سینماسینما، مهگان فرهنگ
در سینما، زنان هم برای تحقق آرزوهای خود، بیان آرمانها، آرزوها و جامعه ایدهآل خود تلاش کردهاند بویژه در عرصه فیلمسازی؛ اما تاریخچهای که زنان در صنعت و هنر سینما داشتهاند، پر از چالشها و موانع بوده است و در بحث تساوی نیز در این فضا انتقاداتی وجود دارد. بحث بر سر زنان در فیلمها یا به عبارتی حضور زن به عنوان بازیگر نیست بلکه درباره زنان به عنوان سینماگر در بخشهای مختلف به ویژه کارگردانی است.
زمانی که درباره بزرگترین کارگردانهای دنیا صحبت میشود، به ندرت کسی به کارگردانان زن اشاره میکند، حتی اگر فیلمهای آنها را هم دوست داشتهایم. در این حالت معمولا آنچه به ذهن میرسد، بیشتر اسامی کارگردانان مرد هستند.
به راستی چند کارگردان زن میشناسیم؟ بسیاری از ما فیلمهایی را دیدهایم، میشناسیم و یا دوستشان داریم، اما هیچ وقت نمیدانستیم یا هنوز هم نمیدانیم که آنها را زنان، کارگردانی کردهاند.
با این حال، در سالهای اخیر، حضور زنان فیلمساز در سینمای جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و آنها به عنوان یکی از ارکان اساسی صنعت فیلمسازی شناخته میشوند. بررسی چالشها و ترویج ایدههای تساوی جنسیتی نیز از اقدامات لازم برای ایجاد تساوی حضور زنان و مردان فیلمساز و سینماگر، در سینما است. از محدودیتهای اجتماعی تا مسائل مربوط به تفکر جنسی، زنان همواره با موانعی روبهرو شدهاند که برای شکستن آنها باید تلاش فراوانی کنند.
این تساوی در حقیقت بهمعنای فراهم کردن فرصتهای برابر برای زنان و مردان در تولید، کارگردانی، بازیگری و دیگر زمینههای مرتبط با سینما حتی در زمینه مدیریت و آموزش و نقد و نگارش درباره سینما می تواند باشد. این مسئله مهم میتواند به طور مستقیم تأثیر بسزایی بر کیفیت و تنوع آثار سینمایی و زیر ساختهای سینمایی و حتی مطالعات فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و در پیشبرد اهدافی همچون نمایش تنوع فرهنگی و جنسیتی در جوامع بهکار گرفته شود و به توسعه فرهنگ و رشد اجتماع بینجامد. اما، در عمل، تساوی حضور زنان و مردان در صنعت سینما هنوز بهطور کامل بهدست نیامده است. با وجود پیشرفتهایی که در سالهای اخیر انجام شده، زنان هنوز با موانعی مانند تبعیض جنسی، تفاوت در دستمزد و کمبود فرصتهای شغلی روبهرو هستند. این موانع میتواند از توانمندیهای زنان درسینما جلوگیری کرده و باعث کاهش تنوع و نوآوری در آثار سینمایی شود. بنابراین، برای دستیابی به تساوی حضور زنان و مردان در صنعت سینما، لازم است که اقدامات قانونی مناسب صورت گیرد تا موانعی همچون تبعیض جنسی و عدم دسترسی به فرصتهای برابر برای زنان برطرف شود. همچنین، ارتقاء فرهنگ سازمانی در شرکتها و سازمانهای مرتبط با سینما، افزایش آگاهی در جامعه و آموزش سهم مهمی در این راه دارند.
شاید تنها تساوی در اهدا جایزه بازیگری زن و مرد است که در کل فستیوالهای سینمایی دنیا دیده میشود. اما آیا اگر صحبت از سینمای ابر قهرمانی باشد، نام پتی جنکینز (Patty Jenkins) کارگردان فیلم زن شگفت انگیز محصول سال ۲۰۱۷ ، به ذهن مخاطبان سینما میآید؟!
حتی ممکن است نام سوفیا کوپولا (Sofia Coppola) که یک اسکار برای نگارش فیلمنامه گمشده در ترجمه، در کارنامهاش دارد را صرفا به دلیل اینکه دختر کارگردان بزرگ فرانسیس فورد کوپولا است، میدانیم. اما او با همین فیلمنامه و فیلم بود که به محبوبیت رسید.
شاید این اواخر نام گرتا گرویگ Greta Gerwig برای مخاطبان سینما بسیار آشنا باشد. زیرا فیلم پرفروش او، باربی به نوعی رکوردهای تابستانی باکس آفیس را تغییر داد و در کنار اوپنهایمر اثر کریستوفر نولان، در کانون توجه قرار گرفت. بسیارند از متخصصان سینما در حوزههای مختلف که سالهاست در تاریخ سینما موثر بوده و دیده نشدهاند.
شاید تبعیض جنسی، یکی از اصلیترین موانعی است، که زنان سینماگر با آن مواجه شدهاند. این تبعیض میتواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در مسائلی مانند دستمزد، فرصتهای شغلی و دسترسی به منابع تولید هنری ظاهر شود یا نقدهای جنسیت محور که زنان سینماگر برخی اوقات با نقدهایی روبهرو میشوند که به جنسیت آنها مرتبط است. این نقدها ممکن است به این شکل باشد که به عنوان مثال کارهای زنان فیلمساز را زنانه یا نرم معرفی میکند و از موضوعات جدیتر به گونهای که باید مورد توجه قرار گیرد، سرپیچی کنند.
هرچه جلوترمیرویم، افزایش توجه به اثرات زنان سینماگر با گسترش جنبشهای فعالیتهای زنان و افزایش توجه به تفاوتها و نقاط قوتی که زنان به فیلمسازی یا سایر کارهای مرتبط با سینما روی میآورند، میتواند این حضور را بیشتر کند و فاصله بین مردان و زنان را نیز در سینما به کاهش برساند. کوتاه سخن اینکه با توجه به چالشها و پیشرفتهایی که زنان فیلمساز و سینماگردر سینمای جهان تجربه کردهاند، میتوان ادعا کرد که این گروه از هنرمندان با تلاشهای فراوان و استفاده از فرصتهای جدید، به شکل قابل توجهی در توسعه و پیشرفت صنعت سینما نقش داشته و دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





