سینماسینما، مازیار معاونی
نقش آفرینی علی انصاریان( بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس) در سریال در حال پخش « سرزده» که به تازگی از شبکه اول سیما روی آنتن رفته است بهانه ای شد برای پرداختن به مقوله ورود ورزشکاران سابق و در عرصه به دنیای بازیگری که از همان دهه های اول پا گرفتن و جدی شدن مدیوم سینما در عرصه زندگی اجتماعی، نطفه های اولیه آن بسته شده و بعدها به رسانه جدیدتر تلویزیون هم سرایت کرده است. مقوله ای که همیشه و بدون هیچ استثنایی استفاده از شهرت ورزشکار مورد نظر و البته در مواردی هم محبوبیت او به خصوص نزد مخاطبان عام هنر نمایش، زمینه ساز پیشنهادات مباشران آثار سینمایی و تلویزیونی بوده و دست کم در عرصه مدیوم نمایش ایران نمی توان مصداقی خارج از این قاعده را ذکر کرد، بدیهی است که مواردی نظیر آنچه که زنده یاد علی حاتمی و بهرام توکلی برای پیدا کردن و سپردن نقش به ورزشکارانی با شباهت چهره و فیزیک به جهان پهلوان تختی فقید انجام داده اند در دایره استفاده از ورزشکاران حرفه ای و شناخته شده به دنیای نمایش جای نمی گیرد.
به بحث بازگردیم، اولین پرسش و دغدغه ای که قرار گرفتن ورزشکاران محبوب و مدال آور مقابل دوربین تلویزیون و سینما ذهن مخاطبین عام و کارشناسان هر دو حوزه نمایش و ورزش را توأمان درگیر خود می کند ترس از تحت الشعاع قرار گرفتن محبوبیت و مقبولیت آن چهره ورزشی بر اثر ورود به عرصه ای است که عرصه او نیست، حیطه ای که قرار گرفتن در دایره اش مقدماتی را می طلبیده که ورزشکار از آنها بی بهره است و کوچکترین اشتباه و لغزش می تواند به تمام آن سالهای محبوبیت ورزشی و جایگاه مطلوب اجتماعی اش خدشه های گاه جبران ناپذیری وارد کند.
در دهه های چهل و پنجاه خورشیدی قهرمانانی از رشته های ورزشی مختلف امکان ورود به عرصه بازیگری را پیدا کردند که در اندازه های متفاوتی از این آزمون دشوار که تجربه ای در آن نداشتند سربلند بیرون آمدند و کارنامه ورزشی شان تحت تاثیر سالهای طولانی تر حضور در برابر دوربین و جذب علاقمندانی در میان مخاطبین تقریباً به دست فراموشی سپرده شد. در سالهای آغازین دهه هفتاد خورشیدی هم ورزشکارانی نه چندان شناخته شده از دنیای هنرهای رزمی به عرصه فیلم های اکشن ابتدای دهه هفتاد پای گذاشتند که البته ضعف مفرط آن آثار مجالی به آنها برای عرض اندام بیشتر نداد و بعد این مقوله به محاقی یک دهه ای رفت تا اوایل دهه هشتاد که اتفاقاً خود علی انصاریان با نقش آفرینی به عنوان بازیگر میهمان در سریال «زیر آسمان شهر» ساخته مهران غفوریان آغازگر آن بود، انصاریان که در دوران فوتبالی خود چهره ای متعصب و تا حدودی خشن از خود به نمایش گذاشته بود وقتی جلوی دوربین قرار گرفت پرسونایی کاملاً متفاوت از خود نشان داد و کاراکتری را آفرید که از همان سریال تا همین الان نمادی از بی خیالی، باری به هر جهت بودن و بامزگی متمایل به لودگی بوده است هر چند در مجموعه « سرزده» تصویری متفاوت از او شاهد هستیم ولی در هر حال آن شمایل تثبیت شده قبلی همچنان در ذهن مخاطبین تثبیت شده و ترکیب ناهمگون پیشینه ورزشی، تکرار همان تیپ لوده به عنوان بازیگر و اجرای تعدادی برنامه تلویزیونی و تلویزیون های اینترنتی که وزن قابل توجهی از وقار و متانت در آنها دیده نمی شود در مجموع به خلق معجونی تبدیل شده که مخاطب نمی تواند او را به عنوان بازیگر جدی گرفته و در نقش های مختلف مثل همین نقش پلیسی که بازی کرده با او در اندازه های قابل قبولی همذات پنداری کند، البته اینکه انصاریان یا هر چهره ورزشی دیگری چه مسیری را در ادامه مسیر زندگی هنری خود برمی گزینند نه موضوع این یادداشت است و نه در حوزه اختیارات کارشناسان رسانه اما مصادیق این چنینی می توانند الگو و چراغ راه خوبی باشند برای تقویت این فرضیه که بازیگری مثل هر حوزه و عرصه دیگری یک کار تمام وقت، نیازمند به غریزه و استعداد و در عین حال پشتکار و مطالعه و تجربه اندوزی است و اگر مثل تمام کشورهای دنیا، یک چهره ورزشی قصد آن دارد تا با اتکاء به سابقه ورزشی و شهرت و محبوبیت منتج از آن به دنیای دشوار بازیگری پای بگذارد نباید فراموش کند که آن معروفیت و پیشینه تا گام های آغازین دستش را خواهد گرفت و در ادامه برای شناخته شدن به عنوان یک بازیگر حرفه ای و نه یک چهره صرفاً معروف چندمنظوره کم عمق، مسیر پیش رویش می تواند نزدیک به مسیری باشد که پژمان جمشیدی انتخاب کرده و او را به جایگاهی رسانده که پیشینه ورزشی اش کمرنگ و کمرنگ تر شده و دیگر بر حرفه تازه اش سایه نمی اندازد، مسیری که هم موفقیت آمیزتر است و هم شائبه سوءاستفاده صرف از شهرت و تضییع حقوق حرفه های این عرصه را تقلیل می دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- درباره پژمان جمشیدی/از حضوردر جشنواره تا همکاری با عادل فردوسی پور در جام ملتها
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند