سینماسینما، محدثه واعظیپور
مستند «آلاله» (فرشاد اکتسابی) از این منظر جذاب است که زندگی یک شخصیت واقعی را روایت میکند. آلاله اگرچه زندگی پرفراز و نشیبی داشته اما در دسته آدم های معمولی قرار می گیرد، دردسرها و گرفتاریهایش شبیه بسیاری از ماست و از این منظر، کارگردان با یک چالش روبرو بوده که این قصه ساده را چطور در شکلی جذاب روایت کند.
فیلم، تکان دهنده و تاثیر گذار است. با یک افتتاحیه خوب شروع میشود و پایانی متقاعدکننده دارد. میتوانست چندصدایی باشد اگر خانواده آلاله هم مقابل دوربین می نشستند، اما اتفاقا این ابهام و رازآلودگی به فیلم معنایی مضاعف داده است. آلاله چقدر صادق است؟ آنچه از دوران کودکی و نوجوانی و برخوردهای مادر و همسر مادر روایت میکند چه اندازه واقعی و چه قدر زاییده ذهن زنی است که تا آستانه فروپاشی و خودکشی رفته است؟ این پرسش تا پایان فیلم، ذهن بیننده را درگیر میکند.
فیلم تا پایان، پاسخی برای این سوال بزرگ ندارد. وظیفه فیلم این نیست که پاسخگوی این سوال باشد، همین که پاسخ های متناقض و احساسهای متفاوت را رو دررو یا کنار هم قرار میدهد موفق است. کامران درباره تغییر احساسش به آلاله صحبت میکند، آلاله همچنان در رابطه عاطفی با همسر سابقش باقی مانده است. دوست علی، معتقد است آلاله علی را گرفتار کرده بوده و از پیشرفت بازداشته است. دوستان آلاله و کامران، علی را منفعت طلب میدانند. واقعیت همین است که فیلم، بیپروا به نمایش میگذارد. تلخ، اندوهناک و گزنده. روابط بر پایه احساس و منافع گذرا شکل میگیرند. همان طور که بابک، آلاله را ترک کرده، کامران و علی هم او را رها میکنند و چه کسی است که نداند عمر دلدادگی برای زنان و مردان یکسان نیست.
«آلاله» فیلمی تاثیرگذار است، نه فقط به واسطه قصه تلخی که از سرنوشت شخصیت اصلیاش روایت می کند. بیش از آن، به این دلیل که می توانیم بخشی از وجودمان را در آن جستجو کنیم. بی آنکه حتی یک روز شبیه آلاله زندگی کرده باشیم. عشق و زنانگی، پدیده هایی هستند که فیلمساز به آنها نزدیک می شود و بدون آنکه ادعایی داشته باشد موفق می شود تصویرهایی واقعی از آن خلق کند. به مردان فیلم فرصت میدهد سخن بگویند و ما از میان واژهها و نگاهها، تفاوت دنیای زنان و مردان را درک میکنیم.
«آلاله» فیلمی جسورانه است. آلاله، جسورانه مقابل دوربین از شکستها و ناکامیهایش گفته و مردان زندگیاش، این شهامت را داشتهاند که دست کم بخشی از خود و رابطهشان را به معرض قضاوت بگذارند. «آلاله» با امید تمام میشود. در دل تاریکی و تنهایی دو شمع سو سو میزنند. امیدی لرزان و شکننده، مثل عشق یک زن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
- تاریخ تهران/ نگاهی به مستند «زمستان است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





