سینماسینما، هومن منتظری
فیلم سه کام حبس در یک سوم ابتداییاش سعی دارد با تاملی محسوس زندگی زوجی را تصویر کند که شاید شرایط مالی خوبی نداشته باشند، ولی هر دو در کنار هم برای زندگی بهتر تلاش می کنند و ظاهرا زندگی آرام و خوشبختی دارند. در بخش دوم فیلم به یکباره با بالا زدن چاه فاضلاب آشپزخانه، انگاری دروغ های روی هم انباشته شده هم سرباز میکند و گنداب که در زیر زندگیشان در جریان بوده همه چیز را در برمیگیرد. ولی به واقع این چاه کمی دیر بالا میزند و طبیعتا فیلم هم دیر شروع می شود. تامل بیش از اندازه و لختی در شروع کردن قصه موجب تمرکز روایت اصلی در دو سوم پایانی و تغییر ریتمی محسوس شده است. یعنی همانقدر که فیلم در بخش اول میتواند کسالت بار باشد، در بخش دوم عملا فرصت کافی برای پرداختن به خرده روایت ها وجود ندارد.
فیلم سه کام حبس با تمرکز بر موضوع مواد مخدر می.خواهد یکی از معضلات جامعه را با نگاهی واقع بینانه روایت کند تا بتواند بخشی از آن تباهی را نشان دهد. در این نوع روایت، منطق داستانی و تطابق آن با دنیای واقعی برای باور پذیر آن چیزی که پیش می آید اهمیت زیادی دارد. ولی برخلاف این در خیلی از لحظات فیلم دلایل خیلی از چیزها روشن نمیشود و بیش از آنکه تطابق با واقعیت داشته باشد، سینمایی برگزار میشود. مثلا در فیلمی که درباره مواد مخدر است، هیچ پلیسی را نمیبینیم و فقط یکبار صدایشان را از پشت در خانه میشنویم که حکم گشتن منزل را دارند. واقعا برای پلیسی که حکم گشتن دارد، پیدا کردن مظنون، آن هم مظنونی که در بیمارستان بستری است کار سختی به حساب می آید؟ از طرفی دیگر هم قهرمان زن فیلم چون چیزی زیادی از او نمیدانیم، اصلا قابل پیش بینی نیست. در همان بخش ابتدایی قصه هم که فرصت کافی وجود دارد و تنش هنوز به زندگیاش راه پیدا نکرده خیلی به او نزدیک نمیشویم و هیچ حس همدلی به وجود نمی آید. با اینکه او کنار همسرش کار میکند ولی در عین حال وابستگی زیادی به او دارد و این مجتبی است که در نهایت کارها را پیش می برد و از او حمایت می کند و باز همین مجتبی است که همه چیز را جوری از نسیم مخفی کرده که او تا به حال بویی نبرده است. شاید همین کمی نسیم را کم هوش هم تصویر می کند.همین زن در میانه فیلم وقتی زندگیش دچار چالش می شود کارهایی از او سر می زند که تا قبل از این پتانسیلش را در او ندیده بودیم. نسیمی تازه یک بچه خردسال هم دارد که قاعدتا همین باید او را آسیب پذیرتر کرده باشد و باید در تصمیماتش کمی جانب احتیاط را نگه دارد که اینگونه به نظر نمی رسد. البته حضور بچه بیش از آنکه تاثیری در پیشبرد روایت داشته باشد که ندارد، کارکردش بیشتر برای ایجاد یک دلسوزی مضاعف برای نسیم است. روشی دم دستی برای بزرگنمایی درام قصه. صدای گریه های تمام نشدنی او همچون موسیقی حزن انگیز و عامل نگرانی ای عمل می کند که قرار است هم به درام داستان دامن بزند و هم همدلی ما را به این شیوه با نسیمی که خیلی نشناختیمش برانگیزد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش