سینماسینما، محسن جعفری راد
طبق معمول بعد از انتخاب داوران هر جشنواره ای، برخی شاکی هستند و برخی خوشحال اما گاهی برخی چیزها که خیلی بدیهی است، کل جشنواره را با چالش روبرو میکند. به عنوان مثال ما آخر نفهمیدیم چرا جشنواره در یک سال جایزه بازیگری می دهد و در یک سال مثل امسال نه؟ مثال عینی در جشنواره سی و چهارم و چندین دوره دیگر جایزه بازیگری داده شد. این کار باعث می شود طبعا و حتما انگیزه برای بازیگران کم شود در حالیکه مهمترین سینماگرانی که لایه های درام فیلم را پیش می برند بازیگران هستند.
نکته بعدی درباره حضور کسانی مثل محمد تقی فهیم و انسیه شاه حسینی در میان داوران است. جناب فهیم سالهاست که در باره فیلم کوتاه چیزی ننوشته و تجربه عملی هم ندارد و همین طور خانم شاه حسینی که سالهاست از فضای فیلم کوتاه فاصله گرفته اند. چرا باید چنین افرادی (با احترام به سوابق کاری شان) داور معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران باشند؟! از طرفی دیگر با تعداد زیاد آثار بخش مسابقه و همین طور تعداد زیاد داور می تواند به راحتی حق فیلمی ضایع شود. نگارنده تجربه داوری جشنواره فیلم کوتاه به نمایندگی از انجمن منتقدان را دارد که واقعا مدت زمان بسیار کمی برای داوری در نظر گرفته می شود و شاهد بودم داوران بخش های دیگر فقط چند دقیقه اول هر فیلم را دیده اند. همان طور که حضور افراد معتبری مثل رضا فهیمی در داوران جای تحسین دارد باید به داوران جوان بیشتر بها داده شود، یعنی داور جوان در جشنواره ای که مخاطب اصلی اش جوانان هستند و نهاد برگزارکننده هم عنوان جوان را همراه خودش دارد و این انتظار نمی رود که افرادی که اشاره شد داور باشند.
همه می دانیم که خشت بنای هر فیلمی، فیلمنامه است و معضل اغلب فیلمهای کوتاه و بلند سینمای ایران، کیفیت پایین فیلمنامه هاست. در میان نامزدها یک فیلم(فیلم جان داد) نامزد بهترین فیلمنامه شده اما به شکل عجیبی در هیچ رشته دیگری کاندید نشده! طبعا از طریق یک فیلمنامه عالی، اجزای دیگر فیلم شکل گرفته پس چطور لایق برنده شدن برای فیلمنامه است اما در هیچ رشته دیگری نامزد نمی شود؟! اینها خیلی نکات پیش پا افتاده است و از جشنواره ای که ۳۸ سال از برگزاری اش می گذرد کمتر انتظار می رود که داورانی کمتر شایسته را انتخاب کنند و گزینه های عجیبی شوند شوند و ناگهان جایزه بازیگری حذف شود.
از طرفی دیگر خیلی از کارگردانان سینمای بلند کارشان را از همین جشنواره ها شروع کرده اند و می شود از تجربه آنها بهره برد. از اصغر فرهادی که از انجمن سینمای جوان اصفهان کارش را شروع کرد یا شهرام مکری که او نیز از همین انجمن ها معرفی شد و حالا جزو بهترین های نسل خود است. پس می توان از تجربه بالای این کارگردانان هم استفاده کرد به جای اینکه داوری انتخاب شود که در سینمای بلند، یک کار جریان ساز ندارد.
به هر حال امیدواریم در مراسم اختتامیه حداقل شایسته سالاری رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دست ناپیدا»؛ زنی برخاسته از خاک و تصویر با دوربین نه تفنگ
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





