سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا یک اکشن خوش ساخت است. این نخستین نکته ای است که در خصوص “به وقت شام” به ذهن می رسد و باید آن را به فال نیک گرفت. همین که فیلمساز کارکشته سینمای ما،تصمیم گرفته به جای تاکید مضاعف بر پیام های گل درشت و بیانیه های ایدئولوژیک،اعتقادات قلبی اش را با توسل به زبان تصویر بیان و منتقل کند،قدمی رو به جلو محسوب می شود. بهره جستن از جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری نیز به خوبی و درستی به مدد فیلمساز آمده تا بسیاری از صحنه ها و سکانس های پرکشمکش و هیجان انگیز فیلم،جالب توجه از آب درآمده و مخاطب علاقه مند به این جنس از سینما را به نوعی مجذوب و مرعوب نماید. با این وجود بهتر است که در دنیای تازه ساخته حاتمی کیا که بیشتر به آخرالزمان شبیه است،به دنبال عمق و ریشه ی اعتقادات و باورهای شخصیت ها نباشید. شخصیت هایی در دو طیف سیاه و سفید که در طول فیلم هر بار یکی بر دیگری تفوق می یابد تا ریتم تند وقایع ریز و درشت فیلم،جز در یک لحظه خاص ،ذره ای فروکش نکند. لحظه گفت و گوی پدر (هادی حجازی فر) و پسر (بابک حمیدیان) که از جمله لحظات آشنای سینمای حاتمی کیا است. همچوم همیشه پدر معرف نسلی است که خود را فدای آرمان هایش کرده و پسر نمایندگی نسلی را یدک می کشد که خود را بابت همه ی کمبودها و نداشته هایش طلبکار و محق می داند. این بار اما تقابل این دو نسل نیست که مورد توجه قرار می گیرد،بلکه همراهی و همدلی آن ها در برابر دشمنی که هیچ بویی از شفقت نبرده است،اهمیت یافته و قصه فیلم را به پیش می برد. تصاویر موجود از فیلم های متعلق به گروه داعش و جنایات بیرحمانه آنان،مواد اولیه مناسبی در اختیار گروه “به وقت شام” قرار داده تا بازسازی واقعی تری از فجایع رخ داده را به تصویر بکشند. با این حال کاش حاتمی کیا در مقام فیلمنامه نویس اثر سعی می کرد نگاهی ریشه ای تر به چرایی بروز داعش و تفکر واپس گرایانه آنان داشته باشد و از سطح نمایش لایه های فوقانی خشونت های این گروه به عمق علل پیوستن افراد از کشورهای مختلف به داعش و دامنه روابط میان آن ها نفوذ می کرد. در چنین شرایطی شاید فیلم برای بیننده آگاه و اهل مطالعه ایرانی منطقی و جالب توجه بنماید ولی برای مخاطب خارجی که شاید کوچکترین دانش و شناختی از تفکرات و خواسته های طرفین درگیری نداشته باشد،بسان تخته سیاهی پر ازعلامت سؤال می ماند. علامت سؤال هایی که پاسخ بسیاری از آن ها در فیلم یافت نمی شود و برای دستیابی به پاسخ های آن ها،رجوع به منابع دیگر لازم است. آن هم در دوره ای که مخاطب عام سینما در پی راحت الحلقوم است و حوصله و وقت چندانی برای کنکاش های بیرونی و فرامتنی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش