سینماسینما، علی نعیمی :
اندازه همین چند سطر فرصت نوشتن دارم برای واپسین روزهای سال ۹۵. قلم که بهدست گرفتم تا لحظه ارسال این مطلب پر از لحظههای عجیب و متناقض هستم.
خواستم رفتن نا به هنگام علی معلم، عباس کیارستمی، حسن جوهرچی، منصور پورحیدری، داوود رشیدی و خیلی از عزیزان را فراموش کنم و از خوبی بنویسم و از عشق و امید و آینده و روزهایی که پیش رو داریم. قلم روی کاغذ پیش نرفت وقتی خبر درگذشت ناباورانه افشین یداللهی در فضای خبری کشور پیچید. ترانهسرای زبردست و کاربلدی که زمزمه ترانههایش همواره همراهمان بود. خواستم از عشق بنویسم. از لحظه ایستادن زمان در مرکز ثقل گذران عمر. خواستم از سال ۹۵ بنویسم. از سالی که عرصه سیاست یکی از بزرگانش را از دست داد. از التهاب جامعه برای برخورد دو قطار مسافربری. از پلاسکویی که روی تمام خاطرات چند نسل آوار شد. از پیکر مطهر شهدای آتش نشانی که در آتش سوختند و زندگی را به شریان جامعه جاری کردند. خواستم از جریدهای بنویسم که یک سال روز و شب به فکر اعتلای آن بودیم و دوستیهایمان را غمها و شادیهایمان را در ساختمان خیابان قائم مقام گذراندیم. از هم شدیم و با هم شدیم. خوبیها و بدیهایمان روی هم تاثیر گذاشت. خواستم بنویسم از سینما که در سال ۹۵ یک تنه ۲۰۰ میلیارد تومان به چرخه اقتصاد کشور کمک کرد. به صفهای عریض و طویل و موج هیجانانگیز تماشاگران سینمای ایران که رونق و عشق را به سالنهای سینما آوردند. از موسیقی بنویسم و فراز و نشیبهای پر پیچ و خم سالی که گذشت. از جابهجایی رهبران ارکستر و رفتن حبیب محبیان و فرهنگ شریف و سلیم موذنزاده اردبیلی که بزرگ بود و بزرگی میکرد در جمع ذاکرین اهل بیت. از تئاتر بنویسم که یکی از بزرگان خودش را، داود رشیدی را از دست داد یا از رونق سالنهای تئاتر در سالی بگویم که اهالیاش سختیها را به امید فردایی بهتر صبورانه تحمل کردند؟ اینها همه هست و مگر نوروز غیراز این است که صبوری کنیم بر مصیبت و شادی کنیم بر آینده روشن پیش رو و یادمان نرود مرگ، این فرشته زیباروی، روزی به سراغ همه ما میآید. برای حیاتی دوباره در آنسوی تصوراتمان. برای رسیدن به باور زندگی. این واژه پنج حرفی با تمامی مشتقهایش. با بیمها و امیدها و حسرتها و آرزوها. زندگی ترکیبی از تمامی اینها است. مثل یک روز سرد زمستانی پشت میز کار، وقتی دیگر قلب یاری ادامه دادن مسیر را ندارد و آرام میگیرد یا مثل ظهر روز دوشنبه سیام اسفند ساعت ۱۳ و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه که عقربهها بر مدار زندگی یک لحظه مکث میکنند و بار دیگر بر مدار خود میچرخند. روزهایتان نو. روزگارتان پر روزی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- یادی از حسن جوهرچی با پخش «او یک فرشته بود»
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- سرقت از خانه «علی معلم»
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش