سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینمای هنروتجربه سینمایی با قدمت است. در زمانی که دولتها با سیاستهای دستوپاگیر که خلاقیت را نابود میکرد، سینما را به تباهی میکشیدند، بخش کوچکی از جامعه فرهیخته، جریان سینمای مستقل را پایهریزی کردند.
بسیاری از تغییرات اجتماعی و فرهنگی در فیلمهای هنر و تجربه در ایران، بازتاب یافتهاند.
شهامت ریسکپذیری در تجربهگرایی، نهراسیدن از گردباد سرمایهگذاری که هستی تولید را در بیشتر مواقع به یغما میبرد جزو ویژگیهای این سینما هستند. سینمای پیشرو، سوژههای بکر و با خلاقیت بصری، فیلمهایی که فراتر از زمان خود حرکت کردهاند. مثل فیلم «خشت و آینه» و «اسرارگنج دره جنی» ابراهیم گلستان، «ساز دهنی» و «تنگنا»ی امیر نادری که بیشتر از دهها فیلم بدنهی سینما، دیده و پسندیده شده است.
«شطرنج باد» محمدرضا اصلانی، «رگبار» بهرام بیضایی و فیلمهای اینچنینی دیگر در تاریخ سینمای ایران جاودانه ماندهاند.
اینگونه فیلمها در همه زمانها بازخورد مثبت و سازندهای داشته و خواهند داشت.
حالا از سینمای نیمه مردهی بدنهی ما که با دخالتهای بیجا و مانعتراشی تمام نشدنی، به حالت احتضار در آمده، دست شستهاند تا به سراغ سینمای ناب و با گرایشهای متفاوت و غیر قابل نفوذ، با ترفندهایی همچون، تسریع و حمایتهای بالقوه از روند تولید و توزیع، در پی اهداف پنهانی، بروند و شاهرگ حیاتی رشد و نمو و هنر و تجربه را نشانه گرفتهاند؛ یعنی این هنر سرکش و توقفناپذیر را به زیر بکشانند و سپس این هنر ناب را مثل چیزهای دیگر از رده خارج کنند.
در صورتی که به سینمای هنر و تجربه باور راسخ دارم و تازه نفسهای پرانگیزه، با ایدههای جذاب و دیدنی، توانایی فتح مرزهای آن سوی آبها را دارند.
بیاییم به جریان طبیعی آب زلال دستاندازی نکنیم تا در تاریخ به بدی از ما یاد نکنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
- روزمرگیهای یک راننده آژانس/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران