سینماسینما، ابوالفضل نجیب
تصاویری که اغلب فیلمهای سینمایی و سریالهای نمایش خانگی از مناسبات میان زندانیان بازسازی میکنند، نه تنها هیچ قرابت و سنخیتی با نامهای جایگزینی چون اندرزگاه، ندامتگاه و… که تلاش میشود به جای واژه زندان معادلسازی شود، ندارد که با تهی کردن واژهها از بار معانی خود منجر به سخره گرفتن میشود.
آنچه از واقعیت جاری در زندانها به نمایش در میآید در نگاه اول، مدیریت و نظام زندانهای کشور را به چالش جدی میکشد و مسئولیت مستقیم چنین وضعیتی بدون شک متوجه مسئولان زندانها و بالمآل مدیریت کلان زندانها است.
بهعلاوه اینگونه مناسبات میتواند مصداق زندان در زندان و به تعبیری غرامت مضاعف تعبیر شود. بهخصوص برای افرادی که با جرائم کوچک و یا بر اثر اشتباهات و لغزشهای ناخواسته به محکومیتهای کوتاهمدت و یا پروسه رسیدگی به اتهامات را طی میکنند ، این مناسبات و چنان که در اغلب فیلمها و سریالها بازسازی میشود ناظر بر مناسباتی است که خارج از کنترل و حتی اراده مدیریت زندانها برای جلوگیری و جرمانگاری است.
این مناسبات و به تعبیری تشکیلات برساخت زندانیان جرائم سنگین مبتنی بر سلسله مراتب هرمی است شامل راس، بدنه و سطح با محتوای شبه فرقهای. مناسباتی مبتنی بر انواع سوءاستفاده از زندانیان ضعیف یا به تعبیر درستتر کسانی که به اینگونه مناسبات بهره کشانه تن نمیدهند و ستم مضاعف بر زندانیانی که سعی در افشای این مناسبات داشته باشند؛ آنچه در بازسازی این مناسبات در سریالها و بعضا فیلمهای سینمایی مشاهده میشود، ابعاد مختلف ناشی از این مناسبات را نشان میدهد.
از استثمار و بهرهکشی و بیگاری تا ضرب و جرح و تجاوز جنسی و قتل و اخاذی و حتی وادار کردن زندانیان به همکاری با شبکههای خارج زندان در وارد کردن مواد مخدر به داخل زندان و تا وادار کردن بستگان زندانیان به همکاری با این شبکهها در خارج از زندان.
آنچه در این میان مشهود است فقدان عامل و نیروهای نظارتی و کنترلکننده بر اینگونه مناسبات است. تا جایی که در مواردی منجر به خودزنی و خودکشی زندانیان میشود و حتی ناگزیر به اعتراف جرائم ناکرده میشوند. آنچه این وضعیت را تاملبرانگیز میکند ترس زندانیان از اطلاعرسانی و مطلع کردن مسئولان زندان است. که در سلسله مراتب فرقهای اینچنین با زدن برچسب آنتن و آدمفروش راه بر انواع فشارهای جسمی و روحی و بعضا تا به قتل رساندن پیش میرود.
در برخی موارد فشارهای اینگونه بر زندانیان بیپناه تا حدی است که آنها ناگزیر به تن دادن در این مناسبات میشوند.
نکته قابل تامل در این رابطه سکوت و انفعال سازمان زندانها در قبال نمایش تصاویری اینچنین تلخ و سیاه و بعضا منزجرکننده است. این سکوت مبتنی بر دو فرض ناآگاهی سازمان زندانها از چنین مناسبات و یا ناتوانی در حل چنین معضلی است. آنچه این وضعیت را تراژیک میکند ترجیح برخی زندانیان به خودکشی و خلاصی از مناسباتی است که همواره در معرض تحقیر و تهدید و انواع آزارهای جسمی و روحی و حتی جنسی است.
نکته جالب توجه این که بخشی از بار دراماتیک در این سریالها بر بازسازی اینگونه مناسبات در داخل زندانها سوار است. و حتی در مواردی و آنگونه که در ادامه سریال «وحشی» شاهد خواهیم بود این مناسبات به حدی تاثیرگذار و تعیینکننده بر شخصیت اول سریال است که سرنوشت آینده او را رقم میزند. چنانچه تاثیر این مناسبات را در همین فصل اول سریال «وحشی» شاهد هستیم. همچنان که تاثیر این مناسبات در سریال «محکوم» منجر به اعتراف دروغ متهم به قتل میشود.
مرادم از اشاره به چنین معضلی قطعن پاک کردن صورت مسئله از طریق اعمال سانسور و گل و بلبل نشان دادن مناسبات داخل زندان نیست، بلکه هشدار به مدیریت زندانها و اتخاذ راهکارهای بازدارنده برای حل چنین معضلی است.
آن هم در شرایطی که موضع انفعالی میزان در قبال نمایش این مناسبات بخودی خود بر تائید این مناسبات و همزمان سکوت مدیریت زندانها و در راس آن قوه قضائیه تائید و تاکیدی است بر نهادینه شدن این مناسبات در داخل زندانها.
تبعات دیگر اینگونه مناسبات قطعا نگرانی بستگان زندانیان است که بدون تردید مسئولیت آن نیز بهعهده مدیریت زندانها است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- در حسرت آن سینمای شریف
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- آرامش تقوایی در حضور دیگران
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ روایتی ساده از چالشهای اخلاقی
- درباره سریال «محکوم»/ محکوم به تماشا
- سریال «محکوم»؛ آشناییزدایی از کلیشهها
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- به بهانه درگذشت کبری امین سعیدی (شهرزاد)/ سیمای واقعی زنی در دور دست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





