سینماسینما، محمد تقی زاده
درخت گردو به نظر می رسد چهارمین روز جشنواره جزو بهترین فیلم های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر باشد چراکه عمده نقدها واکنشها به فیلم بسیار مثبت و امیدبخش بوده است.
محمد حسین مهدویان که علاقه وافری به تاریخ و به خصوص تاریخ معاصر ایران دارد در جدیدترین فیلمش به سراغ حادثه فاجعه بار و مهجور سردشت و بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رفته است. توجه یک فیلمساز جوان که با قواعد سینما و داستان گویی آشنایی کامل دارد به مناسبت ها و اتفاقات ملی و تاریخی کشور میتواند به خودی خود بسیار مثبت و امید بخش باشد. مهدویان در سیر فیلمسازی خود حوادث اوایل انقلاب و ترورهای پیاپی انقلابیون را دستمایه قرار داده بود و اینک در یک اثر ملی به سراغ کردنشینان رفته و گوشه ای از زندگی این قوم با صلابت و غرور آفرین را روایت کرده است.
داستان درخت گردو نسبت به فیلم های قبلی محمد حسین مهدویان فراز و فرود و سوز و گداز های بیشتری دارد به طوری که بسیاری فیلم را برای افراد داغدیده توصیه نکردند. چرا که حجم صحنه های سوزناک فیلم به جهت نشان دادن عمق فاجعه بمباران شیمیایی سردشت بسیار زیاد و عمیق است اما نکته مهم در این روایت سوزناک این است که مهدویان مانند برخی همکاران فیلمسازش دچار روایت سانتی مانتال و به اصطلاح هندی نشده و توانسته با درایت تمام اتفاقات و کنش ها را به اندازه مدیریت کند.
درخت گردو که بر اساس داستان اقتباسی نوشته شده بیشترین موفقیتش را مرهون فیلمنامه دقیق و پر جزئیات در کنار پرداختی دراماتیک و جذابش است چیزی که مهدویان پیشتر هم نشان داده بود نسبت به فیلمنامه های آثارش وسواس زیادی دارد و پروسه تحقیق و نگارش فیلم از اولویتهای اصلی او بوده است.
حضور پیمان معادی و مهران مدیری از دیگر نکات جالب و کنجکاوی برانگیزه درخت گردو بوده است. پیمان معادی که بیشتر در آثار داستانی و شهری نقش آفرینی کرده است در اینجا باید در نقش مردی کرد قهرمان داستان با گویش محلی ظاهر میشد کاری که انجامش ریسک بزرگی محسوب می شد اما مهدویان و پیمان معادی موفق به انجام آن شدهاند به طوری که هم اکنون پیمان معادی در نقش اصلی فیلم درخت گردو از نخستین بخت های کسب سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره سی و هشتم به شمار می آید. اما حضور مهران مدیری و اول مارکت به عنوان اسپانسر فیلم از جمله شبهات و نکات مبهم فیلم درخت گردو است که گمان می رود حضور مدیری و اول مارکت و تقدم و تاخر آنها بسیار به هم مربوط باشد. به علاوه اینکه بازی مهران مدیری در نقش دکتر همانند بسیاری از نقش های وی حضوری پر طمطراق و اغراق آمیز به نظر می رسد که بیشتر جنبه خودنمایی و ژستهای همیشگی مدیری را تداعی می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- ۲ فیلم جدید روی پرده میآیند
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نامه پیمان معادی به محمد حسین مهدویان/ “برلین هم نمیروم”
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت