سمیه قاضیزاده
بادیگارد
پیش از آنکه نامزدهای سیمرغ اعلام شوند، شکی نداشتم که موسیقی “بادیگارد”
جزو کاندیداها خواهد بود چرا که از معدود موسیقیهای امسال بود که ساختار
مشخصی داشت، صدادهیاش خوب بود و هماهنگی با درام در آن رعایت شده بود.
کارن همایونفر که پیش از این در “گزارش یک جشن” هم برای حاتمی کیا موسیقی
نوشته بود، این بار در “بادیگارد” با تاکید روی شخصیت اصلی موسیقیای
شنیدنی نوشته است. او برای شخصیت بادیگارد، حاج حیدر (پرویز پرستویی) با
ساز ابوا شخصیت پردازی کرده و صدای خشدار این ساز را برای زخمهای
فروخورده او انتخاب کرده است. سازی که با نوازندگی خوب “آرین قیطاسی”
شنیدنیتر هم از آب درآمده.
استفاده از ارکستر بزرگ برای فیلمی در قد و قوارهء “بادیگارد” که نیازمند
موسیقی در شان خودش است، تصمیمی بجا بوده. همچنین جایگاه زهیها در
موسیقی “بادیگارد” مثل همیشه در ساختههای همایونفر بسیار بالاست. زمانی
که در اتاق بازپرس با بازی فرهاد قائمیان حاج حیدر محکوم میشود و در
اتاق سه نفرهای که حاج حیدر، اشرفی (امیر آقایی) و بازپرس حضور دارند
موسیقی میآید، به خوبی میتواند از پس بیان زخمی که حاج حیدر خورده
بربیاید. زهیها به همراه پیانو فضای تلخ و گزنده آن سکانس را بیان
میکنند.
همچنین سکانس تونل، پرطمطراقترین پارت موسیقی “بادیگارد” است که از لحظات
بیادماندنی آن هم هست. استفاده از گروه کر در لحظهء شهادت حاج حیدر هرچند
اتفاقی است قابل حدس اما به دلیل هماهنگی با حرکات دوربین و بار عاطفی
صحنه توانسته موفق عمل کند.
ایرادی که میتوان به موسیقی “بادیگارد” وارد آورد، شباهت زیادش به
موسیقی “جرم” است. موسیقیای که همایونفر اتفاقا سیمرغ را برای آن دریافت
کرد و نوای ترومپتش بیادماندنی شد. “بادیگارد” را میتوان در ادامه “جرم”
فرض کرد اما با این تفاوت که “جرم” شبیه موسیقی دیگری نبود و تازگی و
طراوتش باعث میشد بتوان آن را بخاطر سپرد. از سویی دیگر نمیشود تنها
با تفسیر اینکه آهنگساز در جهت حفظ سبک و امضایش این موسیقی را نوشته آن
را بررسی کرد چرا که شیوهء روایتگری آن هم بیشباهت به “جرم” نیست. با
این وجود نقاط قوت موسیقی “بادیگارد” بسیار زیاد است و نمیتوان تنها به
دلیل این شباهت تماتیک-که در کار بسیاری از آهنگسازان سینما اتفاق میفتد-
ارزشهای دیگر این موسیقی را از بین برد.
پینوشت: هرچند موسیقی “به دنیا آمدن” تنها موسیقی است که در میان
نامزدهای امسال موسیقی نشنیدهام، اما در میان نامزدهای دیگر شانس
“بادیگارد” و تا اندازهای “نفس” را بسیار بالا میبینم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن