سینماسینما، محدثه واعظیپور
تصویر زنان در سینمای ایران (داستانی و مستند) نسبت زیادی با واقعیت ندارد یا اگر نخواهیم مطلق بگوییم، نسبت اندکی با واقعیت دارد. آنچه اغلب از زنان در سینما میبینیم، مشکلات آنها و درگیریشان با فضای مردسالار دیرپاست. زنان قربانی، زنان ویران شده، زنان تحت بردگی درآمده و زنانی که همان تفکری که ظاهرا با آنها همدلی میکند، میخواهد به آنها بیاموزد یا تلقین کند که راه خروجی از این تکرار نیست. به عنوان یک زن، با این فضای ضد زن آشنا و تحت تاثیر آن هستم، اما سینماگران، معمولا کمتر تصویری از تلاش و شهامت زنان در تغییر این نگرش و مبارزه با آن را ثبت کردهاند.
«جایی برای فرشتهها نیست» (سام کلانتری) به واسطه موضوعش، مسیری مخالف اغلب تولیدات سینمای ایران طی میکند. فیلم، برشی از زندگی حرفهای اعضای تیم هاکی زنان ایران است، تیمی شکست خورده و به آخر خط رسیده که با تلاش و حمایت موفق به پیروزی در رقابتی جهانی میشود.
«جایی برای فرشتهها نیست» به دلیل نمایش جنگندگی و اصرار بر حفظ این ویژگی و تقویت روحیه همدلی بر مخاطبش اثر میگذارد. فیلم، از همان دقایق آغازین، تماشاگرش را با خود همراه کرده و این امتیاز را تا انتها حفظ میکند. سام کلانتری در این فیلم، به عنوان ناظر، روند تغییر روحی تیم و دستیابی دختران جوان به رویای بزرگ پیروزی را به تصویر میکشد. به اندازه بضاعتی که فیلم در اختیارش قرار میدهد به شخصیتهای این قصه پر فراز و نشیب نزدیک میشود و میکوشد به هر یک از اعضای تیم، هویت و شناسنامه بدهد. «جایی برای فرشتهها نیست» با وجود نمایش تلخیها و اشاره گذرا به مشکلات، فیلمی سرزنده است. با ضرباهنگی درست، روایتی پرشور و پر احساس و درگیر کننده. نزدیک شدن به زندگی شخصی دختران ورزشکار و همراه شدن با دنیای ذهنی آنها، ارتباط تماشاگربا شخصیت ها را قوی کرده است.
«جایی برای فرشتهها نیست» گزارشی از یک سفر و روایت تغییر و تحول است. فیلمی که با هدف انگیزه دادن به مخاطب ساخته شده و در این چهارچوب درست حرکت میکند. کارگردان، به واقعیت وفادار بوده، اگرچه بخشهایی مثل موتورسواری آرزو و همسرش یا صحبتهای مربی در هتل و پیش از مسابقه، ساختگی به نظر میرسند و فضای فیلم را از حال و هوای مستند جدا میکنند اما «جایی برای فرشتهها نیست» با تعادل و توازن پیش میرود و در کنار استفاده از جذابیتهای سینمای مستند، از روایتگری غافل نمیشود.
تماشای «جایی برای فرشتهها نیست» به عنوان یکی از پرمخاطبترین مستندهای سالهای اخیر، در این روزهای غمگین و تلخ، حسی از زندگی و شور مبارزه را در تماشاگر زنده میکند. احساسی فراموش شده یا از دست رفته. این، شاید بزرگترین موفقیت سازندگان فیلم باشد. «جایی برای فرشتهها نیست» برای زنان، امیدبخش و انگیزه دهنده است. اگر چه میتوانست درباره ریشههای این ناامیدی و اجحاف، یا پیامدهای آن بیشتر بگوید. با این همه، این روایت شورانگیز و پایان خوش، این چهرههای شاداب و پرانگیزه و این دختران مستعد و پیروز، درذهن میماند و به دل مینشیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- مستند سینمایی «رخ»، تماشای شکوه یک عمر ۸۴ ساله است/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با سام کلانتری
- یک چالش زنانه تمام عیار/ نگاهی به مستند «جایی برای فرشتهها نیست»
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- اعلام جزییات افتتاحیه جشن مستقل سینمای مستند
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- بدرقه کاروان المپیک ایران با فیلمهای ورزشی
- «جایی برای فرشتهها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس میشوند
- داوران بخش مستند و فیلم کوتاه سیو نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- گزارشی از چالشهای پیش روی جشنواره فیلم فجر/ اتاق فکر خلاق تشکیل شود، اهمیت جوانگرایی در انتخاب مدیران
- رویاهایمان را ارزان نمیفروشیم/ نگاهی به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»
- کارگردان «جایی برای فرشتهها نیست» مطرح کرد/ برای جلوگیری از دزدی فرهنگی قوانین و مجازات سخت وضع شود
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش