سینماسینما، هومن منتظری
تو باید خرچنگ باشی!/ «خرچنگ» ساخته شیوا صادق اسدی
پسرک در مدرسه وقتی صورتش را مقابل آینه میشوید ،همه اجزای صورتش پاک میشوند. صورتی می ماند خالی از چهره، گویی که هویتش را از او گرفته اند. پسرک برای پیوستن به گروه تئاتر مدرسه بارها مورد تحقیر بچه های بزگسال تر از خودش قرار میگیرد. باید مطیع باشد و فقط حق دارد نقش خرچنگ را بازی کند. نقشی که روی سن مورد تمسخر و خنده بچه هاست و باید سر آخر هم خورده شود! با نگاه به جزئیات به نظر می آید قصه بیش از آن چیزی باشد که در ظاهر روایت میکند. چیزی بیش از یک دعوای کودکانه. صبح به صبح وقتی مادر آن لباس فرم سیاه رنگ مدرسه را روبه روی صورت پسرک میگیرد. لباس، او و ما را به درون خودش، به دل تاریکی میکشاند. در تصویرسازی انیمیشنی خبری از بازی با رنگ ها نیست. شاهد فضایی هستیم با رنگ های چرک و تیره که به همراه موسیقی و صدا آنقدری هولناک است که بیشتر به کابوس میماند. آن صورت سرد و بی روح ناظم مدرسه و زنگی که رخوت بار می زند، خود مدرسه است و به نظر می آید همه آنچیزی که به عنوان تحقیر و اطاعت ازش گفته میشود از مدرسه می آید. بین آن چیزی که پسرک میخواهد باشد با مصداقی که نظام آموزشی در سر دارد تفاوتی وجود دارد. توباید خرچنگ باشی! و این کابوس تمامی ندارد تا اینکه او را از مدرسه بیرون می اندازند. جایی که بیش از پیش میتوان به این تلقی مطمئن شد همین نمای پایانی است. وقتی که پسرک آزاد و رها به سوی دریا می دود. شبیه به تصویر فریز شده آنتوان در پایان «چهارصد ضربه» تروفو. همان حسی از آزادی که در گوشه ای از ذهنمان جا خوش کرده است.
اتفاقی در میان روزمرگی ها/ «شاهد» ساخته علی عسگری
در فیلم «شاهد» با یک روایت اخلاقی طرف هستیم. شاید در ابتدا درباره پنهان کاری. مادری کاردستی فرزندش را میسازد و از او میخواهد به معلمش بگوید که خودش ساخته تا نمره بگیرد. در طول فیلم و طی حادثه ای آنچه را که نباید، دختربچه میبیند و شاید تا به آخر نمود این پنهان کاری همچون عذاب وجدانی جمعی بین دختر و مادر باقی می ماند. یا در جلوتر درباره اینکه اساسا چقدر باید به آنچه که در اطرافمان رخ می دهد حساس بود و سعی کرد به دیگران کمک کرد؟ و مرز بین کمک کردن و مسئولیت اجتماعی با دخالت و فاجعه که ممکن است در پی اش رخ دهد در کجاست؟
ولی به واقع چیزی که باعث میشود این وجه اخلاقی تاثیر گذار باشد ،خود تصادف در فیلم است. تصادفی که در ذات روایت است. برای مهمانیای که دخترک به آن دعوت شده رنگ لباس ها باید ست باشد. مادر که لباس را برای تعویض میبرد، مغازه دار همان سایز را در فروشگاهش ندارد و… دومینوی اتفاقات شکل میگیرد تا در نهایت «طوفان سنجاقک»ی که با حادثه ای مرگبار خاتمه می یابد. حادثه ای غافلگیر کننده در میان روزمرگی ها. دوربین بین آنچیزی که اتفاق می افتد و ظاهرا مسببش، حرکت میکند. بعد به همراه او نگران و سراسیمه صحنه را ترک میکند. انگاری ما هم به اندازه قهرمان قصه جا میخوریم و رفتن را بر ماندن ترجیح میدهیم. وقتی که اتفاق به سادگی می افتد به سوال هایی که در پیامدش هم پیش می آید بیشتر فکر میکنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جایزه افقهای اکسترای جشنواره ونیز برای نادر ساعیور
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- رونمایی از پوستر «شاهد» + عکس
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک ایرانی داور جشنواره ونیز شد
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- تلاش ترامپ برای توقیف فیلمش در جشنواره کن ادامه دارد
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- «آیههای زمینی» برنده جایزه بزرگ یک جشنواره خارجی شد
- «آیههای زمینی» در فرانسه اکران میشود
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟