سینماسینما، سام بهشتی
قصه گفتن در ملودرام اجتماعی، کار دشواری است. وقتی می خواهید تلخی و التهاب را در سینما تصویر کنید باید به جزئیات دقت کنید که چیزی بیرون نزند. کاشت و برداشت هایی که در قصه چیده شده؛ در زمان خودش و سر ضرب اتفاق بیفتد. مثل راه رفتن بر روی لبه تیغ می ماند.اگر در ملودرام فُرم روایت زبانش الکن باشد، محتوا از دست می رود و برعکس. «خط فرضی» از این قاعده تبعیت می کند، می خواهد یک قصه تلخ و شکننده را طوری روایت کند که تاثیرگذار باشد و این اتفاق در اجرا و پرداخت به درستی پیش می رود. قصه ملتهبی که از زاویه یک کارگردان زنِ تازه نفس روایت می شود. او نگاه عمیقی نسبت به جامعه پیرامون خود دارد و با هوشمندی یک «فروپاشی عمیق زنانه» را در پایان بندی به سینمایی ترین شکل ممکن به تصویر می کشد. مادری که بر اثر یک اتفاق با یک تراژدی مواجه می شود و در پایان دست به یک هاراگیری مادرانه می زند. «خط فرضی» سه ضلع دارد؛ نخست قصه شسته و رفته و فیلمنامه درست که حتی قصه های فرعی هم در روند روایت به شکل گیری محتوای اصلی کمک می کند. دوم تولد یک کارگردان که سلیقه ای به جامعه پیرامونش نگاه نمی کند و سوم حضور تاثیرگذار سحر دولت شاهی در نقش یک مادر است که با بازی آرام و درونگرا، بار دیگر ثابت می کند بازیگری است که می تواند در سخت ترین نقش ها هم حضورش جدی باشد. فراز و فرود شخصیت از ابتدا تا انتها و لحظه فروپاشی را تمیز اجرا می کند. این دولتشاهی سال های اخیر به شدت بازیگر منطقی و خوش فکری است. اما کارگردان خط فرضی یک انتخاب هوشمندانه دیگر هم در چینش بازیگرهایش داشته است و با انتخاب پژمان جمشیدی برای ایفای نقش «پدر» قصه اش یک چالش جدی برای جمشیدی ایجاد کرده است و پژمان با یک تغییر ساختار جدی در لحن و بیان، به جدی ترین شکل ممکن به این شخصیت جان بخشیده است و این تفاوت و دقت در جزئیات است که او را به بازیگری مهم تبدیل می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید»؛ تو هیچوقت همچین دختری نداشتی
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- از جشنواره تورنتوی کانادا چهخبر؟
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- جایزه بهترین فیلم و گروه بازیگران بیروت برای «خط فرضی»
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- هشت فیلم ایرانی در جشنواره هنگکنگ به نمایش در میآیند/ جدیدترین حضور بینالمللی «جنایت بیدقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





