۱. یادداشت هفته گذشته با عنوان “حسن رشیدقامت و چرخدندههای سینما” که در همین ستون چاپ شد، بازتابهایی داشت و کامنتهای مختلفی دریافت کردم که وجوه دیگری از ماجرا را گوشزد میکرد. برای تکمیل آن یادداشت، سه نمونه از این نظرات تکمیلی را عینا مینویسم.
* یک کارگردان پرکار و معتبر سینما:
“یه کوچولو از اشتباهات جراید و رسانه ها هم بگوییم! همهاش تقصیر دیگران نیست. رسانهها هم مقصرند! سلبریتی ها را رسانه ها باد می زنند تا آتش آن شعله ورتر شود!”
* یکی از نامهای پراعتبار سینما که بازیگر و کارگردان نیست:
“این مشکلاتی که گفتی فقط مربوط به جوانان نیست بلکه همه هنرمندان را شامل می شود. حیفم آمد مشکل بزرگترها هم را گوشزد نکنم. بدا به حال مملکتی که آدم های کاردانش به جرم استاد بودن خانه نشین شوند و به مهاجرت فکر کنند.”
یک بازیگر جوان و مطرح سینما و تئاتر:
“کاش درباره مونوپل شدن همه فیلمها توسط بعضی بازیگران بیسواد و بیاستعداد هم مینوشتید که باعث بیکاری بقیه میشوند…”
۲. یکی از تصمیمات سازمان سینمایی، سپردن تصمیم گیری درباره کارگردانها و تهیهکنندگان اول به صنوف کارفرما و ذینفع است. ایجاد محدودیتهای غیرمنطقی و دادن سهمیه محدود به فیلمسازان اول، موجب شده تا آمار این فیلمسازان، امسال کاهش چشمگیری بیابد. در سالیان اخیر سینماگران فیلم اولی، آبروی سینما بودهاند و با کیفیت بالای خود، از ظهور یک نسل بااستعداد و جسور خبر دادند. حال، محدود کردن این فیلمسازان چه معنایی میتواند داشتهباشد؟ محدود کردن کمیت فیلمسازان اول علاوه بر اینکه شانس ساخته شدن فیلمهای خوب را کاهش میدهد، بلکه مسیر رشد سینمای ایران را دچار اختلال میکند. سینمای ما در شرف دگردیسی است و اینگونه اقدامات، هم مغایر اصول حرفهای است، هم منجر به دلسردی فیلمسازان جوان و مستعد خواهد شد و هم مغایر قانون اساسی کشور است.
اصل بیست و هشتم قانون اساسی تصریح دارد:
“هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.”
۳. مسلما همواره نقش هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، از هیات داوران مهمتر است. اشتباه این هیات در تشخیص بهترین فیلمها از میان فیلمهای متقاضی میتواند سرنوشت یک فیلمساز را عوض کند. اشتباه در این هیات میتواند موجب شود یک فیلم محق، از حقش محروم شود و به واسطه انتخاب آنان اصلا دیده نشود. اتفاقی که در سالهای گذشته کم اتفاق نیفتاده. همین سال گذشته فیلمهایی مثل “یه وا”، “کارت پرواز”، “هجوم” و… از جشنواره بیرون ماندند تا فیلمهای بدی مثل “پشت دیوار سکوت” و امثال آن به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کنند.
سهمیه گذاشتن به هر ترتیب و هر شکلی، ناصواب است. اینکه تعداد فیلم اولیها از فلان عدد تجاوز نکند، فلان تعداد فیلمساز یا فیلم ارزشی داریم که حتما باید باشند، فلانی پیشکسوت است، نمیشود که نباشد، فلانی اگر نباشد شلوغ میکند، فلانی اگر نباشد، آبرویش به خطر میافتد، بهمانی شناخته شده نیست رسانهها روی او حساسیت ندارند، میشود کنارش گذاشت، فلان فیلم، خوب است ولی ممکن است صدای دلواپسان را درآورد یا دردسر درست کند و مواردی از این دست، مصلحت اندیشیهای مرسومی است که متاسفانه در اغلب دورهها مراعات شده است.
در هیات انتخاب یک جشنواره مهم سینمایی نه باید سن و سال مهم باشد، نه اسم و رسم ، نه زر و زور و نه ملاحظات و محافظهکاریهای بیجا و سلیقهای. آنچه اهمیت دارد، تنها باید کیفیت فیلم باشد و بس. نامها هرگز جای کیفیت را پر نمیکنند. لحاظ کردن این مناسبات و محافظهکاریها سالهاست که منسوخ شده. یک فیلمساز شناخته شده که فیلم بدی ساخته، جای یک جوان با یک فیلم خوب را تنگ میکند و این مصداق بارز تضییع حق است. البته چه بهتر که فیلمسازان باتجربه و مطرح هم با فیلمهای خوب در جشنواره حاضر باشند. و برای سینما چه چیزی بهتر از این. امید که هیات انتخاب جشنواره فجر، امسال هیچ ملاکی جز کیفیت خود فیلم نداشته باشد.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ