
سینماسینما، محمد تاجیک
برای بسیاری از کسانی که تعطیلی جشنواره جهانی فجر توسط دولت جدید، خبر بسیار ناراحت کنندهای بود، برگزاری جشنواره بین المللی توسط عربستان سعودی، خبر بسیار ناگوارتر و تلختر و گزندهتری بود. کشوری که تا چهار سال پیش سینما در آن ممنوع بود و حالا با صرف هزینههای زیاد و تبلیغات فراوان سعی دارد از طریق برگزاری جشنوارهای با موضوع سینما برای خود آبرو و اعتباری کسب کند.
شبکه ایران اینترنشنال نیز که وابسته به عربستان سعودی است این روزها با آب و تاب فراوان گزارشهایی از این جشنواره پر زرق و برق منتشر میکند.
جالب است بدانید دولت جدید مهمترین دستاورد خود در عرصه سینما را تعطیلی جشنواره جهانی و ادغام آن با جشنواره ملی عنوان میکند و آن را درخواست اکثر سینماگران میداند و حتی کیهان نوشته که قاطبه سینماگران موافق ادغام جشنواره جهانی و ملیاند! البته این دولت دستاوردهای جالب دیگری در عرصه سینما داشته، مثلا شوراهای نظارتی صدور پروانه نمایش و تولید چه در زمینه فیلمهای سینمایی و چه در زمینه سریالهای نمایش خانگی کلا در محاصره نویسندگان و منتقدان سینمایی روزنامه کیهان در آمده است.
آقای میر کریمی و آقای عسگرپور در چند سال اخیر علیرغم همه محدودیتهای فراوان توانستند جشنوارهای معتبر برگزار کنند که جزو جشنوارههای الف دنیا قرار گرفت ولی دولت جدید یک شبه و برخلاف نظر خیلی از معترضان به ادغام مجدد این جشنواره، تصمیم به تعطیلی جشنواره جهانی گرفت. بله درست است ادغام جشنواره جهانی و ملی طرفداران خود را دارد ولی اکثر طرفداران ادغام جشنواره جهانی و ملی، دلواپسان، جریان طرفدار تعطیلی خانه سینما و فیلمفارسی سازان هستند.
اگر مخالف برگزاری جشنوارهای پر هزینه مثل جشنواره جهانی فجر هستید چرا به بقیه جشنواره های پر هزینه کاری ندارید؟خود مدیران فعلی سازمان سینمایی استاد برگزاری جشنواره های پر هزینه بودند و هستند. الان هم که در دولت جدید هم قرار است مانند دولت احمدینژاد کلی هزینه صرف فیلمهای فاخر شود که چیزی جز دور ریختن بیتالمال نیست. اگر نگران بیتالمال هستید چرا فقط جشنواره جهانی فجر از نظرتان پر هزینه است؟
سالها قبل رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از سینماگران، سینما را کلید پیشرفت کشور دانستند. (حضرت آیتالله خامنهای:« سینما؛ کلید پیشرفت کشور است.امروز این کلید دست شما سینماگران است.» ۸۵/۰۳/۲۳ )ولی گویا مدیران فعلی خیلی اعتقادی به چنین حرفی ندارند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





