سینماسینما، مازیار معاونی
جشنواره سی و نهم در راه است و حل نشدن معضل جهانی همه گیری ویروس کرونا، می رود که جشنواره را به سرنوشت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گرفتار کند، در این میان به تبعیت از بسیاری از سایر رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی ورزشی که طریقه برگزاری آنلاین را تجربه کرده اند یکی از پیشنهادهای روی میز برای جلوگیری از تعطیلی جشنواره، برگزاری آن به شیوه آنلاین برای منتقدان سینمایی است تا زحمات دوره یکساله گذشته سینماگران که در شرایط دشوار اپیدمی، مراحل پیچیده تولید پروژه های سینمایی را به سرانجام رسانیده اند دست کم در همین حد و اندازه محدود دیده شود. اما این تنها یک پیشنهاد است و تا عملی شدن آن فاصله زیاد و پرسش ها و موانع پیش روی بسیاری مانده که تا دیر نشده باید برای رفع آنها و دست پیدا کردن به پاسخ های معقول و امکان پذیر تدابیری فوری اندیشید.
نویسنده این مطلب، به شخصه با برگزاری آنلاین و محدود جشنواره موافق است چرا که تجربه دوره نزدیک به یکساله مواجهه با بیماری کرونا ثابت کرده که تعطیلی مطلق رویدادها در عرصه های مختلف اجتماعی، یکی از بدترین تصمیم های ممکن است، تصمیمی که به جز افزودن دوز بالایی از یأس و ناامیدی به اهالی و دست اندرکاران عرصه مورد نظر و از طراوات و تازگی افتادن خروجی فعالیت سالانه شان، ثمره دیگری نداشته و در عمل به غیرقابل تحمل تر شدن زندگی و افزایش میزان افسردگی و سرخوردگی در شرایط اپیدمی انجامیده است.
اما موضوع وجوه دیگری هم دارد که توجه به تمام آنها حائز اهمیت است، احتمالاً بزرگترین چالش پیش روی برگزارکنندگان مقوله صیانت از آثار و پیشگیری از دانلود غیرقانونی و تکثیرشان پیش از امکان اکران است ، مقوله ای فوق العاده مهم که به شدت اقتصاد سینما را آن هم در این اوضاع سخت کرونایی و تحریمی، تهدید می کند و نمی توان از کنارش به سادگی گذشت. پرسشی که همان اول به ذهن هر مخاطبی می رسد این است که اگر مشکل ضعف در سیستم امنیتی پلتفرم های ارائه دهنده خدمات اکران آنلاین همچنان وجود دارد ( آنگونه که تنها چند ساعت پس از اکران آخرین ساخته حاتمی کیا اتفاق افتاد) پس چگونه است که همچنان آثار سینمایی متعددی به شکل آنلاین در حال اکران هستند؟! اگر هم که چنین نقیصه ای به شکل کامل برطرف شده که دیگر قاعدتاً جای نگرانی وجود ندارد و امکان برگزاری آنلاین جشنواره آن هم در ابعاد محدود اعضای انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی و کادر سینمایی تحریریه های جراید مکتوب و سایتهای تخصصی مهیاست، حداکثر اینکه مولفه های بازدارنده قدرتمندتری برای کنترل عدم امکان نفوذ احتمالی به کامپیوترهای خانگی توسط هکرها فراهم شود که به هر حال به لحاظ احتمالات ریاضی، می توان درصد کمی از احتمال را برای آن در نظر گرفت.
نکته دیگر اگر از منظر فنی، اعطای کد به مخاطبین حرفه ای عرصه سینما واجد محدویدت های فنی باشد قاعدتاً نمی توان سایر شرکت کنندگان در ادوار پیشین جشنواره از خبرنگاران و عکاسان گرفته تا حتی دست اندرکاران ساخت فیلم های شرکت کننده در جشنواره را در این رویداد هنری محدود شریک کرد به خصوص اینکه حضور این عزیزان زحمتکش هم در صورت برگزاری جشنواره به شکل عادی در کاخ رسانه و سالن های سینمایی ذی ربط معنا پیدا می کند. متمرکز کردن هر دو بخش جشنواره در اردیبهشت ماه پیش رو هم به شرطی گزینه خوبی خواهد بود که تضمین قطعی پایان یافتن پاندمی کرونا تا آن زمان وجود داشته باشد که همه می دانیم به رغم پیش بینی های امیدوار کننده ی اخیر مبنی بر در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا تا آن زمان، هنوز این تضمین آنچنان محکم نیست که بتوان با تکیه بر آن برگزاری جشنواره فجر را با خیال آسوده به تأخیر انداخت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛