سینماسینما، محسن جعفری راد:
مستند ننا (محمدرضا وطن دوست)
نمونه منحصر به فرد یک اثر فرمالیستی و تجربی. تمام تصاویر این فیلم از انعکاس محیط و آدمها در آب یک شالیزار تشکیل شده و نشان می دهد که می توان به جای چه گفتن،اولویت را به چگونه گفتن داد.دوربین محمدرضا وطن دوست به معنی دقیق کلمه در این مستند جادو می کند،مرز میان خیال و واقعیت را از بین می برد و لحظه ای مخاطب را رها نمی کند. فیلمی که در انبوه مستندهای تلویزیونی جشنواره امثال،مختصات کامل یک فیلم تجربی و سینمایی را دارد.
اولین نمایش آن ساعت ۵ در سالن ۵ پردیس چهارسو است.
مستند آقای هرتز (صادق داوری فر)
یک عاشقانه جذاب با یک تفاوت بنیادین با همه عاشقانه ها؛ معشوق در این مستند رادیو است. یک جوان زابلی به طرز حیرت انگیزی عاشق رادیو،گویندگی و تهیه کنندگی در آن است و شنیدن رادیو تمام دغدغه و نیاز او را تشکیل داده است. نمونه مناسب یک مستند ساده و صمیمی که بدون فرم گرایی کاذب،تفسیر خلاقانه ای از زندگی عجیب سوژه ارایه می کند.
اولین نمایش این مستند، ساعت ۲۰:۴۵ در سالن شماره دو پردیس چهارسو است.
مستند صدای سکوت(پناه برخدا رضایی)
روایتی تازه از حال و هوای جنگ ایران و عراق که می توان عناصرش را به هر جنگ دیگری تعمیم داد. روایت برجسته ترین عکاسان جنگ با بهترین عکسهای موجود. برگ برنده فیلم تدوین خلاقانه آن است که تمام تصاویر قبل و بعد از ثبت عکس در جنگ را کنار هم قرار داده و چشم اندازی جدید از خون و خونریزی را ارایه می کند.
اولین نمایش این فیلم ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۴ پردیس چهارسو است.
مستند دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری (بهتاش صناعی ها و مریم مقدم)
سینمای مستند به این شکل مستندها نیاز مبرمی دارد. مستندی که هموتمام قواعد جذابیت برای مخاطب عام را رعایت کرده و در مرحله بعدی برای مخاطب جدی سینما نیز تامل برانگیز است. ماجرای آرمان خواهی مرد ثروتمندی که می خواهد در دنیا صلح برقرار کند اما با موانع مختلفی رو به رو می شود. بهتاش صناعی ها و مریم مقدم یک مستند فانتزی و بامزه ساخته اند که جای خالی اش در مستند ایران حس می شود.
اولین نمایش این مستند ساعت ۱۹:۳۰ فردا در سالن شماره یک پردیس چهارسو است.
مستند مسافران (محمود رحمانی)
یک سند زنده جامعه شناختی از جامعه شهری در ایران. جامعه ای که با خلاقیت کارگردان در دکوپاژی که ارتباط بی واسطه ای با مخاطب یرقرار می کند،یک آینه زنگاربسته و رازآلود را جلوی مخاطب می گذارد. محمود رحمانی که به معنای دقیق کلمه مستند ساز مستقل و خلاقی است بعد از تجربه گرایی کم نظیرش در مستند ملف گند(طولانی ترین پلان سینمای مستند ایران)،در مستند مسافران یک بار دیگر با حذف یکی از عوامل اصلی ساخت فیلم یعنی فیلمبردار ،تلنگری مهیب به افکار عمومی برای دیدن بهتر و شنیدن بهتر اطراف خود می زند.
این مستند فردا ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس چهارسو اکران می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





