سینماسینما، سام بهشتی
قصه گفتن در ملودرام اجتماعی، کار دشواری است. وقتی می خواهید تلخی و التهاب را در سینما تصویر کنید باید به جزئیات دقت کنید که چیزی بیرون نزند. کاشت و برداشت هایی که در قصه چیده شده؛ در زمان خودش و سر ضرب اتفاق بیفتد. مثل راه رفتن بر روی لبه تیغ می ماند.اگر در ملودرام فُرم روایت زبانش الکن باشد، محتوا از دست می رود و برعکس. «خط فرضی» از این قاعده تبعیت می کند، می خواهد یک قصه تلخ و شکننده را طوری روایت کند که تاثیرگذار باشد و این اتفاق در اجرا و پرداخت به درستی پیش می رود. قصه ملتهبی که از زاویه یک کارگردان زنِ تازه نفس روایت می شود. او نگاه عمیقی نسبت به جامعه پیرامون خود دارد و با هوشمندی یک «فروپاشی عمیق زنانه» را در پایان بندی به سینمایی ترین شکل ممکن به تصویر می کشد. مادری که بر اثر یک اتفاق با یک تراژدی مواجه می شود و در پایان دست به یک هاراگیری مادرانه می زند. «خط فرضی» سه ضلع دارد؛ نخست قصه شسته و رفته و فیلمنامه درست که حتی قصه های فرعی هم در روند روایت به شکل گیری محتوای اصلی کمک می کند. دوم تولد یک کارگردان که سلیقه ای به جامعه پیرامونش نگاه نمی کند و سوم حضور تاثیرگذار سحر دولت شاهی در نقش یک مادر است که با بازی آرام و درونگرا، بار دیگر ثابت می کند بازیگری است که می تواند در سخت ترین نقش ها هم حضورش جدی باشد. فراز و فرود شخصیت از ابتدا تا انتها و لحظه فروپاشی را تمیز اجرا می کند. این دولتشاهی سال های اخیر به شدت بازیگر منطقی و خوش فکری است. اما کارگردان خط فرضی یک انتخاب هوشمندانه دیگر هم در چینش بازیگرهایش داشته است و با انتخاب پژمان جمشیدی برای ایفای نقش «پدر» قصه اش یک چالش جدی برای جمشیدی ایجاد کرده است و پژمان با یک تغییر ساختار جدی در لحن و بیان، به جدی ترین شکل ممکن به این شخصیت جان بخشیده است و این تفاوت و دقت در جزئیات است که او را به بازیگری مهم تبدیل می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- جایزه بهترین فیلم و گروه بازیگران بیروت برای «خط فرضی»
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- هشت فیلم ایرانی در جشنواره هنگکنگ به نمایش در میآیند/ جدیدترین حضور بینالمللی «جنایت بیدقت»
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری