سینماسینما، سپیده ابرآویز:
۱- حاتمی کیا فیلم ساز مهمی است . سینما به او مدیون است و او به گردن سینما حق بزرگی دارد که انکار شدنی نیست . اگر قرار باشد فهرستی از بهترین فیلم سازان ایرانی نوشته شود حاتمی کیا حتما یکی از رتبه های بالای این فهرست است.او هنوز هم عاشق سینماست و وسواس و دقت در کارش مشهود است ، حتی اگر به پشتوانه امکانات و سوابقش نیازی به این وسواس نباشد او کار خودش را می کند و هم چنان امضای یالطیفش را در آغاز فیلم حفظ کرده و رد پای ابراهیم حاتمی کیا بودنش را در طول فیلم .
۲- حاتمی کیا که فیلم می سازد هنگامه ای در جشنواره برپا می شود ،.همیشه شب اکران نمایش فیلمش از شلوغ ترین شب هاست و همیشه سر و کله همه جور آدم از سینمایی وغیر سینمایی و دولتی وغیردولتی در زمان نمایش فیلمش در جشنواره پیدا می شود. این جادوی حاتمی کیاست یا کنجکاوی تماشاگران یا حساسیت زا بودن آثارش فرقی نمی کند .مهم این است که حاتمی کیا همیشه فوجی از مخاطبانش را پیش پیش دارد و تهیه کننده اش اوج باشد یا نباشد نگران برگشت مالی نخواهد بود.
۳- البته که وقتی موسسه اوج پشت فیلم پر خرجی همچون به وقت شام ایستاده باشد کارگردان هم با دست باز هر چقدر دلش می خواهد صحنه های اکشن و پروداکشن های آنچنانی می آفریند و با جلوه های ویژه اش حال و هوای یک اکشن تماشایی را می آفریند. البته که کارگردان هم باید مثل حاتمی کیا کارگردان باشد تا بتواند از این امکانی که به او داده شده بهترین استفاده را بکند ، قاب هایش را درست ببندد و دوربینش را درست بکارد و لحظه استفاده مفید از جلوه های ویژه را با نگاه مجرب سینمایی اش تشخیص بدهد . حاتمی کیا همه اینها را می فهمد و درک درستی از آنچه به عنوان یک فیلم مهیج و چشم نواز قرار بوده بسازد دارد و در به وقت شام از منظر ویژوال افکت و کارگردانی( از طراحی صحنه گرفته تا صدا و فیلم برداری و …) با قدرت عمل کرده است .گاه این قدرت آن قدر زیاد می شود که احساس تماشای یک وسترن خوشمزه و دلچسب به بیننده دست می دهد . ( مثل صحنه های فرودگاه و مواجهه اول با چچنی ).یا صحنه انفجار هواپیما و بسیاری از صحنه های دیگر.
۴- به وقت شام متکی بر فیلم نامه نیست . فیلم نامه اش حکایت حضور داعش در سوریه و کمک های خلبانان ایرانی به سوری هاست. آنچه این قصه دو خطی را رنگ و لعاب می دهد همان تیر و بمب و آتش و شلیک و بزن و بکش است که کمابیش تمیز و سالم درآمده و تصویرش هم که نباشد صدایش کافی است خوف و هیجانی که برای یک اکشن آن هم در ارتباط با داعش -که اسمش خود به خود ترسناک است- را برساند .حتی اگر داعشی هایش به جز صحنه های حمله انتحاری خیلی داعش نباشند و کارکرد دراماتیکی از آنها سر نزند و کمی هم مثل پت و مت رفتار کنند.البته سپردن افسار قصه به دست شخصیت های زن و ساختن ضد قهرمان از آنها نکته جذابی است که علاوه بر تحریک کنجکاوی مخاطب به تماشای ادامه ماجرا، معنی مهم تری هم دارد و آن حضور زن به شکل مهم ، موثر و همپای مرد است ، حتی اگر در قالب داعش باشد.اساسا زن های فیلم به وقت شام، داعشی باشند یا دختر کاپیتان ، از زن های فیلم های ایرانی که فقط گریه می کنند و منتظر تصمیم آقایشان هستند یک سر و گردن بالاترند و حداقل رفتار و عملی از خودشان نشان می دهند و همین نکته باعث می شود تماشاگران زن فیلم به وقت شام هم دلشان بخواهد ببینند بالاخره ته این همه بالا و پایین و بگیر و ببند چه می شود.
۵- فیلم نامه به وقت شام شاهکار نیست . یک تم رستم وسهرابی دارد و یک پدر و پسر ( که معمولا در فیلم های حاتمی کیا هستند).حتی در داعش هم باز شیخ هست و پسرش ابوخالد. این رابطه پدرانگی و پسرانگی برای حاتمی کیا مهم است و در به وقت شام هم تلاش می کند به آن پهلو بزند که خیلی پررنگ نیست یا در نمی آید . رابطه امیرعلی و حاج یونس پر از سوال می ماند و فقط در چند جمله معمولی و کلیشه ای خلاصه می شود که : ای پدر تو رفتی جنگ و برای ومن وقت نگذاشتی و… حال آنکه خود امیرعلی این حرف ها را لحظه ای می زند که دقیقا مشغول همین رفتار است .حتی با شدت بیشتر.
۶- همین فیلم نامه متوسط که به واسطه تولید تبدیل به یک اثر کمابیش آبرومند شده است از جایی تمام موضوعات دیگر را رها می کند و همه هم و غمش را می گذارد که از امیرعلی یک قهرمان بسازد و اینجاست که دیگر الگوی ساخت فیلم اکشن کامل می شود و امیرعلی به هر قیمتی می شود قهرمانی که باید می شده و در نهایت شجاعت همه را نجات می دهد و خودش شرافتمدانه می میرد. اگرچه هیج جای این الگو تازه نیست و امیرعلی هم مطلقا یک شخصیت ناب و خاص نمی شود اما مخاطب هم قطعا آن قدر مجذوب آن همه تصاویر و صدا و پروداکشن عظیم شده که خیلی دنبال نگرانی و همذات پنداری با امیرعلی نیست و در پایان فیلم به احتمال زیاد لذتش را برده و به اصطلاح حالش را کرده است. چون هم فیلم حاتمی کیا را تماشا کرده ، هم اثری متفاوت به لحاظ تولید دیده، هم موضوع روزی را( هر چند نه چندان کامل) دنبال کرده است .
۷-به وقت شام فیلم بدی نیست و زحماتی که برایش کشیده شده را نباید بی ارزش انگاشت .حتی ااگر این زحمات با تکیه بر سرمایه و حمایت کلان موسسه سینمایی اوج به بار نشسته باشد نمی شود گفت که حاتمی کیا فیلم بدی ساخته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- راز نهفته، نگفته باقی ماند!/ نگاهی به فیلم «چ»
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
حاتمی کیا تا زمانی که سفارشی ساز نبود خوب بود.از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف کجا و فیلمهای اخیر سفارشی کجا؟