سینماسینما، ایلیا محمدینیا
درخت گردو فیلم دوپارهای است
درخت گردو به کارگردانی محمد حسین مهدویان فیلم دوپاره ای است. بخش عمده ای ازاین دوپارگی از فیلمنامه ای می آید که نتوانست قصه خود را به خوبی تعریف کند. حتی نریشن نچسب و آزار دهنده فیلم هم نتوانست کمکی به رفع این معضل بزرگ فیلم کند.
فیلم تا یک سوم پایانی یعنی تا جایی که قادر متوجه مرگ همسرش می شود به خوبی تماشاگرش را با خود همراه می سازد اما از آن پس دچار سردرگمی می شود.
انتخاب مهران مدیری در نقش دکتر لطمه ای سخت به باور پذیری فیلم کرده است هرچند وقتی نام مصطفی احمدی از اول مارکت در تیتراژ ابتدایی فیلم به عنوان تهیه کننده آمد حضور مهران مدیری درفیلم توجیه عقلانی پیدا کرد!
درخت گردو به عنوان نماد ایستادگی قوم کرد در کنار بازی خوب پیمان معادی از نکات در خور فیلم هستند. درخت گردو به حتم گامی به جلو در کارنامه مهدویان محسوب نمی شود
فیلم “آن شب” برمبنای توهم شکل می گیرد
سینمای ایران در حیطه فیلم های ترسناک و دلهره آور بضاعت چندانی ندارد. با این همه شاید بهترین الگو در این حوزه پس از این همه سال هنوز فیلم “شب بیست و نهم” به کارگردانی حمید رخشانی باشد و البته “خوابگاه دختران” ساخته محمد حسین لطفی.
“آن شب” به کارگردانی کوروش آهاری متاسفانه بیشتر از هر چیزی از فیلمنامه اش لطمه می خورد. گره افکنی ها و گره گشایی ها فیلمنامه چندان مخاطب را در گیر نمی کند. از طرفی فیلم زمانی برای مخاطب باور پذیر خواهد بود که بر بستر واقعیت داستانش روایت شود و نه توهمات ذهن یک آدمی چرا که در غیر این صورت در پایان فیلم احساس بازی خوردن به او دست می دهد. شهاب حسینی بازی درخشانی در فیلم ارایه می دهد.
فیلم “دوزیست” از انتخاب بازیگرش لطمه میخورد
دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد پتانسیل یک فیلم پرفروش و جذاب را داشت.کارگردانی خوب نیک نژاد و طراحی صحنه و لباس در فیلم از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.اما با این همه فیلم در همراه کردن مخاطب با قصه سرراست و ساده اش ناتوان است چراکه انتخاب نامناسب بازیگر نقش مریم که می توانست موتور محرک و پیش برنده داستان مثلث عاشقانه فیلم باشد عملا همه زحمات را به هدر می دهد.
تکیه کارگردان و فیلمنامه نویس روی تنهایی آدم ها و در نتیجه دلبستگی شان به مریم آنقدر. قدرتمند نیست که مخاطب را مجاب کند.
آدم ها شناسنامه درستی ندارند. بلاتکلیفندو بیشترشان در حد تیپ باقی می مانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- «آن شب» روی پرده میرود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، زمان اکران «آن شب» در آمریکا
- سه جایزه برای فیلم «آن شب»/ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
- «آن شب»، تکرار متمایز استقرار در یک اقامتگاه شیطانی/ نوشتهای از منتقد ورایتی
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- اولین حضور بینالمللی «آن شب» در اسپانیا/ پرمییر انترتینمنت فروش جهانی فیلم را برعهده گرفت
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





