سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
همه عادل دوست دارند!؟ خیلیها دوستاش دارند اما همه نه؛ ناجوانمردیهایِ این دو سالی که نبود را هم نادیده بگیریم در بین فوتبالیها دشمن هم کم نداشت؛ یا به دلیل تعصب رنگی یا رقابت، حسادت و یا حتی سلامت و صداقت! حداقل میتوانم بگویم آنقدر که سینماییها شیفتهی عادل هستند فوتبالیها نیستند. حضورش در بعضی جشنوارههای سینمایی و تشویق پُرشورِ او را حتماً دیدهاید. فردوسیپور، استاد شجریان نیست که در هنرش به کمالی دستنیافتنی رسیده بود. معیارهای حرفهای را مبنا قرار دهیم میشود در جنبههای مهمی عملکرد او را نقد کرد. اما عادل ویژگیهای ناب و نایابی دارد که آن کم و کاستیها دیگر به چشم نمیآیند. واقعاً ما چرا اینقدر او را دوست داریم؟ با همان صدای گرفته و ایرادهای فاحش در فن بیان و تأکیدهای بیش از حد بر کلمات. با همان حرکات اضافهی دست و صورت. با خجالت کودکانه از دوربین، پایین انداختن سر و پرت کردنِ حواس با خودکار و یادداشت، و همزمان با آن حجب و حیای نجیباش، تیزهوش و بیپروا در برابر حقیقت و صداقت، و گاهی حتی همراه با شیطنت. راهرفتناش! وقتی که پای مونیتور میرفت. با گامهای باز و عضلات خشکِ خجالتیها و لنگر انداختن به چپ و راست؛ انگار که با فشار نگاه، راحت نیست. گاهی آن سکوتها و آن خودجوش-گفتنهای کناییاش.
سینماییها عادل را دوست دارند شاید چون نخبهشناس و نخبهپسندند حتی اگر زیرآبِ همدیگر را در عالم هنر بزنند؛ از روی رقابت یا حسادت! و حتی اگر خود هنر چندانی در چنته نداشته باشند ستایشگر نخبگانی هستند که با آنها تعارض منافع ندارند.
سینماییها عادل را دوست دارند شاید چون فوتبال یک داستان دراماتیک زنده است که در لحظه نوشته و خلق میشود. قصهای که راوی هم نمیداند حادثهی بعدی چیست و قهرمانها چه سرنوشتی خواهند داشت. گزارشگر فوتبال، راوی این دِرام زنده است. رازی که انگار تنها عادل از آن با خبر است. او میداند گزارشگری داد زدن و روی مخ ِ مخاطبرفتن و هیجانسازیهای تصنعی و کاذب نیست. عادل خوب میداند این رَوَند خلاق، رودِ خروشان و موجخیزی است که گزارشگر باید اختیار خود را به دست ِ ضربآهنگ امواج بسپارد تا در برابر رویدادهای مکاشفهآمیز، گشوده بماند.
بله اینها هست، اما بنظرم آنچه عادل فردوسیپور را یگانه کرده است ویژگی دیگری است. به گمانم او شاید تنها چهرهی بینقاب ِ رسانهی ملی بود. دریچهای به جهان واقعی. در زمانهای که فرهنگِ لاپوشان و کتمانگرِ ما دست در دست سیاست به کار تحریف حقیقت و سرپوشگذاری بر واقعیت مشغول بود، عادل، آینهای ساخت تا ما را آن چنان هستیم، خوب و بدِ ما را بازتاب دهد. نَوَد ِ فردوسیپور تنها یک برنامهی ورزشی نبود یک مستند اجتماعیِ خوشساخت ِ هفتگی بود. شهری را تخیل کنید که همه به نقاب عادت کردهاند اما یک نفر هست که هفتهای یک بار میآید و بینقاب از میان آن شهر میگذرد. میدانید چه لذتی است تماشای او؟ با همهی ضعف و قوتها اصالت بیریای او میدانید چه شعفی است؟ این راستی همان رازی است که عادل را محبوب حقیقتجویان و مغضوبِ برخی سیاستمدارن کرده است.
پایان زمستان سال ۱۳۹۰ به یاد بیاورید. شبی که نوروز و نَوَد ِ عادل همزمان شده بود. حبیب رضایی، سروش صحت و رامبد جوان مهمان برنامه بودند. ویژه برنامهای که تا ۳ صبح مردم را پای تلویزیون میخکوب کرد. اجرای آن شب با شیطنت مهمانها هنجارهای نقابداریِ رسانه را شکست و جذابیتی دلنشین داشت. ورزشکاری را هم دعوت کرده بودند. خبر سقوط ورزشکار از ارتفاعی بلند را خیلیها شنیده بودند و شکستگی استخوانی که احتمال معلولیت در آن بالا بود. مهمان مصدوم را -در یک نمای باز- روبروی عادل نشانده بودند. سه سینماگر هم در پسزمینه. در آن لحظات این چیدمان، یا به قول سینماییها میزانسِن، ذهن مخاطب را درگیر این سؤال میکرد که آیا ورزشکار معلول شده یا نشده. با اجرای هوشمندانهی فردوسیپور، تعلیق نفسگیر و دراماتیکی حاکم شده بود. عادل در دقیقترین لحظه از ورزشکار خواست بلند شود و راه برود! مهمان مصدوم روی پاهایش ایستاد. به سمت سینماگران رفت … دوباره برگشت و روی صندلی نشست. مسیر کوتاه رفت و برگشت ورزشکار -با گامهای شکننده و امکان سقوط- نه فقط حکایت از احساس اعجاز ِ درمان یک بیمار را داشت که معجزهی درک هنرمندانه و خلاقانهی عادل از رسانه بود. نوروز با این لحظات اصیل، نوروز شد.
سال نو بر عادل فردوسیپور و برهمگان مبارک باد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار