندگی اش را ببیند؟
فیلم «آبادان یازده ۶۰» به مدیوم تلویزیون نزدیکتر است
با اینکه سالهاست از جنگ فاصله گرفتیم اما پرداختن به موضوعاتی که در بطن جنگ بوده اما سینما و تلویزیون کمتر به آنها پرداخته آنقدر کمرنگ هست که دیدن فیلمی مثل «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت ما را به سر ذوق بیاورد که جنگ تنها به خط مقدم و توپ و تانک منتهی نمی شود که جنگ همه ابعاد انسانی و اقتصادی و فرهنگی را در بر می گیرد. به رغم زحماتی که در فیلم کشیده شده معتقدم این سوژه نو و در عین حال جذاب مدیومش نه سینما که تلویزیون و در شکل مجموعه های چند قسمتی آن است.
روز صفر یک شروع برای سینمای اکشن است
برای سینمای کم بضاعت ما در حوزه فیلم های اکشن فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان یک امکان و شروع جذاب محسوب می شود. فیلم پر است از سکانس های چشمنواز و دیدنی که تماشاگر سخت گیر این دست از آثار را که بهترین های اکشن را در فیلم های روز جهان و هالیوود بر روی صفحه کوچک مانیتور کامپیوتر و تلویزیون هر روز می بیند تا انتهای نمایش پای فیلم می نشاند که این خود موهبتی شگرف محسوب می شود. طبیعی است که ملکان چه در مرحله فیلمنامه نویسی در کنار بهرام توکلی و چه کارگردانی فیلمش نگاهی تمام قد به هالیوود و نوع ساختار هالیوودی اینگونه آثار داشته است. که این امتیازی منفی برای او و فیلمش محسوب نمی شود. بسیاری در این سالها تلاش کرده اند که طبق همان کلیشه رایج فیلم های اکشن هالیوودی فیلمشان را بسازند اما اگر نگوییم در همه موارد که در بیشترشان کاریکاتوری مضحک به دست آمد که قابلیت جذب حداقلی مخاطب پیگیر سینمای جهان در داخل را نداشت.
ملکان از کاراکتر اصلی فیلمش با بازی درخور توجه امیر جدیدی ابر قهرمانی باهوش و البته جذاب می سازد که تماشاگر سینمای ایران سالهاست جای خالی چنین قهرمان بومی شده ای را احساس می کرد.
فیلمنامه کم دیالوگ و پر از صحنه های جذاب و غافلگیرکننده که نفس مخاطب را در سینه حبس می کند در کنار فیلمبرداری چشم نواز و صداگذاری در خور آن از امتیازات فیلم محسوب می شود.
با این همه فیلمساز در پرداخت شخصیت عبدالمالک ریگی و اینکه چرا مهره ای خطرناک برای تمامیت ارضی و استقلال کشور است فقط به ذکر چند جمله و چند تصویر کوتاه بسنده می کند اما باید گفت فیلم برای مخاطب ایرانی که پیشتر و در این سالها از طریق اخبار با شخصیت عبدالمالک ریگی آشنایی داشت شاید چیزی کم نداشته باشد ولی مخاطبی که شناختی از کاراکتر عبدالمالک ریگی ندارد به حتم پرسش های زیادی از او در ذهنش شکل می گیرد که در فیلم پاسخی برایش وجود ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





