سینماسینما، مازیار معاونی
در اینکه پدیدهی جنگ یکی از تلخترین پدیدههای تاریخ بشریت بوده و هست -که بعید است در آن تردیدی وجود داشته باشد- اما فارغ از این تلخی ذاتی، همین پدیده ناخوشایند واجد آنچنان درونمایههای فراوان و متنوعی است که نه تنها کارگردانان همیشگی سینمای جنگ که بسیاری از دیگر فیلمسازان را هم برای تجربه دست کم یک اثر در سینمای جنگ وسوسه میکند. وقوع جنگ هشت ساله با کشور متجاوز عراق تاکنون متجاوز از شصت فیلم برگرفته از موضوع «جنگ» را به آثار سینمای ایران اضافه کرده است که عددی در خور تأمل و تأیید کنندهی اهمیت گونهی نمایشی «جنگ» به لحاظ دراماتیک است که زیرگونههای حماسی، اجتماعی، کمدی و… را در بطن خود جای داده است.
ارتش به عنوان قدیمیترین بخش از نیروهای مسلح کشور، در کنار سایر نیروهای مدافع میهن در ایستادگی مقابل دشمن متجاوز بعثی نقشی پررنگ داشته است، نقشی که بخشی از آن ظرف چهل سال گذشته به پردهی سینما راه یافته و البته هنوز ظرفیتهای پرداخته نشده بسیاری باقی مانده است. جالب اینکه سینمای جنگ که بعدتر سینمای «دفاع مقدس» هم نام گرفت با ۳ فیلم «مرز» (۱۳۶۰) ساختهی جمشید حیدری، «عبور از میدان مین» (۱۳۶۱) به کارگردانی جواد طاهری و «برزخیها» ساختهی ایرج قادری فقید آغاز شد که قهرمانان دو فیلم نخست، ارتشی بودند. پس از این فیلمها که در حکم سرآغازی برای تصویر کردن مضامین «جنگ» و «دفاع از میهن» بود دیگر آثار سینمای جنگ از فیلمسازان پرآوازهی این سینما تا کارگردانان گاه گاهی این گونه هم به نوبت از راه رسیدند و در کنار سایر قهرمانان مدافع میهن، قهرمانانی ارتشی هم در حافظهی نمایشی مخاطبین جای گرفتند از قهرمانان خلبان دو فیلم «عقابها» (۱۳۶۴) و «حمله به اچ ۳» (۱۳۷۳) که زنده یاد ساموئل خاچیکیان فقید و شهریار بحرانی کارگردانی آنها را بر عهده داشتهاند تا قهرمانان تکاور نیروری زمینی ارتش در فیلم به یادماندنی «کانی مانگا» ساختهی زندهیاد سیفالله داد، تنها قهرمانِ ناخدای سینمای جنگ در فیلم «جنگ نفتکشها» به کارگردانی محمد بزرگنیا، تنها سربازِ وظیفهی قهرمان سینمای جنگ در فیلم «اشک سرما» ساختهی عزیزالله حمیدنژاد و کاراکترهای ارتشی گمنامتری در آثاری مثل «روز سوم»، «یورش» و… که تلاش قهرمانان ارتش را در بستر پرکشش «سینما» پاس داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای جنگ در آینده فرضی
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- اولین تیزر تلویزیونی پس از انقلاب به کدام فیلم تعلق دارد؟
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «عقابها»
- سینمای دفاع مقدس در هنر و تجربه / تجربه یک دفاع هنرمندانه
- ماجرای یک فیلمنامه که حواشی زیادی درست کرده است/ پاسخ به ناصر تقوایی
- فیلم های دفاع مقدس در قاب شیشه ای/ تدارک آخر هفته تلویزیون برای حماسه خرمشهر
- انتشار جزئیاتی از فروش «عقابها» و اکران پررونق سال ۱۳۶۴
- لطیفی: عاشق فیلمنامه «مادر، مادر، مادر» هستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





