سینماسینما، ایلیا محمدینیا
درخت گردو فیلم دوپارهای است
درخت گردو به کارگردانی محمد حسین مهدویان فیلم دوپاره ای است. بخش عمده ای ازاین دوپارگی از فیلمنامه ای می آید که نتوانست قصه خود را به خوبی تعریف کند. حتی نریشن نچسب و آزار دهنده فیلم هم نتوانست کمکی به رفع این معضل بزرگ فیلم کند.
فیلم تا یک سوم پایانی یعنی تا جایی که قادر متوجه مرگ همسرش می شود به خوبی تماشاگرش را با خود همراه می سازد اما از آن پس دچار سردرگمی می شود.
انتخاب مهران مدیری در نقش دکتر لطمه ای سخت به باور پذیری فیلم کرده است هرچند وقتی نام مصطفی احمدی از اول مارکت در تیتراژ ابتدایی فیلم به عنوان تهیه کننده آمد حضور مهران مدیری درفیلم توجیه عقلانی پیدا کرد!
درخت گردو به عنوان نماد ایستادگی قوم کرد در کنار بازی خوب پیمان معادی از نکات در خور فیلم هستند. درخت گردو به حتم گامی به جلو در کارنامه مهدویان محسوب نمی شود
فیلم “آن شب” برمبنای توهم شکل می گیرد
سینمای ایران در حیطه فیلم های ترسناک و دلهره آور بضاعت چندانی ندارد. با این همه شاید بهترین الگو در این حوزه پس از این همه سال هنوز فیلم “شب بیست و نهم” به کارگردانی حمید رخشانی باشد و البته “خوابگاه دختران” ساخته محمد حسین لطفی.
“آن شب” به کارگردانی کوروش آهاری متاسفانه بیشتر از هر چیزی از فیلمنامه اش لطمه می خورد. گره افکنی ها و گره گشایی ها فیلمنامه چندان مخاطب را در گیر نمی کند. از طرفی فیلم زمانی برای مخاطب باور پذیر خواهد بود که بر بستر واقعیت داستانش روایت شود و نه توهمات ذهن یک آدمی چرا که در غیر این صورت در پایان فیلم احساس بازی خوردن به او دست می دهد. شهاب حسینی بازی درخشانی در فیلم ارایه می دهد.
فیلم “دوزیست” از انتخاب بازیگرش لطمه میخورد
دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد پتانسیل یک فیلم پرفروش و جذاب را داشت.کارگردانی خوب نیک نژاد و طراحی صحنه و لباس در فیلم از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.اما با این همه فیلم در همراه کردن مخاطب با قصه سرراست و ساده اش ناتوان است چراکه انتخاب نامناسب بازیگر نقش مریم که می توانست موتور محرک و پیش برنده داستان مثلث عاشقانه فیلم باشد عملا همه زحمات را به هدر می دهد.
تکیه کارگردان و فیلمنامه نویس روی تنهایی آدم ها و در نتیجه دلبستگی شان به مریم آنقدر. قدرتمند نیست که مخاطب را مجاب کند.
آدم ها شناسنامه درستی ندارند. بلاتکلیفندو بیشترشان در حد تیپ باقی می مانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- «آن شب» روی پرده میرود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، زمان اکران «آن شب» در آمریکا
- سه جایزه برای فیلم «آن شب»/ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
- «آن شب»، تکرار متمایز استقرار در یک اقامتگاه شیطانی/ نوشتهای از منتقد ورایتی
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- اولین حضور بینالمللی «آن شب» در اسپانیا/ پرمییر انترتینمنت فروش جهانی فیلم را برعهده گرفت
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





