سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
نخستین فیلم بلند بهرام افشاری از این حیث اثر قابل احترامی به شمار میآید که یک کمدی سرپاست و بدون اتکا به شوخیهای سخیف و لودگیهای مرسوم چنین فیلمهایی قصهاش را پیش میبرد و مهمتر آنکه در داستانگویی کم نمیآورد.
شاید موضوع فیلم چندان بکر و خلاقانه نباشد. به هرحال کمدیهایی با داستانهایی مشابه در سینمای ایران کم ساخته نشدهاند اما اینکه فیلمساز موفق شود به ایدهی اولیهاش به درستی بپردازد، سیر اصلی داستان را به مسیری درست سوق دهد و داستانی نهچندان غیرتکراری را با ریتمی جلو ببرد که حوصلهی مخاطب را سر نبرده و او را به تماشای آن تا لحظهی پایان ترغیب کند، اتفاق مثبتیست که در رابطه با نخستین فیلم بلند بهرام افشاری رخ میدهد.
با اینکه «هفتاد سی» فیلمی کمدیست اما داستانش در بستر واقعیت شکل میگیرد و جلو میرود. دغدغهمندی اجتماعی فیلمساز را میتوان در لایههای زیرین آن یافت و پرداختنش به مقولههای مهمی چون فقر و بزهکاری ناشی از آن در بستری خانوادگی امریست که در بسیاری از کمدیهای گیشهپسند و تجاری این روزهای سینمای ایران کمیاب شده است. بنابراین «هفتاد سی» یک کمدیست با موضوعی کاملاً جدی و حتی تلخ!
برخلاف بخش زیادی از فیلمنامههای این روزهای سینمای ایران که از معضل لاغری و کممایگی رنج میبرند و با کمبود قصه روبهرو هستند، «هفتاد سی» در قصهگویی کم نمیآورد و رخدادهایش خشتبهخشت چیده شده و جلو میروند و همین مسئله ضرباهنگ آن را تا لحظات پایانی حفظ میکند. خوشبختانه دست فیلمساز در روایتپردازی آنقدری پر هست که برای پر کردن حفرههای داستان به شوخیهای خنک، لوس و دمدستی متوسل نشود. نباید فراموش کرد که آنچه مد نظر نگارنده است، پر و پیمان بودن ظرف داستانی فیلم برای قصهگویی است واین به معنای تازگی رخدادهای آن و بکر بودنشان نیست. درواقع فیلمساز مخاطب را با غافلگیریهای متعددی روبهرو نمیکند اما دستکم همان رویدادهای قابلانتظار در جا و زمان درست خود رخ میدهند و فیلم را از سکون و سکتههای روایی مصون نگاه میدارند.
درحالیکه ایراد بزرگ بسیاری از فیلمها مدتزمان بیجهت طولانی آنهاست، «هفتاد سی» علیرغم طولانی بودن مدتش کشآمده و خستهکننده نیست و به جهت ریتم مناسبش مخاطب را خسته نمیکند.
فیلم بخشی از موفقیت خود را لااقل در گیشه مدیون بازیگرانش است. «هفتاد سی» مجموعهی کمنقصی از بازیهای خوب و تاثیرگذار دارد و البته شخصیتهایی که درست و بجا پرداخته شدهاند. زوج بهرام افشاری و هوتن شکیبا، تقابلهایشان، اختلافات وهمدلیهایشان کاملاً به فیلم نشسته و در کنار این دو، ناهید مسلمی، سیاوش طهمورث، مهدی حسینینیا و صدف اسپهبدی همگی بازیهایی روان و متناسب دارند.
فیلمبرداری و تدوین دو عنصر موثر در «هفتاد سی» هستند؛ عناصری که در شکلگیری ریتم مدنظر فیلمساز و تأثیرگذاری بیشتر آن به لحاظ روایت و فرم بصری کاملاً موثرند.
«هفتاد سی» همان پایانبندی قابلانتظار را دارد؛ درواقع مخاطب میداند که برندهی خوشبخت آن جایزه درنهایت چه کسی خواهد بود اما مسیری که فیلمساز برای ترسیم جزئیات وقوع این رویداد چیده است باعث شده مخاطب همچنان با هیجان فیلم را تا پایان دنبال کند و درواقع جزئیات آن مسیر برایش اهمیت بیشتری نسبت به نتیجه نهایی خواهد داشت.
«هفتاد سی» تجربهای قابلاحترام برای بهرام افشاریست تا ورود خود را به صورت کاملاً رسمی به عرصهی فیلمسازی اعلام کند و بتواند جایگاهش را در این حیطه به شکلی جدی تثبیت نماید.
باید دید که او در آثار بعدیاش چه خط و مشیای را دنبال خواهد کرد؟ شاید حتی تغییر ژانر و سبک فیلمسازی و یک تجربهگرایی بتواند به او فضا و میدان بیشتری برای اثبات بیشتر تواناییهایش بدهد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد