سینماسینما، زهرا راد؛
جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان در آستانه خطرناکترین تحول خود قرار دارد؛ تبدیل شدن از یک رویداد ملی و بینالمللی به مراسمی شهری و محدود. این تحول که با شعارهای محلیگرایانه پیگیری میشود، در حقیقت خیانتی به آینده فرهنگی کودکان این سرزمین است.
در یک سو، نهادهای ملی و تخصصی با تمرکز بر ابعاد هنری و بینالمللی جشنواره حرکت میکنند. پایگاه اطلاعرسانی رسمی، بولتنهای تخصصی، برگزاری کارگاههای بینالمللی و جذب فیلمهای خارجی، همگی نشان از تلاش برای حفظ استانداردهای یک رویداد حرفهای دارد. اما در سوی دیگر، مدیریت شهری با رویکردی کاملا متفاوت ظاهر شده است؛ رویکردی که به جای گسترش دایره مخاطبان و افزایش تأثیرگذاری فرهنگی، به تقلیل مقیاس جشنواره میاندیشد.
این شکاف مدیریتی پیامدهای ویرانگری همراه داشته است. بهرغم وجود سامانههای پیشرفته ارتباطی در شهرداری، اطلاعرسانی جشنواره به اقداماتی دیرهنگام و ناکافی مانند راهاندازی خط ۱۳۷ در میانه برگزاری محدود شد. کمبود کمپین تبلیغاتی خلاقانه و فراگیر باعث شد حتی بسیاری از ساکنان اصفهان از برگزاری جشنواره بیخبر بمانند.
خطر اصلی اما تقلیل این جشنواره به «میهمانی شهری» است. این نگرش محدود، پیامدهای ویرانگری در پی خواهد داشت: فرار سرمایههای انسانی و هنری از عرصه سینمای کودک، بیاعتمادی اسپانسرها و سرمایهگذاران ملی، ایزوله شدن از گردونه جهانی سینمای کودک و از دست دادن فرصت الهامگیری و الهامبخشی بینالمللی.
جشنواره فیلم کودک امانتی ملی است که ضروریست از محدودیتهای محلی فراتر رود. این جشنواره نیازمند مدیریت یکپارچه و فرامنطقهای، برنامهریزی بلندمدت با چشمانداز بینالمللی، بهرهگیری از تمام ظرفیتهای ملی برای تبلیغات و اطلاعرسانی و تبدیل شدن به محلی برای گفتوگوی فرهنگی با جهان است.
اگر شهرداری اصفهان ظرفیت و انگیزه لازم برای حفظ عظمت این رویداد ملی را در خود نمیبیند، شاید با ایثاری تاریخی و سپردن مدیریت آن به نهادی با افقهای دورتر و آرمانهای بزرگتر، بتوان آینده یک نسل را تضمین کرد.
واقعیت این است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان از نظر اقتصادی به غولی وابسته تبدیل شده است. این رویداد نتوانسته خود را به پروژه اقتصادی-فرهنگی خودگردانی تبدیل کند که برای بخش خصوصی و صنعت سینمای بومی میزبانش ایجاد ارزش و درآمد کند. آینده جشنواره در گروی عبور از میزبان بودن به مالک و تولیدکننده بودن است. تا زمانی که اصفهان سهمی در تولید محتوای جشنواره نداشته باشد و مدل درآمدی آن به بودجههای دولتی و شهرداری وابسته باشد، حتی با دائمی شدن دبیرخانه نیز به مصرفکنندهای بزرگ فرهنگی تبدیل خواهد ماند.
در هسته اصلی، جشنواره با فقر تولید داخلی دست و پنجه نرم میکند. حضور تنها هشت فیلم بلند در سیوهفتمین دوره که یکی از آنها به طور واضح از بقیه مشهورتر بود، این ضعف ساختاری را آشکار میسازد. تا زمانی که جشنواره نتواند خود را از دایره رویدادهای نمایشی خارج کند، برای صنعت سینما ارزش اقتصادی ایجاد کند و پیوندی ارگانیک با بدنه فرهنگی شهر میزبان برقرار سازد، شاهد تکرار همین دور باطل خواهیم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- نگاهی به فیلم «ماهی در قلاب»/ سینمایی که باید شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- علیرضا تابش: هنرمندان و مدیران ما چقدر از علایق متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میدانند؟
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- به بهانه هفته ملی و روز جهانی کودک؛ سهم ۲.۵ درصدی کودکان از اکران ۹۸/ گیشه سینمای کودک تکان میخورد؟
- نامهای که سازندگان «خاله قورباغه» برای پدر و مادرها نوشتند
- آغاز ثبت نام برای جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





