سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
یادداشتی بر فیلم «درخت گردو»/ فیلمِ اشک های بی امان
«درخت گردو» قطعاً به واسطهی موضوعی که انتخاب کرده فیلم شریفی است. مساله بمباران شیمیایی سردشت موضوعی ست که شاید کمتردوربینی روی آن زوم کند اما نحوه ی پرداختن به این موضوع و متنی که به ساخت این فیلم منتهی شده است نیز به شدت حائز اهمیت اند.
به نظر می رسد محمدحسین مهدویان در آخرین فیلم خود، ملودرامی را خلق کرده است که حجم مصایب و تلخی های آن مخاطب را مسلسل باران می کند. قطعاً این حجم از تلخی برآمده از ماهیتِ موضوع انتخابی کارگردان است که بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این که در فیلم تقریباً هیچ نقطه فرازی نبینیم و به جز سکانس عروسی هیچ سکانس اندکی مثبت تر در آن نباشد نه از رمق فیلم که از رمق مخاطب آن خواهد کاست. در ملودرام جدیدِ مهدویان، تماشاگر حتی لحظه ای فرصت تنفس ندارد و به شکل میخکوب کننده ای در هجمه وقایع جانسوز و دردآور قرار دارد. بی تردید، این که کارگردانی با میزانسن و اجرای درست خود مخاطب را چنین برآشفته کند یک هنر است اما در«درخت گردو» اساساً درام پیوستگی روایی خود را از دست می دهد و بعضاً با چنگ زدن بر احساسات مخاطب کار خود را پیش میبرد.
با این حال همان طور که اذعان داشتم، پرداختن به مردم خطه کردستان و فاجعه ی هولناکی که برایشان اتفاق افتاده است خود می تواند آنقدر مخاطب را درگیر کند که نسبت به بسیاری از نقصان های فیلم بی توجه باشد. مثلاً این که چرا مهران مدیری باید آن نقش را ایفا کند؟ چرا نتوانسته در ایفای نقش خود موفق باشد؟ مینا ساداتی بسیار متوسطتر از همیشه است، فیلم در بسیاری از نقاط خود دچار افتادگی ریتم و یکنواختی می شود و فیلمساز مثل دیگر فیلمهایش در پرداخت دراماتیک به فیلمنامه کاستی هایی دارد.
دوربینِ مهدویان همچون دیگر فیلم های او باز هم روی دست است. این روی دست بودن دوربین در برخی سکانس های پویای «درخت گردو» جواب داده و اتفاق درستی ست. القای فضای دهه شصت و دوران جنگ به مخاطب از محاسن کار مهدویان است که همیشه در میزانسن عملکرد درستی دارد.
موسیقی متن فیلم تأثیرگذار است و شاید بزرگترین غافلگیری «درخت گردو» بازی درخشان پیمان معادی باشد که با تفاوتی فاحش می تواند عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره سی و هشتم را یدک بکشد.
«درخت گردو» یک فیلم تلخ و تأثیرگذار است که ادای دین آن به مردم کردستان احترام برانگیز است.
نگاهی به فیلم «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری»/ یک کمدی سالم
اینکه در دوران قحطیِ کمدی خوبِ ایرانی پیمان قاسمخانی به سراغ ساخت سری فیلم های «خوب، بد، جلف» رفته را باید به فال نیک گرفت. فیلم های او اگرچه عالی و به عبارتی هنری نیستید اما کمدی هایی شسته رفته، محترم و سالم اند که قادرند مخاطب را بخندانند.
متاسفانه در شرایطی که کمدی های سینمای ایران به جز اندک مواردی به آثاری با شوخی های رکیک جنسی و لودگی های بی شمار محدود شده اند، پیمان قاسم خانی با ایده هایی جالب و طرح فیلمنامه هایی استخواندار، ذهنیت منفی مخاطب را نسبت به آثار کمدی تغییر داده و نمونه هایی مفرح و در عین حال سلامت از کمدی را در آثارش ارائه می دهد.
«خوب، بد، جلف ۲» همچون نسخه ی اولش، سرشار از وام گیری ها و الگوبرداری هایی از کمدی های امروزی هالیوود است که عموماً قصه هایی پرتحرک دارند و واجد زیبایی شناسی، تأثیرگذاری بصری و شوخی های کلامی به روز هستند. تدوین خوب فیلم به این ساختار شلوغ و تاحدودی نامتعارف نظمی خوشایند بخشیده است.
پیمان قاسم خانی با فیلم جدیدش به مخاطب اثبات می کند همان قدر که در فیلمنامه نویسی چیره دست است می تواند در کارگردانی نیز حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
تعدد شخصیت ها البته از مواردی ست که قاسمخانی را چه به عنوان نویسنده و چه کارگردان بر لبه تیغ قرار می دهد. فیلمساز باید حواسش به تک تک شخصیت ها باشد و از آن ها به بهترین نحو استفاده کند. شاید یکی از اصلی ترین دلایل کوتاه شدن حضور بسیاری از بازیگران چهره فیلم همچون مارال فرجاد یا گوهر خیراندیش طی تدوین کار، همین تعدد کاراکترهایی باشد که بعضاً تأثیر چندانی هم در پیشبرد کار ندارند.
بی شک از اصلی ترین دلایل موفقیت و تأثیرگذاری «خوب، بد، جلف: ارتش سری» حضور زوج اصلی آن یعنی سام درخشانی و پژمان جمشیدی است که علاوه بر بازی های خوب و حساب شده موقعیت های خنده داری را نیز در کار ایجاد می کنند.
از محاسن آخرین ساخته پیمان قاسم خانی شاید همین باشد که اگرچه فیلم کمدی ست و کمدی ها چندان جشنواره پسند نیستند و کمتر پیش می آید جدی گرفته شوند اما فیلم براساس زبان سینما ساخته شده و به همین جهت می تواند چه مخاطب عادی و چه منتقدان سختگیر را با خود همراه سازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- ۲ فیلم جدید روی پرده میآیند
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نامه پیمان معادی به محمد حسین مهدویان/ “برلین هم نمیروم”
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





