علی نعیمی / روزنامهنگار:
حضور پرتعداد هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در ضیافت افطار رئیس جمهوری آن هم در سال پایانی ریاست دولت یازدهم چند نکته مهم را در خود جای داده است که تامل در آن شاید بتواند پاسخ برخی ابهامات چند ماه اخیر را بدهد.
دولت یازدهم در شروع کار خود و حتی پیش از آن با شعار حمایت از فرهنگ و هنر به عرصه سیاسی کشور پا گذاشت که از همان ابتدا موجی از امیدواری را برای تغییر شرایط نامناسب عرصههای فرهنگ و هنر به وجود آورد. شرایطی که حاصل نوع نگاه دولتهای نهم و دهم به عرصه فرهنگ و هنر بود و با نگاه بخش وسیعی از هنرمندان و فرهنگیان در تناقض کامل بود. نظارتهای سلیقهای و نبود شرایط مناسب برای فعالیت در عرصههای فرهنگی و هنری همگی موجب شده بود بسیاری از هنرمندان خانه نشینی را به کار در شرایط نامطلوب ترجیح دهند.
یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم تغییر در شرایط فرهنگی و هنری کشور بود. فضای باز جامعه سیاسی در کنار فعالیتهای آزادنه فرهنگی ذیل قوانین و خطوط قرمز اصلی نظام امید را به بهبود فضای امن برای فعالیت بهتر بیشتر کرد.
دولت اما از همان ابتدا با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکرد که خارج از تصورات آنها فضایی را به وجود آورد که نه جریان اصلی از نحوه مدیریت فضای فرهنگی راضی باشند و نه هنرمندان تغییری در شرایط موجود احساس کنند. تنگ شدن فضای کار برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث میشد مجوزهایی که صادر میکنند چندان دارای امنیت اجرایی نباشند و از این رو کنسرتها و فیلمها و کتابها یکی پس از دیگری بدون آنکه بتوانند مجالی برای ظهور و بروز پیدا کنند به محاق فراموشی سپرده میشدند.
اتفاقات اخیر در حوزه سینما و بازبینی مجدد فیلمها پس از دریافت پروانه نمایش به بهانه اکران فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» از آن دست اتفاقاتی است که پایگاه اجتماعی و فرهنگی دولت را با لرزشهایی روبرو میکند.
در شرایطی که عمده تمرکز دولت بر مسائل اقتصادی و سیاست خارجی و موضوع برجام قرار گرفته است فرهنگ و هنر قربانی مصلحت اندیشی دولتمردان در جهت توازن سیاسی در سال پایانی خود قرار گرفته است. حضور هنرمندان و گلایههای آنها در حضور رئیس جمهوری این مهم را مجدد یادآوری میکند که اگرچه در طول یک سال گذشته دولت نتوانسته است آنچنان که باید و شاید نسبت به وعدههای خود کوشا باشد اما هنرمندان با عهد سابق خود راه صبر را در پیش گرفتهاند و در روزهایی که رسانههای منتقد دولت از فضای دو قطبی به وجود آمده سعی دارند نهایت استفاده را کنند هنرمندان نشان دادند درک شرایط موجود تنها بخشی از نگاه سیاسی آنها به تحولات موجود است. در دوران تازه هنرمندان و اهالی فرهنگ به نیکی یاد گرفتهاند که نباید رخت چرک خود را روی دیوار همسایه پهن کنند و تنها راه برون رفت از شرایط موجود اعتماد به دولت است. دولت نباید این سرمایه مهم را خیلی راحت از دست بدهد و در سال پایانی خود به دنبال بهبود شرایط فرهنگی و هنری کشور باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





