سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
پخش زنده مراسم افتتاحیه فجر در حال پخش است. آن هم از شبکه نمایش که به هر حال شبکه ای فرعی و کم مخاطب محسوب می شود. احسان کرمی،مجری مراسم با هیجان خاصی،سپنتا،خواننده جوان و گروه همراهش را به روی سن فرا میخواند تا برای دقایقی هم که شده فضای خشک و یکنواخت سخنرانی ها و تقدیر و تشکرها جای خود را به نوای دلنشین ساز و صدایی خوش آهنگ دهد. مطابق انتظارمان،درست در همین لحظه شبکه محترم نمایش ارتباطش را از داخل سالن همایش های برج میلاد قطع و به فضای بیرونی آن وصل می کند تا چهره مجری جوانی را ببینیم که ما را به دیدن نماهنگی از فیلم های مربوط به دوران دفاع مقدس فرامیخواند. نماهنگ که تمام می شود باز هم چهره ی مشعشع ایشان را می بینیم که پشت سر هم کلمات و جملاتی را ردیف می کند که با مطلع “چه خوب که …” شروع می شوند. اینچنین است که تا جایی که می تواند وقت کشی می کند تا پخش زنده موسیقی از داخل سالن به تاخیر بیفتد. چه خوب که ایشان و تهیه کننده برنامه فکر می کنند بیننده ی آن سوی گیرنده های تلویزیونی آنچنان از مرحله پرت است که این بازی های مشمئزکننده را درک نمی کند. ولی کاش دوباره به سالن برنمی گشتند تا بیننده را با صحنه هایی مواجه کنند که بیشتر روی اعصابشان راه می رود تا باعث آرامش و انبساط خاطرشان شود. وقتی ساز را نمی توانی نشان دهی،وقتی نوازنده ی زن را سانسور می کنی،وقتی حتی برای نمایش و لذت بردن از موسیقی سنتی،ایده و برنامه ای نداری،همان بهتر که خودت را به کوچه ی علی چپ بزنی و رها کنی هر چه را که مخاطب پسند است. به همین راحتی مخاطبت را از دست بدهی و قافیه را ببازی به هزار و یک رقیبی که برای جذب مخاطب،ایده ها دارند و فکرهایشان را عملی می کنند. ما اینجا پس از سالها هنوز اندرخم یک کوچه ی باریک پخش یا عدم پخش سیمای ساز از رسانه ملی مانده ایم و چه خوب که هنوز خود را پرمخاطب ترین رسانه ی تصویری می دانیم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
- رزاق کریمی: سیمرغ مستند باید در جشنواره فجر احیا شود/ داوران توجیه نبودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





