سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
اگر از من بپرسید که چه مشکلات عمدهای در “فیلمنامهنویسی” وجود دارد؟ با استفاده از آشنایی وتجارب محدود خود پاسخ خواهم داد که جریان فیلمنامهنویسی نیز همانند سایر رشتهها و شاخههای هنری مثل داستاننویسی، نمایشنامه نویسی، فیلمسازی و تدوین و تنظیم هر نوع محصول فکری خلاقه دیگر، متأثر از شرایط اجتماعی از یک سو، وضعیت خاص سیاست گذاریهای مسئولان، هدایت و نظارت در مراکز رسمی و دولتی از سوی دیگر است. به نظر میرسد که در شرایط کنونی، به ظاهر مشکل چندان حاد و دست و پاگیری که خلاقیتهای فردی یک فیلمنامهنویس را خدشهدار سازد، وجود ندارد.
گاهی نویسندگانی حتی با عبور از مثلاً خط قرمزهای آشنا، با استفاده از زبانی نمادین و آمیخته به کنایات و اشارات مختلف، حرف دلشان را در قالب گفتوگوها و افکار بسیاری از شخصیتهای اصلی یا فرعی فیلمنامهی خود بیان میکنند و بر زبان میآورند. چیزی که در حال حاضر مشکل عمدهی فیلمنامهنویسی ما به حساب می آید ، نبود” ایدههای بکر” و تازه و یا نداشتن “نگاه نو” در پرداختن به برخی ایدههای تکراری است.
گذشته از این ها، خلاء عوامل مؤثری چون ضرورت تحقیق و پژوهش و همچنین آموزش و فراگیری اصولی پذیرفته شده و کلاسیک و دانشگاهی فیلمنامهنویسی در کار بسیاری از کسانی که به این رشته روی آوردهاند به کیفیت کارهای آنان لطمهای انکارناپذیری زده است.
برگزاری برخی جشنواره ها با تاکید بر بخش رقابتی فیلمنامهنویسی، اگرچه به ظاهر باهدفی مثبت و خیرخواهانه شکل میگیرد، اما قرار نیست که از طریق برگزاری این جشنواره ها با تحولات و دگرگونیهای خیره کنندهای رو به رو شویم. البته نباید انکار کرد که این گونه جشنواره.ها، همواره به عنوان میدان رقابتی سالم، تنها فراهم کنندهی یک موقعیت مناسب برای فیلمنامهنویسان به ویژه جوانان و چهرههای نوآمده و نه چندان معروف به حساب میآید که میتواند در وجه ایجاد انگیزه برای تداوم و پیگیری کارهایشان بسیار مؤثر باشد با این همه، تأثیرگذاری عمیق چنین جریانهایی را تنها با برگزاری کلاسها و دورههای فشرده و کارگاههای آموزشی، با هدف ایجاد انگیزه.های مناسب در مسیر رشد و اعتلای فیلمنامه نویسی میتوان تضمین کرد.
برای تقویت توان فیلمنامه نویسی جوانان و نیروهای غیرحرفهای علاقهمند به فیلمنامه نویسی، شاید بتوان روش های عملی و کاربُردی نه چندان دشواری پیشنهاد کرد. یک فیلمنامهنویس جوان، پیش از انجام هر کاری، باید با خواندن داستان، رمان و فیلمنامه و تماشای فیلمهای تولیدشده در گونههای مختلف، پیوسته با نمونههای نوشتاری یا تولید شدهی آثار سینمایی به خوبی ارتباط برقرار کند و مهمتر از همه به عناصر مهمی چون پژوهش و تحقیق و نیز آموزش و یادگیری دانستههای تازه، توجهی جدی و مستمر نشان دهد.
هر فیلمنامه نویس جوان وعلاقه مند به نگارش فیلمنامه به خوبی می داند که “شخصیت پردازی” یکی از حساسترین و کلیدیترین مراحل کار فیلمنامهنویسی است که صد البته در مرحلهی نگارش فیلمنامه، با ساز و کار مشخصی انجام میپذیرد. در شخصیت پردازی است که ما با ویژگیهای جسمی، صوری و ظاهری یک شخصیت محوری از یک سو و با خلقیات و شرایط روحی و روانی و “توانش زبانی” و گفتاری و مهارت ها یا ناتوانی های او از سوی دیگر آشنا میشویم.
به نظر میرسد که در بسیاری از فیلمهای سینمای ما، برخی ازفیلمسازان یا بهتر است بگوییم فیلمنامهنویسان به اندازهی کافی به شخصیتهای محوری و اصلی فیلمنامههای خود نزدیک نمیشوند. وجود زوایای ناشناخته در شخصیتهای یک اثر داستانی و به تصویر کشیدن همان شخصیت ها با همان پیچیدگی و ابهام های بی شمار در یک فیلم سینمایی، کار برقراری ارتباط با چنین شخصیتهایی را برای مخاطبان فیلمها دشوار میسازد.
خلق یک شخصیت، همانند قلب و روح و سلسله اعصاب فیلمنامه است که اگر با دقت و هوشمندی شکل نگیرد، بر روند شکلگیری رویدادها و حوادث طراحی شده در داستان فیلم نیز تأثیری مستقیم بر جای میگذارد. افزون بر این ها، درنگارش فیلمنامه، به ویژه در طراحی و شکل دادن به شخصیت های داستان فیلم، توجه به نوع لهجه، گویش و بیان هرشخصیت و انتخاب میزان واژگان و بافت زبانی مناسب هرشخصیت ، متناسب با گروه اجتماعی و سطح دانش و سواد و آموزه های فرهنگی اجتماعی وی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به همین دلیل، برای تکمیل این مطالب مقدماتی، نیازمند طرح مباحث جداگانهای خواهیم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- راهیابی فیلمنامه «یکشنبه» به بخش نهایی فستیوال «۱۳ ترسناک»
- فراخوان رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منتشر شد
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
- ترجمه نمایشنامه و فیلمنامه و دیدگاههای رایج
- حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه اعلام شد
- علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است
- در باب مصائب فیلمنامه نویسی
- «نمای نزدیک»/ نقش مکان در سینما
- «نمای نزدیک»/ نقش عنصر کشمکش در شخصیتپردازی
- «سوئیچ پن»/ رسانه، فیلمنامه و پیام؛ بررسی چالش فیلمنامه مطابق با الگوی مارشال مک لوهان- مرور چند فیلم در حال اکران
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش