سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
«لیلا»، ساخته مجتبی اسپنانی
فیلمی درباره تبعات جنگ و خانواده های درگیر با آن که با غلظت وجوه ملودراماتیک میکوشد نبض مخاطب را به دست گیرد و تصویری همدلیبرانگیز از وضعیت یکی از هزاران زن در چالش با چنین وضعیتی را برای مخاطب توصیف کند.
«لیلا» ادای دینیست به همهی زنانی که درد و رنج جنگ را با واسطه و یا بیواسطه لمس کردهاند و اکنون پس از انتظاری سخت در لحظهی مواجهه با مردانشان در بازگشت از نبرد، تب و تاب بغضی جانکاه از مرور گذشته و بیم و امید نگاه به آینده به نظاره ایستاده اند.
«بشقاب»، ساخته عذرا خوان خواجه و رعنا واعظی
یک کمدی_ درام انتقادی و جسورانه در بازتاب تنهاییهای یک زن و روی آوردن به ابزارهای ارتباطی نوین و دردسرهای ممنوعیت و محدویت استفاده از آن که با هوشمندی نویسندگان در تلفیق مایههای سورئال بر بستر واقعگرای فیلم به ظرافت از آن عبور کردهاند. فیلمی که زبان بومی بر جذابیتهای آن افزوده است و نوعی از طنازی مختص به خود را در ساختار فیلم برجای نهاده.
«بشقاب» حتی در انتخاب اسم نیز دارای جنبههای پارادوکسیکال است که از یک سو مشابهت با آنتن ماهواره و از سوی دیگر وجهی افتراقآمیز و به کل متفاوت از مضمون را که کنجکاویبرانگیز است به نمایش می گذارد.
«ارفاق»، ساخته رضا نجاتی
فیلمی در نقد رابطهی یک معلم و شاگرد که به واسطهی یک اکت ظاهری (ارفاق نمره) به ابعاد گستردهای در ذهن و فکر شخصیتها منجر میشود به نحوی که انگار در چنین بستری هر رفتار و حرکتی با پیشفرض و به سبب تلافی و انتقام به نتیجهی معقولتری میانجامد و تامینکنندهی نیازها و ارضا کنندهی عقدهها و تمایلات سرکوب شدهی هر انسانیست.
«ارفاق» از یک منظر دیگر نیز قابل توجه است و آن عدم تفکیک جایگاه و سطح معلمی و شاگردی در انتخاب چنین رویهای است که حتی فردی چون آموزگار را نیز با آن میزان از گسترهی دانش و سن و سال به واکنشی برمیانگیزد که از شاگردش در نقطهای کاملا برعکس سر میزند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- زنی که سوخت اما خاکستر نشد/ تحلیل کاراکتر زن در فیلم «لیلا»
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





