سینماسینما، امیرعلی نصیری
سریال «بازماندگان» درباره حوادث بعد از یک واقعه رستاخیز مانند است و تمرکز سریال روی افرادی است که منتقل نشده و بر روی زمین رها شدهاند. در خلاصه داستان این سریال آمده: «تصور کنید در میانههای یک روز عادی هستید. سر کار رفتید، در پاساژ مشغول خرید هستید. در خانه خود، ماشین، هواپیما یا هر وسیلهنقلیه دیگری نشستهاید. ناگهان ۲ درصد از جمعیت مردم جهان از روی زمین ناپدید میشوند؛ نه بهخاطر حادثهای طبیعی یا حمله تروریستی یا کُشتار و چیز دیگری. فقط فضای خالی از انسانهایی باقی میماند که تا لحظاتی پیش وجود داشتند، اما حالا دیگر نیستند. همسایه شما، والدینتان، فرزندتان. هیچکس دلیل آن را نمیداند. برخی از آنها خانه و کاشانه خود را رها کرده و به فرقهای بهنام «بازماندگان گناهکار» پیوستهاند؛ فرقهای که اعضایش باید روزه سکوت بگیرند، لباسهای سفید بر تن کنند و تنها یک وظیفه اصلی دارند: نظاره کردن مردمانی که عضو گروه نیستند و انتظار برای پایان دنیا!»
مهمترین نکتهای که بعد از تماشای سه فصل از این مجموعه به نظرم آمد، تفاوت در تعلق فصلهای این مجموعه به گرایشهای مختلف سینماست؛ بهگونهای که فصل اول کلاسیک است و فصل سوم، پست مدرن (بهطور خاص سه قسمت اول از این فصل را به یاد بیاورید که یک حادثه از سه زاویه دید روایت میشود).
شباهت بازماندگان به سریال گمشدگان (لاست) بیدلیل نیست؛ زیرا تعداد زیادی از عوامل هر دو مجموعه مشترک هستند؛ اما یکی از جالبترین نکاتی که سریال به آن اشاره میکند، برزخی است که به هتل میماند. در این هتل کوین گاروی (جاستین ترو) هر بار در وان حمام به هوش میآید و بسته به لباسی که از کمد انتخاب میکند، خط داستانی جدیدی را رقم میزند. او در هتل با افرادی ملاقات میکند که از دنیا رفتهاند و هر بار مأموریت جدیدی بر عهدهاش است.
با وجود شخصیتهای اصلی و فرعی جذاب در بازماندگان، نورا دِرست شخصیت محبوبم در این مجموعه است که پرسونایی زنی قدرتمند، باهوش، شجاع و البته جدی را به تصویر میکشد (عکس را ببینید). او در «واحد عزیمت ناگهانی» یا DND کار میکند؛ این واحد پس از اطمینان حاصل کردن از اینکه عزیمت فرد واقعی است، چیزی شبیه به بیمه عمر به خانواده آنها میدهد.
عکس از بن کینگ

لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





