کودک بودم که صدای منحصر به فردش را در مجموعه جاده ابریشم میشنیدم، چهرهاش را تا سالها ندیده بودم و همین باعث میشد، فکر کنم پرویز بهرام فقط صداست! صدای خالی.
آن وقتها که اینترنت و فضای مجازی نبود، چند مجله و روزنامه انگشت شمار هم بیشتر نداشتیم. پرویز بهرام هم که با تلویزیون و مجلهها مصاحبه نمیکرد، پس به شخصیت پنهان و مرموزی بدل شده بود که یک صدای آسمانی دارد و دیدن چهرهاش هم کار سادهای نیست. بعدها فهمیدم که وکیل هم هست و در همان شهری زاده شده که من و کلی خوش به حالم شد.
پس از آن صدایش را در بعضی فیلمها و سریالها جای کشیشها و بعضی نقش اولهای مرموز میشنیدم. مثل هری لایم/اورسون ولز در «مرد سوم» کارول رید. بعدتر «اتللو» را با صدای او دیدم که تا همیشه تاریخ، اتللو و سرگئی باندارچوک را بی طنین و رنگ صدای او تصور هم نمیشود کرد و البته امیرکبیر/ ناصر ملکمطیعی در «سلطان صاحبقران» علی حاتمی.
صدای او از آن صداهایی است که بلافاصله شناخته میشود و در یاد میمانَد -حتی توسط عامه مردم- و بهکلی شبیه ندارد. همین حالا نام او را که به ذهن بیاورید صدایش در مغزتان طنین میاندازد. امتحان کنید.
کرک داگلاس، لارنس اولیویه، اورسون ولز، آنتونی هاپکینز جیمز میسون و… بازیگرانی بودند که به گمان من بهترین صدایی که جای آنها حرف زده و میشد برایشان تصور کرد، صدای پرویز بهرام بود.
پرویز بهرام و همنسلانش در دوران طلایی دوبله درخشان بودند و حالا در دوران افول این هنر ارجمند، به کنج انزوای ناخواسته رانده شدهاند. یکییکی درمیگذرند بیآنکه به قدرِ استحقاقشان، قدر دیده باشند.
مهدی آرین نژاد، حسین عرفانی، محمد عبادی، صدرالدین شجره و بهرام زند در سال گذشته از دنیا رفتند. همچنان که قبلتر علی کسمایی، پرویز نارنجیها، فهیمه راستکار، مهین بزرگی، مهین کسمایی، ایرج ناظریان، ایرج مقبلی، منوچهر نوذری، احمدآقالو، ژاله کاظمی، ولی الله مومنی، حسن عباسی، محمدعلی زرندی، حمید قنبری، نیکو خردمند، حسین معمارزاده، مرتضی احمدی، عطاالله کاملی، کنعان کیانی، اصغر افضلی، حسین باغی، احمد رسولزاده، ایرج و کاووس دوستدار، حسین سرشار، امیر هوشنگ قطعهای، احمد مندوب هاشمی، مهدی آژیر، عبدالله بوتیمار، عطاالله زاهد و خیلیهای دیگر صدایشان خاموش شد. صداهایی که هرکدام برای نسل ما و قبلتر از ما خاطره ساختند، به قهرمانان سینما جان دادند و بسیاری از ما عشقمان به سینما را مدیون صداهای جادویی آنهاییم.
سینما بیرحم است ولی سینما و تلویزیون ایران با دوبلورها از همه بیرحمتر بود، خیلی بیرحمتر.
روزنامه اعتماد، ۷ خرداد ۹۸
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- ایرج رضایی درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- بزرگداشت نصرالله مدقالچی برگزار شد؛ صدای ماندگاری که امپراطور دوبله ایران است
- «شامیر» به سیبری میرود
- بزرگداشت نصرالله مدقالچی در کانون ادبی زمستان برگزار می شود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






