سینماسینما، محسن جعفری راد
طبق معمول بعد از انتخاب داوران هر جشنواره ای، برخی شاکی هستند و برخی خوشحال اما گاهی برخی چیزها که خیلی بدیهی است، کل جشنواره را با چالش روبرو میکند. به عنوان مثال ما آخر نفهمیدیم چرا جشنواره در یک سال جایزه بازیگری می دهد و در یک سال مثل امسال نه؟ مثال عینی در جشنواره سی و چهارم و چندین دوره دیگر جایزه بازیگری داده شد. این کار باعث می شود طبعا و حتما انگیزه برای بازیگران کم شود در حالیکه مهمترین سینماگرانی که لایه های درام فیلم را پیش می برند بازیگران هستند.
نکته بعدی درباره حضور کسانی مثل محمد تقی فهیم و انسیه شاه حسینی در میان داوران است. جناب فهیم سالهاست که در باره فیلم کوتاه چیزی ننوشته و تجربه عملی هم ندارد و همین طور خانم شاه حسینی که سالهاست از فضای فیلم کوتاه فاصله گرفته اند. چرا باید چنین افرادی (با احترام به سوابق کاری شان) داور معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران باشند؟! از طرفی دیگر با تعداد زیاد آثار بخش مسابقه و همین طور تعداد زیاد داور می تواند به راحتی حق فیلمی ضایع شود. نگارنده تجربه داوری جشنواره فیلم کوتاه به نمایندگی از انجمن منتقدان را دارد که واقعا مدت زمان بسیار کمی برای داوری در نظر گرفته می شود و شاهد بودم داوران بخش های دیگر فقط چند دقیقه اول هر فیلم را دیده اند. همان طور که حضور افراد معتبری مثل رضا فهیمی در داوران جای تحسین دارد باید به داوران جوان بیشتر بها داده شود، یعنی داور جوان در جشنواره ای که مخاطب اصلی اش جوانان هستند و نهاد برگزارکننده هم عنوان جوان را همراه خودش دارد و این انتظار نمی رود که افرادی که اشاره شد داور باشند.
همه می دانیم که خشت بنای هر فیلمی، فیلمنامه است و معضل اغلب فیلمهای کوتاه و بلند سینمای ایران، کیفیت پایین فیلمنامه هاست. در میان نامزدها یک فیلم(فیلم جان داد) نامزد بهترین فیلمنامه شده اما به شکل عجیبی در هیچ رشته دیگری کاندید نشده! طبعا از طریق یک فیلمنامه عالی، اجزای دیگر فیلم شکل گرفته پس چطور لایق برنده شدن برای فیلمنامه است اما در هیچ رشته دیگری نامزد نمی شود؟! اینها خیلی نکات پیش پا افتاده است و از جشنواره ای که ۳۸ سال از برگزاری اش می گذرد کمتر انتظار می رود که داورانی کمتر شایسته را انتخاب کنند و گزینه های عجیبی شوند شوند و ناگهان جایزه بازیگری حذف شود.
از طرفی دیگر خیلی از کارگردانان سینمای بلند کارشان را از همین جشنواره ها شروع کرده اند و می شود از تجربه آنها بهره برد. از اصغر فرهادی که از انجمن سینمای جوان اصفهان کارش را شروع کرد یا شهرام مکری که او نیز از همین انجمن ها معرفی شد و حالا جزو بهترین های نسل خود است. پس می توان از تجربه بالای این کارگردانان هم استفاده کرد به جای اینکه داوری انتخاب شود که در سینمای بلند، یک کار جریان ساز ندارد.
به هر حال امیدواریم در مراسم اختتامیه حداقل شایسته سالاری رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دست ناپیدا»؛ زنی برخاسته از خاک و تصویر با دوربین نه تفنگ
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





