سینماسینما، محمد تقی زاده:
جدید ترین فیلم محمد حسین مهدویان ،موفق ترین فیلم ساز نسل نوی سینمای ایران، نه تنها اثری بهتر و پیشروتر نسبت به فیلم های قبلی فیلمساز نیست بلکه پسرفتی محسوس در روند کاری جوان با استعداد و خوش فکر سینمای این روز های سینمای ایران به حساب می آید.
مهدویان که آگاهانه مسیر فیلم های تاریخی و مستند گونه اش را رها کرده بود ، این بار به دل شهر زده و خواسته فضای این روزهای زندگی و حال مردم و بخصوص جوانان را به تصویر بکشد، در حالیکه نه تنها لاتاری موفق به ارائه تصویری از شهر و اجتماع پیش رو نشده است بلکه با حجم انباشته ای از شعارهای گلدرشت و خشونت های فردی در حدود دو ساعت تماشاگر را یاد فیلم های دهه ۵۰ سینمای ایران از جمله قیصر و رضا موتوری می اندازد.
لاتاری که مانند فیلم های نامبرده فیلمی قهرمان محور است سال ها بعد از قیصر ساخته بسیار پیشرو مسعود کیمیایی در اواخر دهه چهل ، یاد چاقو ضامن دار و انتقام فردی و غیرت و ناموس بازی افتاده است . این در حالی است که می شود به فیلم جدید مهدویان درونمایه های سیاسی فیلم های دهه ۷۰ و ۸۰ حاتمی کیا همچون آژانس شیشه ای را اضافه کرد که مضمون های عدالتخواهانه و امنیتی اطلاعاتی در آنها بیش از قبل به نمایش گذاشته شده بود.
حاج کاظم آژانس شیشه ای را اگر با بهروز وثوقی رضا موتوری و قیصر ترکیب کنید فرمول اصلی کاراکترهای جدید فیلم مهدویان با بازی هادی حجازی فر و ساعد سهیلی بدست می آید. شخصیت هایی کلیشه ای که دغدغه ها و رفتارشان سال هاست که دیگر طرفداری ندارد و ب فرض اینکه می توان آنها را شخصیت های تنها و آرمانخواه نامید ولی باز هم تصویر چنین شخصیت های سرسخت و تنهایی را پیش تر از این در سینمای قهرمان محور و وسترن گونه کیمیایی و سینمای عداتخواهانه و مطالبه گر حاتمی کیا سالها پیش دیده بودیم.
به نظر می رسد تغییر مسیر ناگهانی و جسورانه مهدویان از تاریخ و مستند داستانی به دل شهر و درام اجتماعی جواب نداده و بیشتر رنگ سفارشی و تقلیدی به خود گرفته است و نتوانسته حرف جدید و نو به همراه ساختار بدیع و بکری که مهدویان در فیلم های قبل لاتاری و سریال تلویزیونی اش ارائه داده بود تکرار کند از این رو لاتاری با وجود کشمکش ها و حضور جذاب قهرمان و کاراکترهای عدالتخواه و انتقام جو نتوانسته اثری قابل قبول و موفق در کارنامه محمد حسین مهدویان به حساب بیاید به اینها اضافه کنید که تایم بالای فیلم نیز در اکران عمومی احتمال دارد تماشاگر عادی را تا حد زیادی خسته و زده کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- «مرد بازنده»، برگ برنده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش