سینماسینما، محسن جعفری راد
طلا فیلم خوبی نیست. آدم های داستان طلا، حتی به تیپ هم نزدیک نمی شوند، روابط میان آنها مستدل و منطقی نیست، به عنوان مثال کدام آدمی در مقطع نزدیک به میانسالی نمی داند که شرایط گرفتن وام یا خروج غیر قانونی از کشور چیست؟ کدام کاسب بازاری، مبلغی نزدیک به پانصد هزار دلار را در جایی می گذارد که یک کودک هم می تواند بردارد؟ کدام دختری حاضر می شود، کل پول پدرش را به دوست پسری بدهد که معلوم نیست بر می گردد یا نه؟! فیلم شهبازی، فیلم سوالهای بی پاسخ است. صرفا یک ویترین بازیگری جذاب دارد که هر کدام از چهار بازیگر اصلی، بازی ضعیفی ارائه داده اند، شهبازی بعد از دربند، فاصله اش از جامعه و از زبان اثرگذار و روشنگر سینما دور شد.
هجوم فیلم اثرگذاری است، می توان گفت نگاه فرمالیستی شهرام مکری به پختگی رسیده است. ترکیب یک درام جنایی، پلیسی، عاشقانه و ورزشی با اتمسفری رازآلود و هولناک باعث شده که کمی امیدوار شویم به اینکه در سینمای ایران، هنوز هستند کسانی که به جای چه گفتن، به چگونه گفتن، فکر می کنند. فرم و ساختار برای آنها ارجحیت دارد نسبت به یک محتوای تکراری. دقیقا مقایسه هجوم و طلا از این جهت جالب توجه است که در طلا نه فرم و ساختار فردیت یافته ای داریم و نه موضعی تازه نسبت به یک محتوای تکراری، اما بر عکس در هجوم، مکری بعد از فیلم های تجربه گرایانه اش، حالا می داند چطور می تواند فیلمی بسازد که هم الهام بخش باشد و هم شور آفرین و هم ترسناک. فرم بصری در هجوم و تدوین خوش ریتمش، برگهای برنده اش هستند، کارگردانی مکری هم طبعا مهمترین امتیاز مثبتش. نقد مفصل این دو فیلم بماند برای بعد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





