سینماسینما- کن، محمد حقیقت؛
روز پنجشنبه، در سومین روز جشنواره به جرات میتوان گفت که فیلم اسپانیایی «پل صراط» (Sirat) ساخته اولیور لاکس در بخش مسابقه بسیار ما را هیجان زده و سورپرایز کرده، بهطوری که میتواند کاندیدای جدی نخل طلا باشد.
در ابتدای فیلم فقط بلندگوهای عظیمی که قراراست بهشکل گستردهای صدای موسیقی را پخش کند، در بیابانی خشک که در پس زمینهاش کوههای خشن سر کشیدهاند در حال چیده شدن روی هم هستند. تماشاگر سوال می کند چرا در وسط صحرا چنین کاری انجام می گیرد. سپس صداهای موسیقی تکنو در فضا میپیچد و ناگهان صدها نفر را میبینیم که به همراه این موسیقی رفته رفته به حالت خلسه میروند. این حالت مدتها به طول میانجامد، همه شرکت کنندگان در این کنسرت بیابانی خود را بدست موسیقی سپرده اند. هنوز نمیدانیم کجا هستیم. در این میان مردی بنام لوییز با سر و وضع ژولیده با پسر نوجوانش به دنبال دختر گمشدهاش میگردد. این جماعت بهنظر میآید روز و شبها همانجا هم به خواب میروند، آنها جهان دیگر را به باد فراموشی سپردهاند، تا اینکه از طرف دولت مرکزی (یک کشور عرب زبان) ارتشیها میخواهند منطقه را از وجود این افراد پاک کنند، اما گروهی هیپی مانند که برگزارکننده این کنسرت هستند موفق میشوند فرار کنند و لوییز و پسرش هم با ماشین خود به دنبال آنها فرار میکنند به امید اینکه دخترش را بیابد. این تازه آغاز راه است. این گروه نمیداند به کجا میرود. شاید به جهنم.
فیلم به زیبایی پیش میرود و به منطقهای میرسیم که مشخص می شود در بیابانهای کشوری عرب زبان است و حتی در یک آلونک از تلویزیون، مراسم حج در حال پخش شدن است اما سکنهای ندارد. گویی همگی به آن مراسم رفتهاند. گروه هیپی وار که اغلب آنها هم علیل هستند، دنیا را ترک کردهاند. در ادامه آنها با بیابانهای مین گذاری شده روبروی میشوند.
سینماگر اسپانیایی با جرات و شهامت بی نظیری فیلمی غیرمتعارف و حیرتانگیز ساخته که همچون ریل قطاری بی انتها شخصیتهای خود را هدایت میکند. بنظر میآید آنها از جهنم برای بهشت در حال فرار هستند. آنها روی خط (پل صراط) هستند و فیلم به احتمال قوی روی خط بدست آوردن نخل طلا حرکت میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





