سینماسینما، محسن جعفری راد
طبق معمول بعد از انتخاب داوران هر جشنواره ای، برخی شاکی هستند و برخی خوشحال اما گاهی برخی چیزها که خیلی بدیهی است، کل جشنواره را با چالش روبرو میکند. به عنوان مثال ما آخر نفهمیدیم چرا جشنواره در یک سال جایزه بازیگری می دهد و در یک سال مثل امسال نه؟ مثال عینی در جشنواره سی و چهارم و چندین دوره دیگر جایزه بازیگری داده شد. این کار باعث می شود طبعا و حتما انگیزه برای بازیگران کم شود در حالیکه مهمترین سینماگرانی که لایه های درام فیلم را پیش می برند بازیگران هستند.
نکته بعدی درباره حضور کسانی مثل محمد تقی فهیم و انسیه شاه حسینی در میان داوران است. جناب فهیم سالهاست که در باره فیلم کوتاه چیزی ننوشته و تجربه عملی هم ندارد و همین طور خانم شاه حسینی که سالهاست از فضای فیلم کوتاه فاصله گرفته اند. چرا باید چنین افرادی (با احترام به سوابق کاری شان) داور معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران باشند؟! از طرفی دیگر با تعداد زیاد آثار بخش مسابقه و همین طور تعداد زیاد داور می تواند به راحتی حق فیلمی ضایع شود. نگارنده تجربه داوری جشنواره فیلم کوتاه به نمایندگی از انجمن منتقدان را دارد که واقعا مدت زمان بسیار کمی برای داوری در نظر گرفته می شود و شاهد بودم داوران بخش های دیگر فقط چند دقیقه اول هر فیلم را دیده اند. همان طور که حضور افراد معتبری مثل رضا فهیمی در داوران جای تحسین دارد باید به داوران جوان بیشتر بها داده شود، یعنی داور جوان در جشنواره ای که مخاطب اصلی اش جوانان هستند و نهاد برگزارکننده هم عنوان جوان را همراه خودش دارد و این انتظار نمی رود که افرادی که اشاره شد داور باشند.
همه می دانیم که خشت بنای هر فیلمی، فیلمنامه است و معضل اغلب فیلمهای کوتاه و بلند سینمای ایران، کیفیت پایین فیلمنامه هاست. در میان نامزدها یک فیلم(فیلم جان داد) نامزد بهترین فیلمنامه شده اما به شکل عجیبی در هیچ رشته دیگری کاندید نشده! طبعا از طریق یک فیلمنامه عالی، اجزای دیگر فیلم شکل گرفته پس چطور لایق برنده شدن برای فیلمنامه است اما در هیچ رشته دیگری نامزد نمی شود؟! اینها خیلی نکات پیش پا افتاده است و از جشنواره ای که ۳۸ سال از برگزاری اش می گذرد کمتر انتظار می رود که داورانی کمتر شایسته را انتخاب کنند و گزینه های عجیبی شوند شوند و ناگهان جایزه بازیگری حذف شود.
از طرفی دیگر خیلی از کارگردانان سینمای بلند کارشان را از همین جشنواره ها شروع کرده اند و می شود از تجربه آنها بهره برد. از اصغر فرهادی که از انجمن سینمای جوان اصفهان کارش را شروع کرد یا شهرام مکری که او نیز از همین انجمن ها معرفی شد و حالا جزو بهترین های نسل خود است. پس می توان از تجربه بالای این کارگردانان هم استفاده کرد به جای اینکه داوری انتخاب شود که در سینمای بلند، یک کار جریان ساز ندارد.
به هر حال امیدواریم در مراسم اختتامیه حداقل شایسته سالاری رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- ویدئوی مناظره محمدتقی فهیم و کیوان کثیریان، درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش